به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۰۷:۰۹
کد مطلب : ۱۳۲۸۲۰
گزارش «وال استریت ژورنال» از جنگ قدرت پنهان در عربستان

گزارش فارین پالیسی از اوضاع قطر

گروه بين‌الملل: منابع آمریکایی فاش کردند شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی و حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر سابق، در حال حاضر رویارویی قطر با عربستان و شرکایش را مدیریت می‌کنند.
گزارش فارین پالیسی از اوضاع قطر
مجله فارین پالیسی آمریکا نوشت پناه بردن مجدد به حمد بن جاسم که در حال حاضر در آمریکا به سر می برد به منزله کودتای سیاسی داخلی در قطر است و حتی شکستی برای شیخه موزه المسند مادر امیر قطر و فرزندانش به خصوص تمیم به شمار می آید. این مجله آمریکایی خاطرنشان کرد بازگشت بن جاسم بخشی از نتایج اولیه این کودتای سیاسی است؛ زیرا تبعید او یکی از دلایل کناره گیری زودهنگام شیخ حمد بن خلیفه به نفع پسرش تمیم بود.
 
فارین پالسی می‌نویسد یکی از شروطی که بعد از به حکومت رسیدن تمیم برای شیخ حمد بن جاسم گذاشته شده بود دوری کامل از همه پرونده های سیاسی و مالی بود که بر عهده داشت و حالا بازگشت بن جاسم به صفحه  شبکه های ماهواره ای آمریکا در قالب مدافع سیاسیت های قطر در برابر عربستان و شرکایش به منزله اعتراف شیخه موزه و فرزندانش به این موضوع است که نمی توان از او بی نیاز بود و کنار گذاشتنش هم اشتباهی بزرگ بود به ویژه آن که مسائل بین المللی را از دور و توسط طرفدارانش اداره می کرد. مجله آمریکایی گزارش خود را با این مطلب به پایان می رساند که کمک گرفتن مجدد از شیخ حمد بن جاسم نوعی اعتراف به شکست در برابر او و اعتراف به این موضوع است که تمیم یک تیم منسجم برای ورود به  صحنه هرگونه رویارویی با کشورهای همسایه را ندارد.

واکنش وزیر دفاع قطر به تهدیدات عربستان
وزیر دفاع قطر از آمادگی کامل کشورش برای جنگ احتمالی که به این کشور تحمیل شود، خبر داد و هدف چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر را براندازی نظام این کشور دانست. خالد العطیه اعلام کرد که کشورش در صورت لزوم آماده دفاع است. وی با اشاره به تلاش چهار کشور ضد قطر برای براندازی امیر قطر بیان کرد: امیدواریم که ما به مرحله دخالت نظامی نرسیم اما در آمادگی کامل هستیم. ما آماده دفاع از کشور و تاریخ خود هستیم. وزیر دفاع قطر گفت: قطر کشوری که به راحتی بلعیده شود نیست. کشورهای همسایه به دنبال تغییر نظام در قطر هستند. این موضوعی واقعی است و فرضی نیست. شروطی که عربستان، امارات، بحرین و مصر تحمیل کرده اند تعدی به حاکمیت کشور است. قطر از پشت خنجر خورده است.

گزارش «وال استریت ژورنال» از جنگ قدرت پنهان در عربستان
یک روزنامۀ آمریکایی از هجمۀ بی سابقۀ ولیعهد عربستان ضد مخالفان و مفتیان ولیعهد برکنار شدۀ این کشور پرده برداشت. به گزارش تسنیم، به نوشتۀ "وال استریت ژورنال" مسئولان آمریکایی و سعودی خبر دادند این هجمۀ بی سابقۀ دربار عربستان که با هدف سرکوب مخالفان صورت می گیرد، با پیگیری نوشته ها و در برخی موارد هک کردن حساب کاربری برخی از فعالان و وبلاگ نویسان همراه بود و با فراخوانی برخی از آنان به وزارت کشور به منظور بازجویی همراه شد.

به گفتۀ این منابع، یکی از فعالان تهدید شد که اگر از فعالیت های خود دست نکشد، به زندان خواهد افتاد.
منابع وال استریت ژورنال همچنین خبر دادند که ولیعهد جدید عربستان، محدودیت هایی برای رفت و آمد محمد بن نایف ولیعهد سابق در نظر گرفت و همه محافظان و نگهبانان سابق خود را تغییر داد و نگهبانانی از گارد دربار را جایگزین آنان کرد تا اطمینان حاصل کند که بن نایف نخواهد توانست هیچ اقدامی علیه ولیعهد جدید انجام دهد. یکی از منابع وال استریت ژورنال تاکید کرد: آن ها می خواهند اطمینان حاصل کنند که بن نایف، هیچ گونه نقشه ای برای فعالیت ضد آن ها نداشته باشد. به نقل از العالم، محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان، به تازگی به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان برکنار شد تا پسرش محمد بن سلمان جایگزین او شود.