به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۳۲۸۳۵
دانشمندان مهندسی کردند

ویروس‌هایی که باکتری‌خوار شدند!

گروه علمي: ویروس‌ها در اصل خود عامل بیماری هستند اما دانشمندان با تغییر و ویرایش ژن ویروس‌ها ویژگی‌های آنها را تغییر داده و آنها را به باکتری‌خوار تبدیل کرده‌اند.
ویروس‌هایی که باکتری‌خوار شدند!

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه یونیورسیتی هرالد، دانشمندان با مهندسی ژن ویروس‌ها توانستند باکتری‌هایی که در مقابل آنتی‌بیونیک‌ها مقاوم شده‌اند را نابود کنند.برای این مهندسی از فناوری "کریسپر" (CRISPR) استفاده شده است و ویروس‌هایی تولید شدند که اصطلاحا باکتری‌خوار نامیده می‌شوند.تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله منظم خوشه‌ای یا "Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats" که به اختصار "CRISPR" نامیده می‌شود، بخش‌هایی از دی‌ان‌ای پروکاریوت هستند که حاوی تناوب‌های کوتاه توالی‌های بنیادین می‌باشند.

کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آنها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس و بعد نابودی‌شان می‌کند. بخشی از سیستم کریسپر، پروتئینی به نام Cas9 است، که قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحاله دی‌ان‌ای ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌ها ایجاد کنند.این ویروس‌های تغییر ژن یافته برای مبارزه با مرگبارترین باکتری‌های عامل بیماری، به خصوص باکتری‌هایی که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.استفاده از باکتری‌خوارها کار جدیدی نیست، ولی استفاده از ویروس‌های تغییر ژن یافته به عنوان باکتری‌خوار کاری خلاقانه و جدید است.

دانشمندان موسسه علوم زیستی لوکاس واقع در کارولینای شمالی آمریکا که این باکتری‌خوارهای جدید را تولید کرده‌اند می‌گویند این باکتری‌خوار را روی موش‌هایی که با تزریق باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک آلوده شده بودند آزمایش کردند و موفقیت‌آمیز بود و موش‌ها با تزریق باکتری‌خوار جدید زنده ماندند.باکتری‌خوار جدید که توسط فناوری کریسپر دچار ویرایش ژن شده است، ژن‌های باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را هدف قرار می‌دهند و با تولید آنزیم موجب نابودی این باکتری‌ها می‌شوند.

این روش جدید امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما همچنان موانعی در این راه وجود دارد. یکی از این موانع این است که برای نابودی باکتری‌های مقاوم نیاز به تزریق مقدار زیادی از باکتری‌خوار است که این خود می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن بیمار تاثیر منفی بگذارد و روند درمان را متوقف و بی‌فایده کند.در حال حاضر تنها دو موسسه علوم زیستی "لوکاس" و "الیگو" قادر به تولید باکتری‌خوارهای تغییر ژن یافته هستند و هر دوی آنها قصد دارند در راستای مبارزه با باکتری‌های عامل بیماری‌های خطرناک و بهبود شرایط مختلف سلامتی تلاش کنند.در هر صورت اگر محققان بتوانند موانع موجود را از میان بردارند، بشر به روشی موثر برای مبارزه و نابودی انواع بیماری‌ها دست خواهد یافت.