به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۳۲۸۵۹
قرارداد بزرگ نفتي ايران با توتال فرانسه

دستاوردی اقتصادی، نمادی سیاسی

دستاوردی اقتصادی، نمادی سیاسی
روزنامه بهار: قرار داد با توتال فرانسه که می‌توان از آن با عنوان مهمترین قرارد منعقد شده در پسابرجام یاد کرد بار دیگر نشان داد که کشورهای خارجی بر خلاف «دلواپسان» داخلی برجام را به عنوان یک توافق مانا پذیرفته‌اند وحتی بر سرکار آمدن تندروهایی مانند دونالد‌ترامپ در ایالات متحده هم نتوانسته است خللی در اجرای این توافق به وجود بیاورد. قرارداد با توتال از جهات اقتصادی دارای اهمیتی فراوان است و سبب آن خواهد شد که با هزینه‌ای کمتر و کیفیتی بالاتر شاهد توسعه در بخش انرژی باشیم. سروصداهای اخیر برخی از تندروها به بهانه انعقاد این قرار داد که در روز گذشته با انتشار نامه‌ای تهدیدآمیز از سوی علیرضا زاکانی همراه بود هم بیش از آن که ناشی از دلسوزی برای کشور باشد ناشی از دلواپسی برای این نکته است که دیگر از این پس نمی‌توانند از نبود دستاوردهای ملموس برجام سخن بگویند.

جریان مخالف دولت از روز اعلام توافق برجام تا ایام انتخابات همواره بر این نکته کذب تاکید داشت که اثر رفع تحریم‌ها در زندگی روزمره مردم مشخص نیست و به اصطلاح مردم از برجام بهره‌ای نمی‌برند. این عده بی‌توجه به تاثیر ملموس برجام در جلوگیری از تحریمی که فروش نفت ایران را به عنوان مهمترین منبع درآمدی کشور به صفر می‌رسانید از عدم وجود هر نوع دستاوردی برای برجام سخن می‌گفتند و پس از حضور‌ترامپ در کاخ سفید هم این موضوع را تبلیغ می‌کردند که توافق هسته‌ای به خط پایان خود رسیده است و دیگر امکان تداوم آن وجود نخواهد داشت. حالا با کنار هم قرار دادن حذف تحریم فروش نفت و بازگشت کشورمان به جایگاه قبلی اش در بازار انرژی، قراردادهای مهمی از جنس آن چه با توتال امضا شد، قرارداد خرید هواپیما حتی از بوئینگ آمریکایی و. . . به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها برجام به خط پایان نرسیده است بلکه با استفاده از فضای مهیا شده به واسطه این توافق شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور هم هستیم.

نکته دیگر در این موضوع رفتار غیرحرفه‌ای رسانه انحصاری صداوسیماست که ظاهرا ملک طلق این جماعت شده است. این رسانه که با پول مردم علیه دولت منتخب مردم فعالیت می‌کند یک دهم پوشش رسانه‌ای که به اقداماتی که به دروغ آن‌ها را «تحریم تازه» می‌خواند می‌دهد را برای انعکاس این قرارداد مهم اختصاص نداد. واقعیت آن است که انتخابات اخیر به خوبی نشان داده که چنین جوّسازی‌های دلواپسانه و یا وارونه نمایی‌های بازوان رسانه‌ای تندروها دیگر هیچ تاثیری بر نگاه مردم به فعالیت دولت ندارد.  مطلب آخر آن که قرارداد اخیر با توتال، دستاوردی اقتصادی برای حوزه انرژی و نمادی مهم برای پابرجا ماندن برجام است و تلاش «دلواپسان» برای تخفیف آن و حاشیه‌سازی‌های نابجا راه به جایی نخواهد برد.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ۱۸:۰۹
لطفا از متن قرارداد و شرایط آن هم گزارشی قرار دهید (354404)
سلام
Romania
۱۳۹۶/۰۴/۱۴ ۰۱:۰۰
قرارداد ترکمانچای رو میدونی چیه؟ محتواش به همون صورته... (354411)