به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۳۲۸۶۱
انتخاب شهردار جدید تهران و پیگیری تخلفات شهرداری در گفت‌و‌گوی «بهار» با حسن خلیل‌آبادی

هاشمی از شورا بیرون نخواهد رفت

فائزه طاهری- روزنامه بهار: گمانه‌ها درباره انتخاب شهردار تهران، این روزها به حداکثر رسیده است. تمامی اعضای شورای پنجم از لیست امیدی که توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تهیه شد، انتخاب شدند و همین موضوع، انتخاب شهرداری اصلاح‌طلب را نوید می‌دهد. با حسن خلیل‌آبادی از منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران درباره این احتمالات به گفت‌وگو نشستیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که با قرار گرفتن در لیست امید به شورا راه یافته، معتقد است تا زمانی که اسامی کاندیداها توسط اعضای شورا مطرح نشود، نمی‌توان شانس آنها برای تصدی مقام شهرداری را بررسی کرد. خلیل‌آبادی همچنین با بیان اینکه در برابر اتهامات شهرداری، گاهی آدرس اشتباه داده شده است، از تلاش شورای پنجم برای کشف حقیقت سخن می‌گوید تا در نهایت اگر تخلفی صورت گرفته، متخلفان در مقام پاسخ برآیند و این موضوع به اطلاع مردم برسد. در ادامه مشروح گفت‌وگو «بهار»  با منتخب شورای پنجم شهر تهران را می‌خوانید:
***

 این روزها و در آستانه انتخاب شهردار جدید تهران توسط اعضای شورای پنجم، بحث در این ارتباط بسیار داغ شده است. از سوی اعضای شورا و بیرون از آن، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در محافل سیاسی گزینه‌هایی برای تصدی این مقام مطرح هستند، به نظر شما احتمال هر یک از این گزینه‌ها چقدر است و کدام شانس بیشتری را دارند؟
شورا جلساتی را به طور غیررسمی برگزار می‌کند و تا کنون در این جلسات در صحن شورا، اسم شخصی نیامده است. البته در حاشیه با افراد زیادی مذاکره شده و حدودا 30 نفر هستند که در مظان مذاکره برای شهردار شدن قرار دارند. همچنین نام افرادی مانند آقایان مهرعلیزاده، حجتی، نجفی و حناچی که شناخته‌شده‌تر هستند، بیشتر مطرح است.
 اسم محسن هاشمی هم تا چندی پیش به عنوان کاندیدای تصدی این پست مطرح بود، در نهایت ایشان هم در لیست گزینه‌ها قرار دارند یا خیر؟
آقای هاشمی چون عضو شورا هستند. ما نیز در جلسه‌های شورای شهر و همچنین پیش از آن در شورای عالی تصمیم گرفتیم و تعهد دادیم که هیچ یک از اعضای شورای شهر برای هیچ سمتی از شورا بیرون نخواهند رفت. در جلسه‌ای که این موضوع تصویب شد نیز تمامی اعضای شورا از جمله آقای هاشمی حضور داشتند و اعتراضی هم به این موضوع نشد. بعید است با توجه به تعهدی که دادند و اینکه شورا هم مجددا به این تعهد تاکید کرده است، این اتفاق بیفتد.
گزینه‌های مطرح دیگر چطور؟ به نظر شما شانس کدام گزینه بیشتر است؟
نمی‌توان گفت شانس کدام گزینه بیشتر است. برخی از این گزینه‌ها ممکن است به‌شخصه آمادگی نداشته باشند و ما نیز هنوز وارد مذاکره جدی با آنها نشدیم. ممکن است برخی از گزینه‌هایی که مد نظر داریم، اعلام کنند تمایلی برای شهردار شدن ندارند. مقرر شده در جلسه روز چهارشنبه، هر کدام از اعضای شورا سه نفر را به عنوان کاندیدا مطرح کنند و افرادی که پنج رای موافق داشته باشند، توسط شورا دعوت خواهند شد تا خود را معرفی کنند. اما در حال حاضر که هنوز وارد این مساله نشدیم و اسامی تعیین نشده و مذاکره‌ای نیز با افراد صورت نگرفته است، نمی‌توان گفت کدام گزینه شانس بیشتری دارد.
 برای موضوع انتخاب شهردار تهران، جریانات سیاسی و مجموعه‌‌های خارج از شورای شهر هم دخالت دارند؟
بالاخره جریانات سیاسی مختلف تلاش و هم‌اندیشی می‌کنند و در حالت خوش‌بینانه ما این موضوع را در نظر می‌گیریم که آنها کمک می‌کنند تا شورا تصمیم بهتری بگیرد. اما اگر بخواهند به جای شورا تصمیم بگیرند، نه شورا می‌پذیرد و نه افرادی که در احزاب و گروه‌ها حضور دارند به دنبال چنین کاری هستند. تمامی اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که شورا یک شهردار خوب انتخاب کند که خدمات مناسبی را به مردم ارائه کرده و پاسخگوی کسانی باشد که ساعات طولانی را برای رای دادن پای صندوق‌های رای بودند و رای چشم‌گیری به اعضای شورا دادند.
 تخلفاتی به مجموعه تحت مدیریت محمدباقر قالیباف نسبت داده شد که راستی‌آزمایی برخی از آن‌ها هنوز مشخص نشده است. شورای چهارم در تحقیق و تفحص از شهرداری تهران  فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذراند و در نهایت هم نتیجه ملموسی به دست نیاورد، در مجلس شورای اسلامی هم تلاش هایی برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران انجام شد که سر آخر به نتیجه نرسید و رها شد. حال با روی کار آمدن شورای جدید آیا ورق برمی‌گردد و به اتهامات شهرداری قالیباف رسیدگی خواهد شد؟
تحقیق و تفحص از شهرداری بر عهده مجلس شورای اسلامی است اما بررسی فعالیت شهرداری و اینکه بدانیم وضعیت موجود چگونه است، جزو وظایف شورای شهر محسوب می‌شود. شورا با ارتباطاتی که برقرار می‌کند، شرایط و وضعیت موجود را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر در این فرآیندها اشکالاتی اتفاق افتاده باشد، حتما به اطلاع مردم خواهیم رساند. البته صرف بیان وضع موجود شهرداری در همه زمینه‌ها می‌تواند مشخص کند آیا تخلفی اتفاق افتاده یا خیر. ما فعلا به دنبال این هستیم که بتوانیم وضع موجود شهرداری را ارزیابی کرده و عملکرد آن را مورد بررسی قرار داده و شرح آن را به مردم توضیح دهیم. مسائل مختلفی مانند بدهی‌های شهرداری، تعهداتی که شهرداری داده است، توافقاتی که هنوز هم انجام می‌شود مانند مناقصاتی که برقرار شده و مواردی از این دست، وجود دارد. برای مثال ما اخیرا متوجه شدیم بانک شهر زمینی را تحت مناقصه قرار داده است. در نهایت مواردی که تخلف از مقررات باشد حتما به اطلاع مردم می‌رسد و ما نیز پیگیری‌های مربوط را در حد وظیفه خود انجام می‌دهیم.
 بنابراین می‌توان امیدوار بود به شبهاتی که درباره تخلفات شهرداری وجود دارد، پاسخ داده شود؟
تا زمانی که واقعیت شبهات اثبات نشود، نمی‌توان انتظار پاسخگویی داشت. باید ابتدا دید که این شبهات تا چه‌اندازه صحت دارند. شهرداری نیز باید حتما به مواردی که صحت دارد، پاسخ دهد. تا کنون که شهرداری آنگونه که باید و شاید در مقام پاسخگویی برنیامده و متاسفانه گاهی هم در مقام پاسخ، آدرس اشتباه داده است.  ما در شورای شهر به دنبال این هستیم که پاسخ صحیح را کشف کنیم و به اطلاع مردم و مسئولان رسیدگی‌کننده برسانیم.
 با رایی که مردم به لیست امید دادند و با توجه به یکدست شدن شورا در این دوره، انتظارات از شورای شهر تا‌اندازه‌ای بالا رفته است. برنامه شورا برای جبران کاستی‌هایی که پیش از این وجود داشته، چیست؟
مردم این یکدستی را انتخاب کردند. طبیعی است که آنها به یک لیست و جریان با فاصله‌ای معنادار رای دادند، یعنی خود مردم نمی‌خواستند که مانند شورای قبل دو گروه در شورا حضور داشته باشند. البته ما از حضور افرادی که پیش از این در شورا بودند استقبال می‌کنیم، اما این مردم بودند که لیست امید را انتخاب کردند. طبیعی است که ما 21 نفر باید به این اعتماد مردم پاسخ مثبت و صادقانه دهیم و مراقبت کنیم که مبادا این یکدستی و هماهنگی و انتخاب از یک جریان سیاسی، باعث ایجاد مشکل شود. با توجه به جلسات غیررسمی که توسط اعضای شورا برگزار شده نیز به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر نسبت به فعالیت‌های شورا حساس هستند. خود شورا باید در مقام نقد و اصلاح برآید و با رفتارهای اصلاح‌طلبانه و صادقانه یک خروجی داشته باشد که مورد رضایت مردم است.
 ما تجربه ناموفق شورای یکدست اصلاح‌طلب را پیش از این در دور اول شورای شهر داشتیم. به نظر شما برای اینکه از تجربه‌های گذشته درس گرفت و از تکرار حوادث تلخ گذشته جلوگیری کرد، شورا باید چه روندی را پیش بگیرد؟
تجربه تلخی که در شورای اول داشتیم و به انحلال این شورا انجامید، البته با تاسیس شورا همراه بود و نمی‌توان این مساله را به عنوان یک قاعده برای همیشه در نظر گرفت. آن شورا یک استثنا بود و اعضای شورا در‌ آن زمان در شرایط خاصی برای اولین بار که حاکمیت اجازه داده بود شورا انتخاب شود، حضور داشتند. همچنین شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با زمان کنونی متفاوت بود. بنابراین ما اصلا نباید خود را با شورای اول مقایسه کنیم. کما اینکه دو شورای بعدی نیز یکدست بودند و البته این یکدستی هم بدون ایراد نبود و شاید برخی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر شهرداری است، به دلیل همان یکدستی شوراهای گذشته باشد. اما ما به دنبال این هستیم که ضمن همفکر بودن و اینکه همه یکدست اصلاح‌طلب هستیم، با انتقاد، پیشنهاد، مراقبت از کلیت انسجام شورا و هدفی که در پیش رو داریم، نگاهی که مردم برای انتخاب ما داشتند و اعتمادی که به ما کردند، خود را کنترل کردیم. خود مردم و رسانه‌ها و فضای مجازی که امروزه گسترش زیادی دارند نیز می‌توانند کوچکترین رفتار ما را زیر ذره‌بین نقد بگذارند و ما از نقد آنها و حتی نقد مخالفین استفاده خواهیم کرد؛ همان‌طور که باید از مشارکت و کمک و راهنمایی‌های آنها استفاده کنیم.