کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک دست‌بوسی پرحاشیه

روزنامه بهار , 14 تير 1396 ساعت 13:00


محمد توکلي
حسام الدین آشنا این بار نه با مطالبش در فضای مجازی و یا عبور از برخی خطوط قرمز با کنایه‌های معروفش بلکه با یک عکس بر صدر اخبار قرار گرفته است و هر کس از زاویه نگاهی درباره این تصویر که او را در حال بوسیدن دست دبیر شورای نگهبان نشان می‌دهد سخنی می‌گوید. در این بار چند نکته‌ای قابل ذکر است. 1ـ این شکل از احترام گذاشتن حتی با توجیهاتی از قبیل آن که «دست همه استادانم را بوسیده ام» هم آن چنان مقبول جامعه نیست و همان‌طور که از واکنش‌ها مشخص است این شیوه احترام بیشتر یادآور نوعی فرهنگ «ارباب – رعیتی» است که دقیقا در نقطه مقابل آرمان‌های انقلاب57 است.

2ـ برخی با برجسته کردن و یادآوری اختلافات ریشه‌ای بین دبیر شورای نگهبان با جریان اصلاحات، دولت و حتی امثال آشنا که در بین اصولگرایان معتدل دسته‌بندی می‌شود به این نکته اشاره داشته‌اند که «چون طرف مقابل آیت الله جنتی بوده است پس دست‌بوسی کار نادرستی است» . به بیان دیگر این عده ظاهرا معتقدند اصل دست‌بوسی مشکلی ندارد و بستگی دارد دست چه کسی باشد! چنین نگاهی که نوعی سیاست زدگی هم در آن هویداست به‌اندازه عمل آشنا غلط و بیراهه است.

3ـ برخی این اقدام حسام الدین آشنا را تلاش او برای نوعی چاپلوسی و حضور در قدرت تعبیر کرده‌اند که تعبیری عجیب و غریب است، زیرا اگر آشنا به دنبال چاپلوسی برای رسیدن به پست و مقامی بود می‌بایست دست پیروز رقابت را می‌بوسید نه افرادی که شکست خورده اند.

4ـ مشاور رئیس جمهور در توضیح این اقدامش آن را تلاشی برای حل اختلافات و تنش‌ها دانسته است. این شکل از دلیل‌تراشی برای اقدامی اشتباه از ایشان قابل قبول نیست زیرا خیلی بعید و دور از ذهن است که آقای مشاورخبر نداشته باشند که اختلافات و تنش‌ها با این رفتارهای نمادین حل نمی‌شود و راه عبور از اختلافات و نزاع‌ها گفتگو و پذیرش خطاها از هر دوسو است.

5ـ برخی با استناد به این تصویر و چند موضوع دیگر که به زعم آن‌ها حاشیه‌سازی آشنا برای دولت بوده است به این نتیجه رسیده‌اند که آشنا دیگر نباید در کنار رئیس جمهور روحانی و در دوره تازه فعالیت دولت اعتدال حضور داشته باشد و خواهان کنار گذاشتن او شده اند. آنان که چنین نگاهی دارند ظاهرا نه شخص روحانی را شناخته‌اند و نه خبر از ویژگی‌های شخصیتی آشنا دارند. مردان پشت پرده خدمات یکدیگر به هم را به خوبی می‌دانند و قطعا روحانی از تاثیر آشنا چه در انتخابات92 و چه در انتخابات96 بی خبر نیست که به واسطه رفتاری حتی نادرست او را کنار بگذارد.

6ـ به نظر می‌رسد که حسام الدین آشنا مرد پشت پرده است و بهترین پیشنهاد به او می‌تواند دوری گزیدن از حضور بر روی صحنه باشد. آشنا باید در پشت پرده بماند، به روحانی مشورت دهد، در مواقع ضرورت با چند کلمه در صفحه توئیترش به ارکان تصمیم گیری کشور که گه‌گاه سر ناسازگاری می‌گذارند پالس لازم و حتی تهدید آمیز را بفرستد.

7ـ چه خوب است که رئیس جمهور روحانی هم در چنین شرایطی که برخی حامیانش دارند نسبت به یکی از مهمترین همراهانش بی انصافی می‌کنند، به میدان بیاید و کمی این حضرات را نسبت به فواید «آشنا» داشتن آگاه کند. 


کد مطلب: 132922

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/132922/یک-دست-بوسی-پرحاشیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir