به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۹۷۰
آمریکا: با قطر خصمانه سخن نگویید

قطر متوجه جدی بودن شرایط نشده است

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه مصر تاکید کرد: لیست درخواست‌های چهار کشور عربی از قطر قابل مذاکره نیست و هیچ راهکار میانه دیگری در این خصوص وجود ندارد.
قطر متوجه جدی بودن شرایط نشده است
نشست وزرای خارجه مصر، عربستان، بحرین و امارات در قاهره برای بررسی بحران این کشورها با قطر با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک چهار کشور تحریم‌کننده دوحه که عصر امروز (چهارشنبه) صادر شد، آمده است: قطر باید از حمایت از تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها دست بردارد و به مفاد توافق ریاض پایبند باشد. پاسخ قطر مایه تأسف است و نشان می‌دهد که این کشور جدی بودن شرایط را درک نکرده است. در این بیانیه آمده است: رایزنی و نشست بعدی ما در منامه خواهد بود. کشورهای حاضر در این نشست همچنین از آنچه "مواضع ترامپ در مبارزه با تروریسم" نامیدند و نیز از نقش میانجیگری امیر کویت تقدیر و تشکر کردند.

در بیانیه چهار کشور تحریم‌کننده قطر که از سوی وزیر خارجه مصر قرائت شد، آمده است که پاسخ قطر در مجموع منفی و بی‌محتوا بوده است. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک چهار وزیر خارجه کشورهای تحریم کننده قطر گفت: ما طی دو جلسه بحران قطر و کیفیت برخورد با آن را بررسی کردیم و از پاسخ منفی کشور قطر به مطالبات خود ابراز تاسف می کنیم. وزیر خارجه مصر مدعی شد: مطالبات ما از قطر با هدف حمایت از امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم است. موضع کشورهای تحریم کننده قطر بر اساس اصول بین‌المللی است و برخورد مسامحه‌آمیز با نقش تخریبی قطر برای ما امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شکری اظهار کرد: پاسخ قطر به ۱۳ خواسته‌ ما منفی و فاقد هرگونه محتوایی بود و ما دریافتیم که قطر بنا ندارد تا از سیاست‌هایش عقب‌نشینی کند. از سوی دیگر، وزیر خارجه امارت در کنفرانس خبری چهار کشور محاصره کننده قطر گفت: باید تلاش همگانی بین المللی انجام گیرد تا منطقه از وجود کسانی که حامی تروریسم هستند، پاک شود. وزیر خارجه امارات گفت: قطر طی دو دهه گذشته ثابت کرده است که دیدگاه آن خونریزی و تخریب است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز گفت: به محاصره اقتصادی و سیاسی قطر ادامه می‌دهیم؛ تا زمانی که این کشور سیاست‌های خود را اصلاح کند.

الجبیر در اظهاراتی گستاخانه، بار دیگر ایران را حامی تروریسم و عربستان را در خط نخست مبارزه با تروریسم در جهان قلمداد کرد! وزیر خارجه رژیم آل‌سعود مدعی شد، ایران کشوری منزوی در جهان بوده و حمایت این کشور از قطر تعجب برانگیز نیست. وی در ادامه اظهارات پوچ و بی‌اساس خود اظهار کرد: ایران نخستین کشور در حمایت از تروریسم بوده و اقداماتش خارج از قوانین بین‌المللی است. وی در ادامه اظهارات عجیب خود، گفت: ما در صف نخست مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آنها هستیم و اقداماتی که علیه قطر اتخاذ کردیم، تا زمانی که این کشور سیاست‌های خود را تعدیل نکند، ادامه خواهد یافت.

الجبیر ادامه داد: امیدواریم ترکیه در بحران قطر موضع بی‌طرفانه اتخاذ کند. وزیر خارجه بحرین نیز پیش از پرداختن به موضوع قطر، به اخوانی‌ها حمله کرد و گفت: گروه اخوان المسلمین به مصر و کشور ما آسیب زده‌اند و ما آنها را گروهی تروریستی می‌دانیم. وزیر خارجه بحرین افزود: نشست امروز نشستی هماهنگی بوده و در تصمیم گیری عجله نخواهیم کرد بلکه تصمیمات ما مدبرانه خواهد بود.وی تاکید کرد: موضوع تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس در چهار چوب این شورا بررسی خواهد شد و تصمیم در مورد تعلیق قطر از حضور در شورای همکاری خلیج فارس، تنها از طریق این شورا اتخاذ خواهد شد.

از سوي ديگر، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی عنوان داشت: پاسخ قطر بسیار طولانی بود و مشکلات مطرح شده در چهارچوب پاسخ‌های تکراری گذشته مطرح شد و در برگیرنده هیچ موضوع خاصی نبود. وی در ادامه افزود: قطر سعی کرده در این پاسخ خود تنها خود را توجیه کند و خط مشی‌های منفی را دنبال کند. عبدالفتاح سیسی در گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ در خصوص بحران قطر رایزنی کرد، این رایزنی با هدف تغییر بیانیه‌ای که قرار بود صادر شود صورت نگرفت. ما در خصوص اتخاذ اقدامات تنبیهی آتی علیه قطر رایزنی کردیم.
 
شکری عنوان داشت: وخیم شدن اوضاع و بحرانی شدن روابط در قطر ابعاد و اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این مسئله با طرف‌های بین‌المللی نیز در ارتباط است. ما طرح‌های خود را برای برخورد با قطر در آینده ارائه دادیم و پاسخ منفی قطر باعث شد تا بر ایجاد مبانی خاص و تعهد کشورها به مواضع‌شان تمرکز کنیم.
وزیر خارجه مصر همچنین تاکید کرد: لیست درخواست‌های چهار کشور عربی از قطر قابل مذاکره نیست و هیچ راهکار میانه دیگری در این خصوص وجود ندارد.
 
آمریکا: با قطر خصمانه سخن نگویید
واشنگتن امیدوار است که باب گفت‌وگو میان کشورهای محاصره‌کننده قطر و دوحه همچنان باز بماند.
به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن امیدوار است که باب گفت‌وگو میان کشورهای محاصره‌کننده قطر و دوحه برای حل بحران همچنان باز بماند.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین ضمن دعوت به خویشتن‌داری، از تمامی طرف‌های درگیر خواست از به کار بردن سخنان خصمانه علیه قطر خودداری کنند.