به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۳۲۹۷۷

تمجید مطهری از قرارداد دولت با توتال

گروه سياسي: علي مطهري نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد قرارداد ايران و توتال وهجمه‌هایي كه دراين زمينه برخي افراد به دولت وارد مي كنند گفت: اين قرارداد يک اقدام بسيار خوبي بود و در چنين شرايطي كه آمريكا به دنبال تحريم هاي جديد است اين همكاري باعث شد كه اعتماد كشورهاي خارجي به ايران بيشتر شود .

نماینده مردم تهران ادامه داد: با اين همكاري ريسک سرمايه گذاري در ايران براي كشورهاي خارجي كمتر می‌شود و این قرار داد يک امتياز مثبت براي دولت يازدهم است. البته بعضي از افراد به اصل قراردادهاي آي پي سي انتقاد دارند و اصل قرارداد را قبول ندارند و آن بحث ديگري است كه بايد در جاي خودش مطرح شود ولي اگر ما قراردادهاي آي پي سي را پذيرفته باشيم اين اقدام خوب و مثبتي است كه توسط دولت انجام شده است.

برخی از مخالفان دولت روحانی بعد از انعقاد قرار داد میان ایران و توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، با امضای این قرار داد مخالفت کردند و آن را بر خلاف استقلال کشور معرفی کردند و خواستار بررسی مجدد و حتی لغو آن شدند. در همين زمينه، حجت الاسلام سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد ديروز امضای قرارداد دولت با شرکت توتال فرانسه را نمونه ای از نتایج سیاست عدم مقاومت در برابر دشمنان قلمداد کرد و گفت: آقایان در توجیه این که شرکت توتال می خواهد سهم 80 درصدی از کاری که در اکتشاف و استخراج نفت و گاز انجام می دهد را برای خود بردارد و 20 درصد آن را به ما بدهد، می گویند انتقال تکنولوژی صورت می گیرد، آیا تکنولوژی نفت و گاز با پیشرفت هایی که در این زمینه داشته ایم، از تکنولوژی انرژی هسته ای سخت تر است؟ در زمینه انرژی هسته ای جوانان ما همه چیز را خودشان به دست آوردند. وی افزود: اگر ما در انقلاب اسلامی برای خدا قیام کرده ایم، چرا باید چنین معامله ای را با دشمنان خدا انجام دهیم؟ آیا مردم راضی هستند که ثروت شان این گونه در برابر دشمنان خدا به حراج گذاشته شود؟

صادق زيباكلام در واكنش به اين مخالفت‌ها گفته است: «اگر قرارداد با توتال در زمان احمدی‎نژاد بسته می‎شد، اینطور تفسیر می‎شد که مشت محکمی در دهان آمریکا بوده. استکبار به زانو درآمده. مبارزات و مقاومت‎های ما جواب داده. توتال به شرایطِ ایران تن داده و همه این پیروزی را به هم تبریک می‎گفتند؛ اما چون فردی مثل زنگنه این کار را کرده، می‎گویند تداعی‎کننده قرارداد دارسی و قراردادهای استعماری است.»