به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۳۲۹۹۲
اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و راونا

شب دوستی ایران و ایتالیا

گروه فرهنگي: ریکاردو موتی، رهبر ارکستر مطرح ایتالیایی چوب رهبری خود را برای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا به حرکت درآورد.
شب دوستی ایران و ایتالیا
به گزارش ایسنا، اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا که در ادامه پروژه "جاده دوستی" این رهبر ایتالیایی است، شامگاه ١٥ تیرماه در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.این اجرا که به رهبری ریکادو موتی و مدیریت هنری شهرداد روحانی برگزار شد دربرگیرنده رپرتواری از اپراهای جوزپه وردی -آهنگساز ایتالیایی- بود.در این کنسرت که با استقبال خوبی مواجه شده بود مهمانی مانند سفرای برخی کشورها، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، منوچهر صهبایی، آتیلا پسیانی، سهراب کاشف، پریسا بخت آور، علی اکبر قربانی، نادر مشایخی، کریستف رضاعی و... داشت.این کنسرت با نواختن سرود ملی ایران و ایتالیا آغاز شد.

پس از پایان این اجرا و هنگام اهدای هدایای بنیاد رودکی به مهمانان ایتالیایی این رویداد، علی مرادخانی -معاون امور هنری وزارت ارشاد- با بیان اینکه امیدوار است از این دست اتفاقها بیشتر رخ بدهد، گفت: ما دوست داشتیم این گروه ایتالیایی در ایران چند روز بیشتر می‌ماندند تا به شیراز و اصفهان نیز سفر کنند، البته در فرصت مناسب این اتفاق رخ خواهد داد و در فرصت‌های آتی در این شهرها نیز همین برنامه‌ها را در آن شهرها اجرا می کنند.او همچنین ضمن بیان پیام تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این رویداد، اظهار کرد: وزیر دوست داشت در این اجرا حضور داشته باشد اما به علت سفرش به اصفهان و جلسات مکرر کاری این امر محقق نشد. ریکاردو موتی نیز گفت: خوشحالم که با نوازندگان ایرانی همکاری داشتم و با هم نوای مشترک موسیقیدان ایتالیایی را نواختیم. موسیقی امری جهانی است و با توجه به اینکه دو ملت ایران و ایتالیا دارای تمدن غنی و دیرینه‌ای هستند می‌توانند با موسیقی این فرهنگ را پیوند دهند.

او اضافه کرد: موسیقی از  نظر من به یکدیگر پیوند خوردن است و اطمینان دارم این همکاری  تازه شروع کار است و ما می‌توانیم در کنار هم آینده خوبی را رقم بزنیم.شهرداد روحانی نیز بیان کرد:  ما امشب شاهد موقعیتی بودیم که دیگر قابل تکرار نیست، البته من امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد تکرار چنین اتفاقاتی باشیم. به هر حال وجود مایسترو موتی برای همه ما ارزشمند بود.

کریستیانا موتی -همسر ریکاردو موتی و مدیر هماهنگی فستیوال راونا-  هم از معاون هنری وزیر ارشاد و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ایران تشکر کرد.او همچنین بیان کرد: من از ریکاردو زانلاتو، تنوره پوتی و لوکا سالسی خوانندگان ایتالیایی کنسرت تشکر می‌کنم که واقعا شب خاطره انگیزی را برای ما به وجود آوردند.در ادامه،معاون وزیر میراث فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا اظهار کرد: من هم از طرف دولت ایتالیا از همه شما تشکر می‌کنم که چنین برنامه جالب توجهی را برگزار کردید. ما قطعا در آینده نزدیک برای شکوفا شدن فعالیت دو کشور رویدادهایی مانند این کنسرت را برگزار خواهیم کرد.او ادامه داد: من امروز این افتخار را داشتم که پیش از کنسرت از موزه ایران باستان و موزه موسیقی دیدن کنم که با وجود برنامه‌های فشرده برایم لذت بخش بود. امیدوارم اجرای پیش روی این مجموعه مشترک در ایتالیا نیز تا این حد باشکوه باشد.