به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۳۳۰۰۰

دوپینگ سرمایه‌‌ خارجی برای اشتغالزایی

گروه اقتصادي: به دنبال امضای قرارداد با توتال و مذاکرات درحال جریان اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران، تحقق برنامه جذب 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی در طول برنامه ششم نزدیک‌تر شده است.
در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است که 25 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب شود.امسال اولين سال اجراي برنامه ششم است و در نيمه اول سال به پايان نرسيده قرارداد جذب یک ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي فقط در بخش نفت منعقدشده است.5 شركت نفتي ديگر نيز مذاكرات خود را براي سرمايه گذاري در ايران تقريبا به قرارداد نزديك كرده اند كه مهمترين آنها شركت نفتی اني ايتالياست.بنا به گفته علي طيب نيا وزير اقتصاد ميزان منابع مورد نياز براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي در طول برنامه ششم حداقل 90 ميليارد دلار است.

همه منتظر بودند     
«اين قراردادي بود كه همه منتظر امضاي آن بودند.» اين جمله را خبرگزاري هاي بين المللي پس از امضاي قرارداد يك ميليارد دلاري توتال با ايران مخابره كردند و تاكيد كردند كه « ایران در این هفته پیشرفت‌های چشمگیری در جذب سرمایه های خارجی داشته که جایگاه  خود را در اقتصاد جهانی بهبود ببخشد.دوسال بعد از توافق برجام،حالا ديگر اروپايي ها با خيال راحت تري براي سرمايه گذاري در ايران مي آيند.هرچند كه از همان روزهاي مذاكرات برجام،هيات هاي اقتصادي آنها در خفا علامت هاي مثبتي به بازار ايران داده بود،اما به دنبال لغو تحريم ها كار با جديت بيشتري دنبال شد.حتي زماني كه دونالد ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريكا با سياست هاي ضد ايراني اش به كاخ سفيد رفت، خللي در تصميم آنان كه براي سرمايه گذاري در ايران مصمم بودند،پيش نيامد.

هرچند در اين ميان برخي شركت ها محتاطانه تر عمل كرده و به دنبال صف شكن بودند،اما حالا با توافق توتال كه سرمايه گذاري یک ميليارد دلاري را در قالب يك كنسرسيوم فرانسوي-چيني و ايراني رقم خواهد زد، توافق برجام عملیاتی شده است.غول نفتی توتال و فوکس واگن آلمان در حالی توافقنامه هایی  را برای سرمایه گذاری با  ایران به امضا رسانده اند که این توافق هاي سرمايه گذاري بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا است.او تهدید کرده بود که توافق 2015 را اجرا نمی کند و تحریم های ایران را باز خواهد گرداند.

شكاف بين ترامپ و اروپايي ها
تحليل‌گران اقتصادي معتقدند كه اين توافق نشان‌دهنده شکاف بین ترامپ و متحدان اروپایی آمریکاست؛ زيرا توتال قردادي 20 ساله با ايران منعقد كرده و  در نظر دارد که یک میلیارد دلار در ميدان گازي پارس جنوبي ایران سرمایه گذاری کند که این کار به وضوح نشان دهنده بی توجهی به  تهديدهاي ترامپ است.خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی نوشت:«شركت هاي زيادي براي سرمایه گذاری درايران ابراز تمايل كرده اند.حتي اگر ترامپ بخواهد توافق هسته ای را زيرپا بگذارد،او نیاز به همراهی روسیه دارد.روسیه یک متحد کلیدی ایران و چین است. در قرارداد با توتال یک شرکت چینی در این سرمایه گذاری حضور دارد.»

تحریم ها هنوز محدودیت هاي قبلي را براي  همکاری اروپایی ها با بانكهاي ايران  اعمال مي كند. سرمایه گذاری در ایران نمی تواند با دلار و با بانک‌های آمریکایی انجام شود. با اين حال آنها در نظردارند،مراودات خود را از دلار به ارزهاي خود تغيير دهند.اجراي پيمان پولي دوجانبه يعني استفاده همزمان از دو پول ملي كشورهاي مبدا و مقصد در تجارت و تامين مالي بين دو كشور، به گونه‌اي كه نيازي به ارزهاي ثالث نباشد، موضوعی است که از سوي كارشناسان اقتصادي براي قراردادهاي سرمايه گذاري به شدت توصيه مي شود.به گفته آنها براي اجرايي شدن اين پيمان‌ها نياز است كه بانك‌هاي مركزي كشور مبدا و مقصد در تجارت، وارد مذاكره با يكديگر شده و پيمان پولي دوجانبه را امضا کنند. با توجه به شرايط خاص ايران، اجرا اين سياست مي تواند ضربه گير تحريم هاي احتمالي باشد.