به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۱۳۳۰۲۴

مطهری: ریشه نقایص موسسات اعتباری به دولت گذشته باز می‌گردد

گروه اقتصادی: نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مردم نباید اعتماد خود را به دولت و نظام بانکی از دست بدهند، گفت: ریشه نقایص موسسات مالی و اعتباری به دولت گذشته باز می‌گردد.
به گزارش ایرنا، علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره فضای شکل گرفته علیه نظام بانکی در جامعه و ایجاد فضای تخریبی علیه دولت نسبت به موسسات مالی و اعتباری این مطلب را اعلام کرد.وی افزود: هیچ بانک ورشکسته در کشور نداریم ، اما در بخش موسسات مالی و اعتباری آسیب ها و کاستی هایی به وجود آمده است که بخشی از آن ناشی از عملکرد ضعیف بانک مرکزی بوده است و ما نمی توانیم این موضوع را کتمان کنیم. مطهری افزود:در مورد موسسات مالی و اعتباری مانند ثامن الحجج، آرمان و کاسپین بسیار بد عمل شده و نظارت کافی از سوی دستگاه های مسوول به خصوص بانک مرکزی و اطلاع رسانی به موقع انجام نشده است و این امر باعث شده تا مشکلاتی در سطح جامعه به وجود آید.

وی خاطر نشان کرد: اعتماد مردم هم به تبع این اتفاقات کم شد اما در خصوص بانک ها هیچ مشکلی وجود ندارد.
مطهری تصریح کرد: مردم نباید اعتماد خود را به دولت و نظام بانکی از دست بدهند، قول هایی از سوی دولت در خصوص مدیریت چنین مساله ای مطرح شده است و تا زمانی که نتواند پول سپرده گذاران را پرداخت کند واقعا هیچ کاری صورت نگرفته است و دولت این قول و وعده را داده است.وی همچنین در پاسخ به این سوال که میزان این سرمایه از دست رفته به چه میزان است ، گفت: رقم دقیقی در این خصوصا اعلام نشده است، اما این رقم قابل توجه است، متاسفانه مشکلاتی نیز مثل موسسات کاسپین، ثامن الحجج و آرمان به وجود آمده که در مورد آنان می بایست بسرعت تصمیم گیری و اقدام شود.

وی تاکید کرد: این ضعف تنها به دولت بر نمی گردد، بلکه دستگاه های مربوط دیگری در این موضوعات درگیر هستند که بخشی از این ضعف ها به قوه قضاییه وارد است به طوری که در برخی از موارد نباید این قوه وارد می شد اما به صلاحدید خود وارد شده که به این موضوع آسیب زده است.وی ادامه داد: گاهی یک تصمیم غلط باعث پیچیدگی بیشتر موضوع می شود و به طور مثال در موضوع پدیده شاندیز ورود دادستان خراسان باعث بروز مشکلاتی شد و موضوع عمیق تر از اصل آن جلوه گر کرد. یک مشکلی که سه سال به طول می انجامد نشان دهنده ناکارآمدی دستگاه های مربوطه است.

مطهری تصریح کرد: البته ریشه این نقصان ها به دولت نهم و دهم بر می گردد و نقطه شروع آن از دولت قبلی بوده است و در این دولت هم بانک مرکزی نظارت کافی و اطلاع رسانی را به درستی صورت نداده است و باید جلوی مساله را زودتر می گرفت.

دیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ۱۸:۰۶
موسساتی که بر اساس ربا شکل گرفته اند چگونه انتظاری غیر از این دارند. واقعا غیر از این است؟ آیا سپرده گذاران فکر نمی کنند در این وضع رکودی اقتصاد این موسسات سودها را از کجا می آورند؟ چرا پولشان را به این موسسات می سپارند؟ چرا دولت از محل منابع عمومی- که متعلق به همه ملت است- باید خلاف های این موسسسات بی حساب و کتاب را پوشش بدهد؟ (354473)