به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۳۳۰۵۲
داستان‌های تاریخ فوتبال؛

"گل المپیک" به نام چه کسی ثبت شد؟

گروه ورزشي: یک بازیکن آرژانتینی توانست برای نخستین بار "گل المپیک" (گلزنی به صورت مستقیم از ضربه کرنر) را در دیدار برابر اروگوئه به نام خود ثبت کند.
"گل المپیک" به نام چه کسی ثبت شد؟

به گزارش ایسنا، پانزدهم ژوئن ۱۹۲۴ فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تغییراتی را در قوانین فوتبال انجام دهد.تا آن زمان حضور سه بازیکن میان مهاجم و خط پایانی باعث می‌شد بازیکن حریف در موقعیت آفساید نباشد که آن را به دو بازیکن کاهش دادند. قانون دیگری که تغییر یافت گلزنی از روی نقطه کرنر بود. پیش از این ضربه کرنر غیر مستقیم حساب می‌شد و در صورت به ثمر رسیدن گل از این نقطه داور آن را قبول نمی‌کرد. در آن زمان اروگوئه توانست قهرمان المپیک شود. اروگوئه در حالی خود را به پاریس رساند که تیم ناشناخته‌ای بود و با پشت سر گذاشتن تیم‌هایی همچون یوگسلاوی، آمریکا، فرانسه، هلند و سوییس همه را شگفت زده کرد. این تیم بازگشت موفقی به آمریکای جنوبی داشت.

آرژانتین نیز در آن سال‌ها تیم بزرگ و قدرتمندی داشت و تصمیم گرفته شد دو بازی بین "براداران نقره" برگزار شود. دیدار دو تیم آرژانتین و اروگوئه در ۲۱ سپتامبر در مونته ویدئو با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.  دومین بازی قرار بود یک هفته بعد برگزار شود اما به خاطر استقبال فراوان از این دیدار دو تیم نتوانستند برابر هم بازی کنند. در ورزشگاه اسپورتیوو باراکاس بوکا بی‌نظمی شدید به وجود آمد. جمعیت زیاد باعث شد افراد زیادی وارد زمین شوند و نیروی امنیتی کافی وجود نداشت تا هواداران را کنترل کند و بازی برگزار شود.

مردم مشتاق بودند بازی تیم قهرمان المپیک را از نزدیک ببیند؛ تیمی که قصد داشت همه تیم‌های آمریکای جنوبی را نیز شکست دهد. مسئولان برگزاری تصمیم گرفتند بازی را به تعویق بیندازند. این دیدار دوم اکتبر برگزار شد و در ورزشگاه میان سکو و زمین بازی فنس قرار دادند تا هواداران نتوانند وارد زمین شوند. برای نخستین بار بود که از چنین وسیله‌ای در ورزشگاه استفاده می‌کردند. خیلی زود از فنس برای حفظ هیجان تماشاگران و حفاظت بازیکنان در آمریکا جنوبی استفاده شد. سپس به اروپا نیز وارد شد تا این که حادثه هیسل و هیلزبورو رخ داد و نشان داد بدترین روش برای جلوگیری از هجوم تماشاگران است.

 بازی آرژانتین و اروگوئه در حالی برگزار شد که فنس، تماشاگران و بازیکنان را از هم جدا کرده بود. آرژانتین در میان هواداران پرشورش ۲ بر یک پیروز شد. نخستین گل بازی را سسارئو اونساری از طریق ضربه کرنر مستقیم به ثمر رساند. این گل ملقب به "گل المپیک" شد چون وارد دروازه قهرمان المپیک شده بود. زاویه کاملا بسته بود و درگیری میان ماتسالی دروازه‌بان و ناساتسی کاپیتان آلبی سلسته باعث شد اونساری از این فرصت بهره ببرد و دروازه‌بان اروگوئه را فریب دهد. اونساری در آلماگرو و میتره بازی کرد و در آنجا به شهرت دست یافت. نام او به خاطر آن گل همیشه در یاد مردم آرژانتین ماند.