به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۱۳۳۰۸۳
شرکت‌های بزرگی علاقمند به فعالیت در ایران هستند

دولت یازدهم تلاش کرد تعامل با دنیا آسان شود

گروه اقتصادی: معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که دولت سه هدف را در تعامل با دنیا دنبال می کند، گفت: دولت یازدهم تلاش کرد تعامل با جهان آسان شود و تا حد زیادی این توفیق کسب شد.
دولت یازدهم تلاش کرد تعامل با دنیا آسان شود
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در سال اجلاس سران برگزار شد، افزود: با اجرای برجام گام های اول را برداشتیم و توانستیم ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنیم و فرصت های سرمایه گذاری را به دنیا بشناسانیم.وی ادامه داد: ما سه هدف را در تعامل با دنیا دنبال می کنیم که اولین آن توسعه بازار است چرا که این کشور هشتاد میلیونی برای اینکه مسئله اشتغال و بیکاری را حل کند باید بازاری غیر از ایران را هدف قرار دهد و ما مطمئن هستیم بخش خصوصی قادر است کالاهایی تولید کند که قابل عرضه به کشورهای دیگر باشد و می تواند با کالاهای خارجی رقابت کند. معاون اول رئیس جمهوری دومین هدف را سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری خارجی اولویت اول ما است و فاینانس و اخذ وام های خارجی در این راستا تعریف می شود.جهانگیری خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگی علاقه مند هستند که در ایران فعالیت کنند و در زمانی که عده ای کم تجربه در دنیا هیاهوی جنگ و تحریم ها را به پا کردند، فعالیت شرکتی مثل توتال و امضای قرارداد با ایران به معنای این است که آنقدر فرصت در این کشور وجود دارد که حتی شرکت های بزرگی در این سطح ریسک پذیری می کنند که با ایران کار کنند.

وی ادامه داد: بعضی این قراردادها را یک نقطه منفی دانسته اند در حالی یک سال و نیم است که روی این قراردادها کار شده و دهها جلسه برگزار شده است که اگر اشکالی واقعی در آن مطرح شود آن را برطرف کنیم. معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: اولین قرارداد بسته شد و هنر ما در این قراردادها باید این باشد که از تمام ظرفیت های قرارداد برای ساخت کشور استفاده کنیم.جهانگیری همچنین گفت: ما از دنیا فناوری های پیشرفته می خواهیم و فناوری با دنیا این گونه تعریف می شود که بتوانیم فناوری های مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تهیه کنیم.

**بخش خصوصی باید مورد احترام باشد
وی در ادامه به انعقاد قراردادهای خرید هواپیمای ایرباس اشاره کرد و گفت: به دنبال اعلام نیاز کشور برای خرید هواپیما، ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند اما در موضوع خرید هواپیما اعتراض ها و نقدهایی بود که البته در این نقد ها بعضی ها بی انصافی کردند.وی افزود: اگر پول برای خودمان بود و قرار باشد اولویت گذاری کنیم، ممکن بود خرید هواپیما در اولویت اول ما قرار نگیرد اما در خرید هواپیماها، ما پولی پرداخت نکردیم و این هواپیماها از منابع خارجی به داخل ایران آمد و از محل کار و فروش بلیط اقساط مربوطه پرداخت می شود که انصافا این کار بزرگ و استثنایی بود که صورت گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: با توجه به توانمندی نیروی انسانی داخلی به فناوری‌های نوین و پیشرفته که قابلیت انتقال به کشور را داشته باشد، نیازمند هستیم و در این زمینه هزاران شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته که تولیداتشان به کشورهای صنعتی صادر می شود.جهانگیری ادامه داد: بنابراین باید تلاش کنیم تا با همکاری و تعامل با دنیا زمینه واردات و صادرات فناوری‌های به کشور را فراهم کنیم.وی با یادآوری این موضوع که دعواهای داخلی کشور بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است، گفت: افراد با شعور و تحصیلکرده در بنگاه های اقتصادی کشور مشغول کار هستند که می دانند دعواهای داخلی کشور اقتصاد را به چه سمتی می برد، به سوی ثبات یا بی ثباتی یا دولت را قدرتمند یا تضعیف می کند .وی خاطرنشان کرد: تا انتخابات هست از این دعواها و نقدها و صحبت های تند گاهی هم در آن هست بنابراین بعد از انتخابات کسی که دوستدار کشور، مردم و پیشرفت آن باشد همه متحد می شوند و در راستای پیشرفت آن قدم بر می دارند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر قرار است بگوییم محور توسعه و پیشرفت کشور و میدان دار توسعه بر بخش خصوصی استوار است باید در سیاست های فرهنگی و اجتماعی هم نشان دهند که طرفدار بخش خصوصی هستند و این بخش ترس از این نداشته باشد که سرمایه آن چقدر است و چند کارخانه در کشور دارد و در کنار آن هم بخش خصوصی باید برای پیشرفت کشور حتما تلاش کند.جهانگیری تاکید کرد: بخش خصوصی بایدمورد حمایت قرار گیرد باید سیاست های اصل 44 قانون اساسی که بارها رهبری گلایه کردند که وقتی من این سیاست ها را اعلام کردم فکر کرده یک تحول و انقلاب بزرگی در اقتصاد کشور می افتاد، این چنین نشد باید دولت دوازدهم با پیگیری که در دولت یازدهم انجام شد سیاست های اصل 44 قانون اساسی را دنبال کند.وی ادامه داد: مهم ترین پیام سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی این است که بخش خصوصی هر چقدر که بخواهد می تواند در این کشور رشد کند چرا که رهبری براساس قانون اساسی اعلام کردند و کسی حق ندارد غیر از این سیاست دنبال کند نه قوه قضاییه و نه مجلس و هیچ نهاد دیگری. بخش خصوصی باید مورد احترام باشد. وی با بیان این که رهبر انقلاب با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی یک گره بزرگی را باز کردند، گفت: بخش خصوصی به هر میزان که می تواند کار بزرگ انجام دهد و همه مواردی که در اصل 44 دولتی گفته شده است بخش خصوصی می توانند همه آنها را داشته باشد که این تغییر بسیار مهمی بود البته ذیل اصل 44 چنین اجازه ای داده که بخش خصوصی و دولتی مکمل هم باشند و بخش دولتی نباید مانع توسعه بخش خصوصی باشد.

** فساد در کشور باید ریشه کن شود
جهانگیری در ادامه به وجود فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد باید در کشور ریشه کن شود. تا فساد و رانت باشد بخش خصوصی واقعی شکل نمی گیرد. بعضی ها می خواهند راه صدساله را یک شبه طی کنند و متاسفانه فساد و زد و بند در بخش خصوصی و دولت شکل می گیرد. بخش خصوصی واقعی دنبال فساد نمی رود و همه باید برای از بین بردن فساد متحد شویم.معاون اول رئیس جمهوری افزود: فساد توسعه پیدا کرده است و دغدغه و مانع اصلی توسعه کشور شده است و جز با شفافیت و قوانین شفاف و انگشت نما کردن چهره هایی که دنبال این هستند که فقط با رانت و زد و بند کار کنند نمی توان به یک اقتصاد سالم برسیم.وی با تاکید بر این که باید با قاچاق مبارزه کنیم، گفت: بخش خصوصی نباید با واردات مخالفت کند. ما خیلی تلاش کردیم که در برنامه سوم توسعه بگوییم صادرات و واردات کشور قانونمند باشد و از قاعده مشخصی پیروی کند و براساس سلایق مدیران تغییر نکند.معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: از برنامه سوم صادرات و واردات کشور نباید تابع سلایق مدیران باشد بلکه باید تابع سازوکارهای اقتصادی باشد که سازوکار اقتصادی برای واردات تعرفه و مبانی فنی است. ما تعرفه هایمان را طوری وضع کنیم که هر تولید کننده احساس کند که از آن حمایت شده است و هم مصرف کننده احساس کند بی پناه رها نشده است.

جهانگیری با بیان این که حق نداریم به مصرف کننده بگوییم فقط فلان کالا در بازار است و باید بخرید، گفت: تولید کننده بداند که باید کالای با کیفیت تولید کند . اگر تعرفه ها برای یک دوره پنج ساله تعریف شود، بهتر بود که همه تکلیفشان را می دانستند که در پنج سال آینده نظام تعرفه ای مشخص است. وی افزود: مبانی فنی نباید اجازه دهند که کالاهای بی کیفیت وارد کشور شوند و ما با سازوکارهای قانونی می توانیم جلوی این کار را بگیریم تا سلایق مدیران در بخش واردات اعمال نشود و حتما در کنار این سازوکار بخش خصوصی از قاچاق رنج می برد. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بخش خصوصی از قاچاق کالا رنج می برد و متحمل ضرر و زیان می شود،البته بخشی از کالاهایی که امروز واردات آن قاچاق تلقی می شود، در واقع از راه قانونی وارد می شوند. جهانگیری یادآور شد: اگر برای ملوان ها، مرزها و مناطق آزاد کشور قوانین و مقرراتی وضع شده است پس واردات بر طبق این مقررات رسمی و قانونی است.وی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرایط محیطی، عوامل مدیریتی و داخلی بنگاه ها نیز نقش موثر و مهمی در عملکرد بنگاه های صنعتی دارند و اگر شرایط محیطی مناسب باشد و یک بنگاه اقتصادی عملکرد خوبی نداشته باشد، نباید دیگران را متهم کند بلکه اشکال در مدیریت آن بنگاه است. وی با تاکید بر این که باید ساختار نیروی انسانی و مدیریتی بنگاه ها مناسب باشد، اظهار کرد: متاسفانه در برخی بنگاه ها آموزش یک مقوله فراموش شده است. تحقیق و توسعه باید به عنوان یک موضوع اصلی در بنگاه ها مدنظر باشد ضمن آنکه حتماً باید نظام مدیریت بنگاه های اقتصادی مدیریت حرفه ای و تخصصی باشد.

**بنگاه ها باید ساختار مالی مناسب داشته باشند
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بنگاه ها باید ساختار مالی مناسب نیز داشته باشند. برخی بنگاه ها متقاضی دریافت دهها میلیارد تومان تسهیلات هستند در حالی که سرمایه اولیه آنها اندک است. هر مالکی باید بداند که چه نسبتی از سرمایه باید در بنگاهش داشته باشد.جهانگیری یادآور شد: با شناختی که از بخش خصوصی ایران دارم، مطمئنم با کمک دولت و بخش خصوصی قادر هستیم چالش های مهم کشور مانند بیکاری و معیشت نامطلوب که مردم از آن رنج می برند را از پیش روی کشور برداریم.

**اگر می خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به مفهوم توسعه صنعت باور داشته باشیم
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به روزملی صنعت اشاره کرد و گفت: بخش صنعت و معدن نقش موثری در سرنوشت کشور دارد و این واقعیت باید به یک باور مشترک برای اقدام تبدیل شود و صرف آنکه این واقعیت را بپذیریم، کافی نیست بلکه باید در جهت اقدام نیز گام برداریم.جهانگیری افزود: اگر می خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم که همان قدرت نرم کشور است، باید به مفهوم توسعه و به طور خاص به مفهوم توسعه صنعت باور داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.وی همچنین گفت: هیچ یک از مسائل پیش روی ما بدون بالا رفتن ظرفیت های توسعه ای کشور حل نخواهد شد. توسعه ابعاد مختلفی دارد که باید به همه این ابعاد در کنار یکدیگر به طور همزمان توجه شود.وی اقتصاد را اولویت نخست کشور عنوان کرد و افزود: پذیرش این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند زیرا حل مسائل اقتصادی کشور دارای الزامات متعددی است که باید به آنها پرداخته شود.

** رئیس جمهوری دولتی را باید انتخاب کند که بتواند به وعده هایی که داده پاسخ بدهد
معاون اول رئیس جمهوری همچنین به تشکیل دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم و در روزهای آینده اعضای دولت جدید باید شکل بگیرد.جهانگیری افزود: بار مسوولیت زیادی بر دوش دولت جدید است، مردم در 29 اردیبهشت جهت گیری اصلی مطالبات خود را روشن کردند و رئیس جمهوری منتخب نیز با مشورت با صاحبنظران و ارکان حکومت باید دولتی را انتخاب کند که بتواند به وعده هایی که به مردم داده است، پاسخ بدهد.وی یادآور شد: بخش صنعت و معدن کشور از بخش هایی است که با بزرگ شدن و رشد خود می تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین راهی جز این نداریم که کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم تا سهم هر کس از این کیک افزایش پیدا کند و مردم احساس کنند وضعیت معیشتی آنها بهتر شده است. وی افزود: صنعت هم می تواند به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم در بزرگ کردن اقتصاد کشور موثر باشد به گونه ای که نقش صنعت در توسعه کشاورزی و بهبود خدمات مرتبط با صنعت بسیار تاثیر گذار است.

**عوامل محیطی و مدیریت حاکم بر کشور از جمله عوامل موثر در عملکرد بنگاه های صنعتی است
معاون اول رئیس جمهوری با طرح این سوال که چرا صنعت کشور متناسب با سیاست گذاری ها رشد نکرده و ایران به کشور بزرگ صنعتی تبدیل نشده است، گفت: در چند دهه گذشته ایران و برخی کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند و حتی برخی از این کشورها بعد از ایران برای صنعتی شدن برنامه ریزی کردند اما اینکه چرا ایران در این راه پیشرفت نکرد یک سوال است. در پاسخ به این سوال باید گفت که یا سیاست های صنعتی شدن در کشور عالمانه و مبتنی بر تجربیات موفق دنیا نبوده و یا این سیاست ها از ثبات کافی برخوردار نبوده اند.

وی یادآور شد: در برخی کشورهای صنعتی حتی با وجود کودتا و تغییر حکومت ها، سیاست های توسعه ای تغییر نمی کند اما در ایران متاسفانه با تغییر دولت ها و حتی گاهی با تغییر مدیران، تصور می شود که سیاست های گذشته غلط بوده و باید همه سیاست ها تغییر کند.جهانگیری خاطرنشان کرد: وقتی درباره عملکرد صنعت صحبت می کنیم باید بدانیم عملکرد صنعت به معنای عملکرد بنگاه های صنعتی است و باید به دنبال بررسی عوامل موثر در موفقیت بنگاه های صنعتی باشیم.وی عوامل محیطی و مدیریت حاکم بر کشور را از جمله عوامل موثر در عملکرد بنگاه های صنعتی برشمرد و گفت: عوامل محیطی اغلب به سیاست گذاری حاکمیت ها باز می گردد. معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که محیط با ثبات اقتصادی نقش بااهمیتی در عملکرد موفق بنگاه ها ایفا می کند، گفت: به هر میزان که اقتصاد کشور از ثبات بیشتری برخوردار و شاخص های اقتصادی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد، محیط مناسب برای توسعه صنعتی بیشتر مهیا خواهد شد. جهانگیری قابل پیش بینی بودن نرخ تورم، ارز و سود بانکی را از عوامل موثر در ثبات شاخص های اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم برای ثبات شاخص های اقتصادی برنامه ریزی های موثری انجام شد که لازم است در دولت دوازدهم نیز این سیاست ها استمرار یابد و شاخص های اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی قابل پیش بینی شود.

وی سیاست خارجی را نیز از عوامل محیطی موثر بر عملکرد بنگاه های صنعتی کشور دانست و گفت: یک کشور منزوی نمی تواند مدعی توسعه صنعتی باشد از همین رو سیاست تعامل با دنیا از جمله کارهایی بود که در دولت یازدهم به طور جدی در پیش گرفته شد. معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که علاقمندان به همکاری با ایران در دنیا فراوان هستند، تصریح کرد: پس از برجام موجی از سرمایه گذاران به سمت ایران سرازیر شدند و اینکه ما چقدر توانسته ایم این موضوع را مدیریت و از این فرصت استفاده کنیم جای بحث دارد.به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان صنعت کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.در این مراسم از 10 برگزیده بخش های مختلف صنعت و معدن کشور تجلیل شد.