به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۳۳۱۲۵

پایان نبرد موصل نزدیک شد

گروه بين‌الملل: فرماندهان ارتش عراق می‌گویند که نیروهای عراقی تا «چند ده متری» پایانی نبرد با تروریست‌های داعشی در موصل رسیده‌اند و طی ساعات‌های آینده این شهر کاملا آزاد خواهد شد.

فرماندهان ارتش عراق می‌گویند در عملیات آزادسازی موصل، به «چند ده متری» پایانی نبرد با عناصر گروه تروریستی داعش رسیده‌اند و این شهر در ساعت‌های پیش‌رو به‌طور کامل به کنترل آن‌ها در می‌آید. ستاد عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یگان‌های ما همچنان در حال پیشرفت هستند… چیز زیادی نمانده که نیروها به رودخانه برسند.»

سرتیب «رابرت ساف» از فرماندهان ارتش آمریکا درخصوص روند عملیات آزادسازی موصل گفت: «نمی‌خواهم پیش‌گویی کنم که امروز یا فردا، اما فکر کنم (آزادسازی موصل) به‌زودی رخ خواهد داد.» وی تصریح کرد، انتظار می‌رود باقی‌مانده‌های گروه تروریستی داعش تلاش کنند «بیشترین آسیبی که می‌توانند» را در ساعت‌های پیش‌رو وارد کنند.

این نخستین بار نیست که فرماندهان عراقی در مورد آزادی موصل بیانیه‌ای شبیه به این منتشر می‌کنند. از زمانی که نیروهای عراقی موفق شده‌اند وارد شهر قدیم موصل در کرانه رود دجله شوند، بیانیه‌ها و گفته‌های مشابهی در مورد «آزادی قریب‌الوقوع» موصل منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بر روند عملیات موصل تاثیرگذار بوده، حضور شمار زیادی از غیرنظامیان در مناطق تحت اشغال داعش در بخش غربی و به‌ویژه شهر قدیم موصل است.

عملیات برای بازپس‌گیری موصل از داعش، مهر ماه سال گذشته، با حضور ارتش عراق، نیروهای ویژه ضدتروریسم، پلیس فدرال، پیشمرگه‌های کرد و نیروهای «الحشد الشعبی»  آغاز شد. موصل دومین شهر بزرگ عراق و در کنار «الرقه» در سوریه، از مهم‌ترین مناطق تصرف‌شده در عراق و سوریه، در جریان پیش‌روی‌های سه سال پیش داعش به‌شمار می‌رود.