به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۱۳۳۱۲۸

تفاهم امروز، ساختن آینده

رضا صادقیان

هم‌افزایی نیروهای سیاسی در نیل به حل مشکلات جامعه و اهمیت قائل شدن به امر گفتگو با در نظر داشتن نیازهای اساسی مردم تنها از طریق تفاهم-گفتگوی تصمیم‌سازان میدان سیاست انجام شدنی است، در زمانه‌ای قرار داریم که جایگاه سیاست‌مداران، اهل سیاست و کسانی که ارتباط تعریف شده‌ای با ساختار قدرت دارند مهمتر از هر دوره دیگری است.شرایط امروز کشور، حل کردن بخشی از بحران بیکاری، توجه داشتن به شکاف‌های اجتماعی، یافتن راهی برای کاستن از نیازهای شهروندان و تصمیم‌های مدیران ارشد و ایجاد کردن وضعیتی که منتقدان بتوانند در مسند خویش قرار گیرند و نقش نیروهای تخریب‌گر را عهده‌دار نباشند، صرفا از طریق تفاهم  نیروهای سیاسی به دست خواهد آمد. در روزگاری قرار داریم که اهمیت جایگاه سیاسیون در مقایسه با داشتن هرگونه تخصصی فربه‌تر است.

دامن زدن به جو بدبینی و گله‌گذاری از دولت‌های وقت و ناکارآمد نشان دادن کارگزاران نظام در کوتاه مدت باعث شکل‌گیری ناامیدی در میان مردم خواهد شد و در بلند مدت شاهد هزاران پروژه نیمه تمام، به تعطیل کشاندن طرح‌های توسعه و بر زمین ماندن صدها طرح اجرایی در کشور خواهیم بود. برنامه‌هایی که در کشاکش‌های سیاسی زمین‌گیر و دستاوردی برای کشور و آبادی کشور نداشته است. ما می‌مانیم با هزاران طرح اجرا نشده و امیدهایی که برباد رفته است، طرح‌هایی که تنها با جانمایی یک تابلو آغاز و پایان یافته و روزهایی که از راه می‌رسد و جدل‌هایی که پایانی برای آن متصور نیست.

خواسته یا ناخواسته آینده‌ای از راه می‌رسد و تمام نیروهای سیاسی را با واقعیت‌های تلخ ناگذیر روبرو می‌سازد.سرعت پیشرفت در دنیای امروز با ‌ترمز، خواهش و تمنا برای کند کردن سرعت ارتباطی ندارد. دستاوردهای بشری در مقایسه با دوره‌های قبل گاه با سرعتی غیرقابل باور به پیش می‌رود، لحظه‌ای درنگ کردن و نادیده گرفتن این پیشرفت‌ها در هر حوزه‌ای بی‌اندازه مخرب است. شخص و یا جریانی فرمان این پیشرفت را در عرصه‌های صنعتی، تکنولوژی، پزشکی و مسائل دیگر در دست ندارد که بتوانیم با درخواست‌های دوستانه از آنان درخواست کندروی کنیم تا در زمان مناسب شاخص‌های توسعه را به آن سطح مورد نظر برسانیم.

چنانچه روش جریان‌های سیاسی طی ماه‌ها و سال‌های آینده براساس همین کشمکش‌های امروز و سال‌هایی که گذشت باشد و راهی برای تفاهم نیروهای سیاسی و فراهم آوردن گفتگو و رسیدن به یک تفاهم کلان برای توسعه کشور ایجاد نگردد، کارنامه مدیران برای سا‌ل‌های آینده تکمیل شده با صدها خاطره از موضع‌گیری‌های خصمانه علیه جناح مقابل و آه و حسرت‌های برجای مانده و کارهای انجام نشده و پروژه‌هایی که قرار بود در ریل اجرا قرار داده شوند ولی نشد پُر می‌شود. آینده پیش‌رو از آنچه گمان می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.در صورتی که نیروهای سیاسی نتوانند براساس گفتگو، خردورزی، کاستن از لج‌بازی‌ها و عمل به تفاهم و مقدم دانستن دغدغه‌های مهم شهروندان طی چندسال آینده راهی برای پاسخگویی به این مطالبات فراهم آورند، طی سال‌های پیش‌رو با حجم عظیمی از خواسته‌های شهروندان روبه‌رو خواهیم شد، مطالباتی که هیچ‌کدام از نیروهای سیاسی توان پاسخ دادن به آن را نخواهند داشت.ساختن فردای ایران در گرو تفاهم و گفتگو نیروهای سیاسی است، چنانچه اهمیت گفتگو بدون پیش‌فرض‌های ذهنی را پاس نداریم و با هر دلیل و بهانه‌ای به حاشیه برانیم و زیست در جهان جدل‌ها را به گفت و شنود ارجح بدانیم، آینده‌ای با رویدادهای تلخی پیش‌رو خواهیم داشت.
مرجع : روزنامه بهار