به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۳۳۱۳۰
رئیس خانه احزاب در گفت‌و‌گو با «بهار»:

احزاب باید از یکدیگر انتقاد کنند

فائزه طاهری- روزنامه بهار: خانه احزاب که توسط رئیس دولت اصلاحات برای تعامل بین احزاب سیاسی کشور تشکیل شده بود، با دولت دوم احمدی‌نژاد تعطیل و با دولت روحانی مجددا از سر گرفته شد. پنج شنبه گذشته نشست فصلی این تشکل برگزار و با حاشیه هایی همراه بود که در ارتباط با این حواشی و همچنین درباره نتایج این همایش با قدرت‌علی حشمتیان که در حال حاضر ریاست خانه احزاب را بر عهده دارد به گفت‌وگو نشستیم. او که معتقد است احمدی‌نژاد با احزاب سر ناسازگاری پیدا کرد و آنها را به حاشیه راند، درباره خروجی این همایش با عنوان «احزاب، انتخابات و انتظارات» اظهار کرد: بیش از 24 میلیون رای به روحانی داده شده است و نباید تنگناها و توهین‌ها او را تحت تاثیر قرار دهد. مردم رای دادند و انتظارشان ایجاد تغییر و روی کار آمدن دولت قوی‌تر است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «بهار» با رئیس خانه احزاب را می‌خوانید:
***
 با توجه به تاخیر چندساله تشکیل خانه احزاب، بازگشایی مجدد آن از دو سال گذشته، چه تاثیری در فضای سیاسی کشور داشته است؟
خانه احزاب از زمان دولت اصلاحات شکل گرفت و بسیاری از جریان‌های سیاسی کشور در کنار هم جمع شدند. در دولت اصلاحات فعالیت بر وفق مراد بود و حتی خود دولت هم برای حمایت از احزاب کشور، یارانه اندکی را در نظر گرفته بود. برای فعالیت‌ها در سطح کشور و فضاسازی مردم برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراها و همچنین ریاست جمهوری جلساتی برگزار می‌شد و مشکل خاصی نداشتیم. تا زمانی که دولت احمدی‌نژاد سر کار آمد و با احزاب سر ناسازگاری پیدا کرد و احزاب به حاشیه رانده شدند به طوری که بعد از مدت کوتاهی ساختمانی که در وزارت کشور برای احزاب در نظر گرفته شده بود پلمب شد و اسناد و مدارک ضبط شدند و خانه احزاب را به تعطیلی کشاندند. البته احزاب جلساتی را در دفاتر خود برگزار کردند به طوری ما در اجلاس آسیایی حضور فعالی داشتیم، اما تقریبا به حالت تعطیلی در دولت بود. با روی کار آمدن دولت روحانی، خانه احزاب احیا شد. با برنامه‌ریزی‌هایی که حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و عبدالرضا رحمانی فضلی داشتند، احزاب کشور سه‌فراکسیونه شد؛ فراکسیون اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین.
 آیا می‌توان گفت این ازسرگیری تاثیری داشته و توانسته به اهدافی که در نظر داشته دست پیدا کند؟
با آگاهی مردم و مسئولان، دوره ما فعال‌ترین دوره خانه احزاب بود. ملاقات‌هایی با جلسات شورای مرکزی به صورت مستمر هر 15 روز یک بار برگزار می‌شد، ملاقات‌هایی با رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر کشور، وزیر رفاه، رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان خبرگان رهبری و معاونان رئیس‌جمهور انجام شده و آنها در جلسات ما حضور داشتند. ارتباط ما با رسانه‌ها تنگاتنگ بود، در انتخابات بیانه صادر می‌کردیم، در مقابل تحریم‌های آمریکا نیز بیانیه صادر کردیم، در برابر توهین به مقامات از جمله رئیس‌جمهور واکنش نشان دادیم و مردم را به وحدت و همدلی دعوت کردیم. در مجموع خانه احزاب در حال حاضر شکل گرفته و به گواهی آگاهان، در سطح کشور موثر است. البته مسئولان نظام به این نتیجه نرسیدند که به احزاب مانند کشورهای دیگر بها دهند و به آن صورت همکاری نمی‌کنند. از جمله بیشتر جریان‌های اصولگرایی که کمتر در جلسات حضور می‌یابند. برای مثال در همین همایش روز پنج‌شنبه، از 26 حزب اصولگرایی که عضور خانه احزاب هستند، تنها هفت عضو اصولگرا شرکت کرده بودند که جای گله دارد. حتی از برخی از افراد شورای مرکزی اصولگرای حزب خانه احزاب هم در جلسه حاضر نشده بودند که این به وحدت و همدلی کشور و احزاب لطمه وارد می‌کند.
 در خصوص بودجه خانه احزاب اعلام شد که بودجه‌ای از طرف دولت به عنوان یارانه برای خانه احزاب کنار گذاشته شده است. بالاخره بودجه‌ای تعلق گرفته یا خیر؟
از زمان احمدی‌نژاد این یارانه کلا قطع شده و زمان روحانی هم تا کنون هیچ یارانه‌ای به ما ندادند. در حال حاضر خود احزاب، خانه احزاب را اداره می‌کنند، از جمله رئیس خانه احزاب و کسانی که در شورای مرکزی هستند. البته اخیرا در برنامه ششم بودجه‌ای آمده،که هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است. دولت هم در زمان انتخابات وعده داده بود اما تا کنون هیچ بودجه‌ای نه از طرف دولت و نه از طرف مجلس، در اختیار احزاب قرار نگرفته است.
 البته در همایش روز پنج‌شنبه از سوی برخی گفته شد که تخصیص بودجه از طرف دولت برای خانه احزاب، استقلال احزاب را زیر سؤال می‌برد.
چنین چیزی نیست. در همه کشورها، احزاب با بودجه دولت تامین‌ می‌شوند زیرا دولت از مردم است و احزاب هم برای مردم است. همه این نهادها به هم وابسته هستند. در کشور ما رهبر هم از طریق خبرگان رهبری و رای مردم انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها از طرف مردم انتخاب می‌شود و مردم حرف اول را می‌زنند. بودجه هم برای مردم است و باید به آنها تخصیص داده شود.
 برخی از سخنرانان در همایش خانه احزاب اشاره کردند قوانین مربوط به احزاب نیاز به اصلاح دارد. این اصلاح قوانین باید در چه مواردی صورت گیرد؟
نقص اصلی قانون احزاب این است که یک نفر را به عنوان نماینده دبیران کل احزاب سراسر کشور و یک نفر را به عنوان نماینده احزاب دبیران استانی قرار دادند که در کمیسیون ماده 10 احزاب رای ندارند. اینکه آنها رای نداشته باشند، حالت تزئینی پیدا می‌کند و صحیح نیست. بنابراین قانون احزاب نیاز به اصلاح صد درصدی  دارد.
 از حاشیه‌ها و کشمکش‌هایی که در آخرین نشست خانه احزاب ایجاد شد بگویید؟
احزاب باید از یکدیگر انتقاد کنند در غیر این صورت حزب نیستند. احزاب باید انتقاد کنند تا فضای مفسده در سطح کشور از بین برود. انتقادهایی که در خانه احزاب مطرح شد، چه از طرف اصلاح‌طلبان، چه اصولگرایان و چه مستقلین و اعتدال‌گرایان مربوط به خودشان است و خانه احزاب دخالتی در این مورد نداشته و ندارد. هر مساله‌ای که از طرف یک حزب مطرح شد، طرف مقابل پاسخ داده و در نهایت جلسه به نحو مطلوب به پایان رسید.
 بسیاری از سخنرانان همایش از لزوم حمایت از دولت و لزوم تغییر در کابینه گفتند، شما در این ارتباط چه نظری دارید؟
دولتی که در حال حاضر سر کار است، کاستی‌هایی دارد. بیش از 24 میلیون رای به روحانی داده شده است. حرکاتی که او را در تنگناهایی مانند راهپیمایی روز قدس و مجالس دیگر قرار می‌دهند و توهین‌هایی که به او می‌کنند، نباید او را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 50 درصد کابینه باید عوض شود، زیرا خواست مردم این است که دولت از پیرگرایی بیرون بیاید و یک دولت جوان‌گرا و با تجربه و همراه با مردم را انتخاب کند. همچنین دولت شرکت سهامی نیست که بین جریانات تقسیم شود. مردم رای دادند و انتظارشان ایجاد تغییر و روی کار آمدن دولت قوی‌تر است.