به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۳۲۴۱

امیری: قانون اساسی باید به روز شود

گروه سیاسی: معاون پارلمان رئیس‌جمهور گفت: باید امکان ارائه و اطلاع رسانی دستاوردهای دولت برای مردم وجود داشته باشد، امیدواریم بحث‌های حقوقی درباره شبکه تلویزیونی دولت حل و فصل شود.
حسینعلی امیری در گفتگو با خبرآنلاین درباره صحبت های اخیر رئیس مجلس مبنی درباره اصلاح قانون اساسی، گفت: آنچه آفریده بشر است، قطعا کامل نیست و می تواند اشکالاتی داشته باشد. بشر خالق قانون اساسی و قانون عادی است بنابراین نمی توانیم بگوییم بی ایراد و بی اشکال هستند. وی افزود: شاید اشکالات قوانین عادی و اساسی در عرصه عمل مشخص شود حال آنکه این اشکالات در موقع تصویب نمایان نبودند اما وقتی در زمان اجرا نمایان شدند قوانین نیازمند اصلاح هستند بنابراین هیچ قانونی ساخته و پرداخته بشر بی عیب و ایراد نیست.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: وقتی در خود قانون اساسی راهکاری برای اصلاح قانون اساسی است، این مسئله حکایت از آن دارد که بعد از مدتی قانون باید با شرایط روز تطبیق داده شود بنابراین صحبت آقای لاریجانی کاملا منطبق بر موازین حقوقی بوده و کاملا با سازوکار و فرایند موجود در قانون اساسی قابلیت اجرایی دارد. وی که سابقه عضویت در شورای نگهبان را دارد، درباره لزوم اصلاح اصولی قوانین مربوط به انتخابات گفت: قانون انتخابات قانون عادی است و باید منطبق بر قانون اساسی باشد بنابراین اصلاح قانون انتخابات نیازی به اینکه بخواهیم قانون اساسی را دستکاری کنیم ندارد و با مکانیزم راحت و ساده طرح یا لایحه توسط مجلس شورای اسلامی انجام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که کدام اصول قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد؟ اظهار کرد: این مسئله نیاز به بحث کارشناسی دارد.
وی درباره ضرورت وجود شبکه تلویزیونی اختصاصی دولتی برای طرح برنامه ها و دفاع از عملکردها در اصلاح قانون اساسی، یادآور شد: اینکه می توان شبکه تلویزیون شخصی داشت یا خیر، قانون اساسی اجازه می دهد یا نمی دهد، بحث های حقوقی دارد که هنوز به جمع بندی نهایی در این موضوع نرسیدیم چون نظر حقوقدان ها درباره این موضوع متفاوت است و اجماع نظری وجود ندارد.
امیری اظهار کرد: مهم این است که ما معتقدیم باید امکان ارائه و اطلاع رسانی دستاوردهای دولت برای مردم وجود داشته باشد. سال گذشته هفته دولت که خدمت مقام معظم رهبری بودیم بعد از آنکه آقای رئیس جمهور و آقای معاون اول گزارشی از دستاوردها و اقدامات دولت دادند، مقام معظم رهبری فرمودند «خدمات دولت به عنوان خدمات نظام جمهوری اسلامی به اطلاع مردم برسد» خوب این کار نیاز به ابزار اطلاع رسانی دارد که امیدواریم بحث های حقوقی درباره شبکه تلویزیونی دولت حل و فصل شود.