به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۳۳۲۴۷

دمای بی سابقه 54 درجه اهواز

گروه جامعه: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: دمای 54 درجه اهواز در تیر ماه امسال طی 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.
کوروش بهادری در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دمای هوا در تیر سال 1347- 1346به 54 درجه رسیده بود که این شدت گرما پس از نیم قرن در تیر امسال تکرار شد. وی افزود: از ابتدای تیر امسال، شاهد دمای بالا که گاهی رکورد آن شکسته می شد در بیشتر شهرها و ایستگاه ها خوزستان بودیم. بهادری ادامه داد: مقایسه حداکثر دما در دهه نخست تیر 96 با مدت مشابه پارسال در ایستگاه اهواز نشان از افزایش ناگهانی دما از روز ششم تا روز نهم بین 50 تا 54 درجه سانتیگراد داشته است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی ها نشان می دهد در خرداد امسال، میانگین دمای خوزستان از حالت طبیعی و مورد انتظار خود گرم تر بود به نحوی که اختلاف میانگین دمای خرداد 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1+ درجه سلسیوس افزایش داشته است. وی ادامه داد: اختلاف میانگین حداکثر دمای خرداد 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1.5+ درجه سلسیوس افزایش داشته و اختلاف حداقل دمای خرداد 96 ، نسبت به مدت مشابه بلند مدت 0.6 + درجه سلسیوس افزایش داشته است. بهادری اضافه کرد: در خرداد 1396، گرمترین میزان ثبت شده دما در خوزستان مربوط به ایستگاه امیدیه با 50.2 درجه سلسیوس است و نکته قابل ملاحظه ، تداوم گرما صرف نظر از دمای رکورد در دهه سوم خرداد است.

** کاهش 140.6 میلیمتری بارندگی امسال نسبت به بلند مدت در خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص میزان بارش ها درخوزستان نیز گفت: میزان بارش در سال زراعی جاری(مهر تا مهر) 203.7 میلیمتر، سال زراعی گذشته 371.5 میلیمتر، بلند مدت 344.4 میلیمتر و بارش یک سال کامل زراعی 345.5 میلیمتر است. وی اضافه کرد: میزان بارش امسال نسبت به بلند مدت 140.6میلیمتر کاهش داشته و نسبت بارش امسال به بلند مدت 59.2 درصد، نسبت بارش امسال به پارسال 54.8 درصد و نسبت بارش در بازه زمانی یکم مهر 95 تا 13 تیر سال 96 به یک سال کامل زراعی 59 درصد بوده است. بهادری بیان کرد: بر این اساس، میزان بارندگی سال زراعی جاری به بلند مدت 40.8 و نسبت به سال پیش از آن 45.2 و در بازه زمانی یاد شده به یک سال کامل زراعی 41 درصد کاهش داشته است. خوزستان از اواخر فصل بهار با گرمای زودرس روبه رو شد به صورتی که در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد نیز رسید. هشتم تیر دمای هوا در اهواز 53.7 درجه سانتیگراد اعلام شد که گفته شده گرمترین نقطه ایران و جهان در این روز بود. شدت گرما به حدی بود که در برخی روزها تعدادی زیادی از افراد دچار گرمازدگی شده و به مراکز درمانی مراجعه کردند. بر اساس مصوبه ستاد بحران خوزستان در 22 خرداد ، ساعت پایان کار ادارات و دستگاه های اجرایی خوزستان در روزهایی که دمای هوای استان به بالای 49 درجه می رسد، ساعت 13 اعلام شده است. بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان، این اداره کل هم اکنون دستگاهی برای اندازه گیری اشعه فرابنفش ندارد و خریداری دستگاه uv سنج (اندازه گیری اشعه فرابنفش) از برنامه های ششم توسعه است.