به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۳۳۲۷۳
رویارویی مخالفان دولت با زنگنه؛ چهارشنبه در مجلس

این‌بار دلواپس توتال هستند

روزنامه بهار: با گذشت حدود یک هفته از امضای قرار‌داد نفتی میان ایران و کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال و اعتراض‌های مکرر دلواپسان در برابر این دستاورد نفتی دولت، مخالف خوانی‌ها وارد فاز جدیدی شده و آنطور که نمایندگان اصولگرایان تندرو در مجلس شورای اسلامی گفته اند، می‌خواهند با طرحی سه فوریتی قرارداد با توتال را بررسی و تعیین تکلیف کنند.در آیین نامه داخلی مجلس طرح‌ها و لوایح سه فوریتی، آنهایی هستند که پس از تصویب سه فوریت، در همان موقع در صحن علنی ارائه و بلافاصله ابلاغ می‌گردد و اقدام دلواپسان پارلمان نشین در برابر دستاورد‌های دولت آن هم با طرحی سه فوریتی مسبوق به سابقه است. پیش از این اصولگرایان تندرو عضو مجلس نهم در کوران مذاکرات ایران و 5+1 و برای توقف مذاکرات هسته‌ای طرح سه فوریتی ارائه کردند اما مهمترین فراکسیون مجلس درآن دوره با تهیه و تدوین این طرح مخالفت کرد و اقدام آنان در نطفه خفه شد.

حال در برابر اولین و بزرگترین قرار داد نفتی ایران و غرب پس از اجرایی شدن برجام که به گفته بسیاری از کارشناسان دستاورد بزرگی برای کشور در بر دارد، پس از یک هفته جار و جنجال دلواپسان در بیرون از مجلس و گه گاه از‌تریبون‌های عمومی باز هم مخالفان تندرو دولت در مجلس شورای اسلامی دست به کار شدند. در ارتباط با این اقدام جدید، حسینعلی حاجی‌دلیگانی  عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جمله پارلمان نشینان تندرو اصولگرا از طرح سه فوریتی «توقف موقت  قرارداد توتال برای مطالعه، بررسی‌ و رعایت مصالح ملی درآن» در پارلمان خبر داده است. وی با اشاره به انعقاد قرارداد توتال در زمینه توسعه فاز یازده پارس جنوبی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این قرارداد در یک فضای عجله‌ای و بدون توجه به منافع ملی و بدون رعایت فرایندهای قانونی منعقد شده است. این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور پس از تحویل به هئیت رئیسه،  براساس فرآیندی که در قانون اساسی و همچنین و قانون آئین نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده است و در چار‌چوب زمانی که در ظرفیت قانون آمده است مورد رسیدگی قرار بگیرد تا قبل از اینکه این قرارداد نافذ شود بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی‌تر با رعایت موازین و مصالح ملی مردم ایران، تصمیم لازم در این‌باره اتخاذ شود.

پیش از صحبت‌های این نماینده عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، محمدجواد ابطحی نماینده عضو جبهه پایداری، هم در اظهار نظری گفته بود: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس نباید این قرارداد ایران و توتال را قبول کنیم. در آینده هم اگر مشکلات آن روشن شد ما باید به شرکت‌های غربی بگوییم ما قانون‌گذاران قرارداد را قبول نداریم به‌ویژه که از قرارداد اطلاعی هم نداریم. این ازنظر حقوقی است. همچنین نادر قاضی پور، نماینده همیشه معترض به دولت هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس گفته است: دولت مجلس را در قراردادهای نفتی محرم بداند. دولت باید مسأله خرید هواپیما و توتال را هرچه زودتر شفاف کند و در این زمینه مجلس را محرم بداند.

بازی خطرناک
اولین پاسخ به خبر حسینعلی حاجی‌دلیگانی را یک عضو کمیسیون انرژی مجلس داد و گفت: این نمایندگان آنچه پیگیری می‌کنند در راستای منافع ملی نیست و وقتی از منافع ملی صحبت می‌کنند به نظر می‌رسد مستمسکی برای پیشبرد منافع شخصی خودشان است.جلال میرزایی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال فردا تقدیم هیات‌ رئیسه مجلس می‌شود، اظهار داشت: این جریان بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند. اینان افرادی هستند که به خاطر منافع مالی شخصی دنبال این قرارداد بوده‌اند و اکنون که نتوانستند به آن دسترسی پیدا کرده و منافع خود را نیز در خطر می‌بینند وارد این بازی شده اند.
او افزود: این افراد در موضع گیری هایشان حرف حساب ندارند، نمی‌گویند ایراد قرارداد با توتال چیست؟ یک بار می‌گویند خیانت است، یک بار می‌گویند امتیاز به خارجی است. بار دیگر می‌گویند که کشور را فروختند اما حرف حساب ندارند و دلیل و برهانی برای این اظهار نظرهای خودشان ندارند. نماینده مردم ایلام تصریح کرد: در مجلس غیر از آقای حاجی دلیگانی که در نطق اضطراری به این موضوع اشاره داشته، بنده واکنشی ندیدم. من نمی‌دانم این نمایندگان چه کسی هستند که از طرح سه فوریتی صحبت می‌کنند و یا چه استدلالی دارند و چه اهدافی دارند. البته اهدافشان مشخص است که دنبال منافع شخصی خودشان هستند ولی استدلال شان چیست؟

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: واقعیت این است که ما نیاز به سرمایه گذاری داریم، برای اولین بار پس از سال‌ها در برداشت از گاز و میعانات از قطر پیشی گرفتیم و این قرارداد نیز به این امر کمک می‌کند ضمن اینکه  فاز 11 فاز پیچیده‌ای است که نیاز به تکنولوژی  وسرمایه بالایی دارد. کسانی که دنبال این قرارداد هستند، می‌گویند که ما سرمایه داریم و می‌توانیم از داخل کشور و مردم با فروش اوراق اعتبار لازم را تهیه کنیم، خودمان چند دستگاه حفاری و جرثقیل هم داریم، اینان با نگاه پیمانکاری به قضیه نگاه می‌کنند در صورتی که دولت از موضع پیمانکار به این قرارداد نگاه نمی‌کند. آنچه مدنظر دولت است این است که درگیر آزمون و خطا نشویم و کشوری که تکنولوژی بالایی دارد کار را در میدان شروع کند و در مقابل زیان احتمالی هم پاسخگو باشد و ضمن اینکه ضریب بازیافت هم بالا برود. میرزایی تاکید کرد: کسانی که چند جرثقیل و دستگاه حفاری و پولی برای پرداخت هزینه پیمانکار دارند و ادعای توان توسعه نفت و گاز را دارند اما دغدغه ضریب بازیافت ندارند، آیا می‌توانند بگویند اگر بعد از یک سال اهداف محقق نشود چه کسی پاسخگو است؟

زنگنه چهارشنبه در مجلس
موضوع طرح سه فوریتی تندروها در مجلس در حالی مطرح شده که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال در جلسه علنی مجلس خبر می‌دهد.
بهروز نعمتی اظهار کرد: پیرو درخواست هیأت رئیسه مجلس و استقبال آقای زنگنه مقرر شد وزیر نفت صبح چهارشنبه در جلسه علنی مجلس گزارشی را در خصوص قرارداد توتال به مردم و نمایندگان ارائه کند. بیژن زنگنه در رابطه با قراردادهای جدید نفتی بارها و بارها به مجلس رفته و توضیحات لازم را به نمایندگان ارائه کرده و هر بار نیز مجلس از توضیحات وی قانع شده است. با این حال برخی از نمایندگان تندرو اصولگرا که در برابر دولت از هیچ مخالفتی دریغ نمی‌کننداعتقاد دارند که مجلس در قراردادهای نفتی نادیده گرفته شده است. گفتنی است که پیش از قرارداد اخیر نفتی و حاشیه‌سازی‌ها در این ارتباط نمایندگان مخالف دولت و همراهانشان در بیرون از مجلس موضوع قرارداد‌های جدید نفتی را دستمایه حمله‌های خود به وزارت نفت و دولت کرده بودند و این بار هم بر همان مبنا قرار‌داد با توتال را زیر سؤال می‌برند. این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اما در پاسخ به این حاشیه‌سازی تندرو‌های اصولگرا در مجلس می‌گوید: ما این قرارداد را برای رئیس مجلس فرستادیم تا با قوانین کشور تنقیح شود که آن‌ها نیز اعلام کردند هیچ گونه مغایرتی با قوانین و منافع ملی ندارد. این هنر ما بود که در قرارداد ذکر کردیم که باید از تجهیزات ساخت کشور استفاده شود.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، هم در اظهار نظری در این ارتباط با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس هر بار از سخنان زنگنه قانع می‌شوند، گفته است: دولت روحانی در بخش نفت و گاز طبق نظرسنجی‌هایی که بین نماینده‌ها و مخصوصاً در فراکسیون امید انجام داده‌ایم، نمره الف می‌گیرند. آقای زنگنه در مجلس چندین بار درباره قراردادها توضیحات کاملاً کارشناسی شده را ارائه کردند و حتی منتقدان هم حرفی برای گفتن نداشتند. باوجوداینکه می‌دانند این قراردادها در راستای منافع ملی بوده و اساساً غیرقابل مقایسه با قراردادهایی است که در دولت گذشته بسته‌شده است.