به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۹:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۳۳۳۴۸

کشاکش بر سر نام خیابانی بنام هاشمي

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار:
پس از آن همه همهمه‌ای که سر نام گذاری خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی ایجاد شد، حالا بعد از گذشت چندین ماه از رحلت ایشان خبر کوتاهی روی سایت خبرگزاری‌ها نشان از این دارد که بالاخره اتوبانی به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی ثبت شده است. در این خبر آمده است مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از جمع‌بندی نهایی برای نامگذاری اتوبان نیایش و تونل نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داده و گفته است: نهایتا جلسه‌ای با حضور محسن هاشمی فرزند آیت‌الله برای نامگذاری معبری به نام این فقید انجام شد و با جمع‌بندی‌های انجام شده تونل و بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تغییر نام خواهد داد. به پیشنهاد فرزند هاشمی در دوم شهریور ماه همزمان  با سالروز تولد آیت‌الله این تغییر نام رخ می‌دهد.

به یاد داریم که در نخستین روزهای بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از مردم خواستار این بودند که به پاس گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله یکی از مناطق، معابر، خیابان یا بزرگراه به نام او گره خورَد. به همین جهت نامگذاری یکی از معابر یا خیابانی به نام یار دیرین امام در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت و در این راستا پیشنهادهای مختلفی از جانب اعضای شورا مطرح می‌شد. جدا از بحث‌ها و در گیری هایی که برای این نامگذاری در صحن علنی شورای شهر در گرفت به یاد داریم که اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران بزرگراه رسالت را در راستای نامگذاری به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داده بود.

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرده بود که مابین مناطق 16 و17 پایتخت در محدوده راه‌آهن، خیابانی را می‌توان به‌نام آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی نامگذاری کرد. پیشنهاد دیگر مربوط به محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران بود که خیابان انقلاب، حدفاصل میدان امام‌حسین (ع) تا میدان انقلاب اسلامی را برای نام گذاری آیت‌الله هاشمی پیشنهاد داد. غلامرضا انصاری، نیز پیشنهاد داد که بلوار کشاورز به نام آیت‌الله هاشمی نامگذاری شود. با این حال تا مدت‌ها سردار سازندگی خیابانی به نام خود نداشت و این تعلل در نامگذاری خیابانی به نام «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» باعث انتقاد برخی از اعضای شورای شهر شد. سرانجام با گذشت دو ماه از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعضای شورای شهر تهران از نام گذاری خیابانی به نام یار دیرین امام خبر دادند.

بلوار «سرو» به نام آیت‌الله
ماجرا از آنجا شروع شد که مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: خیابان سرو شرقی وغربی در سعادت آباد به نام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد. طرح اولیه‌پیشنهادی، نامگذاری بزرگراه رسالت یا معبری دیگر در تهران به نام آیت‌الله هاشمی بود که طی دو جلسه در کمیسیون نامگذاری، بزرگراه رسالت به دلیل شهرت و هویت یافتن در منطقه مورد قبول قرار نگرفت. او گفته بود طی صحبتی که خانم معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با خانواده این مرحوم داشتند، فرزند آیت‌الله هاشمی خیابان سرو را برای نامگذاری پیشنهاد کردند. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد خانواده آقای هاشمی، مبنی بر نامگذاری خیابان سرو شرقی و غربی به نام ایشان را تصویب کردند. خیابان سرو در منطقه 2 شهر تهران و سعادت‌آباد واقع شده که از سمت غرب به بزرگراه یادگار امام و از شرق به میدان فرهنگ ختم می‌شود. همچنین معصومه آباد نیز با بیان اینکه محسن هاشمی رفسنجانی از نامگذاری محلی در تهران به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیر کرد، گفته بود: آقای مرعشی پیشنهادی مبنی بر نامگذاری محلی در منطقه ۲ به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ارائه کرد.

خانواده هاشمی: دخالتی در این انتخاب نداشتیم
اما در حالی این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده ایشان را طرح کرد که خانواده هاشمی با انتشار اطلاعیه‌ای این اظهارات را فاقد صحت دانستند. در اطلاعیه خانواده هاشمی آمده است: «بنا بر اعلام رسانه‌ها، یکی ازاعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران، اظهاراتی مبنی بر پیشنهاد نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده ایشان را طرح کرده است که بدینوسیله ضمن فاقد صحت دانستن مطلب فوق، همانگونه که پیش از این اعضای خانواده هاشمی در مصاحبه‌های عمومی و گفتگوها اعلام کرده‌اند، دخالتی در نامگذاری مکانی به نام آیت‌الله هاشمی نداشته و در این مورد خاص نیز فرزند آیت‌الله هاشمی صراحتا به عضو محترم شورای شهر اعلام نموده است که نظری ابراز نکرده ودر مورد این خیابان خاص نیز اگر بنا بر اظهار نظر باشد نظر خانواده مثبت نخواهد بود. لذا ضمن تشکر از لطف اعضای شورای شهر، انتظار می‌رود که تصمیمات آن شورا، منتسب به خانواده آیت‌الله هاشمی یا به پیشنهاد این خانواده تلقی نگردد.»

اعضای شورای شهر: به احترام خانواده هاشمی به این خیابان رای دادیم
پس از این بیانیه باز هم بگو مگو هایی در رابطه با نامگذاری خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی فضای مجازی را پر کرد. اعضای اصلاح طلب شورای شهر چهارم در رابطه با این موضوع که واکنش‌های تند و تیزی نشان دادند چنانچه محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران در این باره گفته بود: پیشنهاد اعضای شورای شهر درخصوص نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بزرگراه رسالت بود که متاسفانه آقای شاکری در کمیته نامگذاری طرح دیگری را ارائه دادند. اتفاقاتی که روز گذشته در شورا رخ داد، این بود که خانم معصومه آباد اعلام کردند که خانواده آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی از ایشان درخواست کردند که خیابان سرو در سعادت‌آباد را به نام ایشان نامگذاری کنند که تمام اعضای شورای شهر به احترام درخواستی که خانواده آقای هاشمی داشتند این مسئله را پذیرفتند. اما بعد متوجه شدیم که خانواده آقای هاشمی رفسنجانی اطلاعیه در این خصوص صادر کردند و گفتند که این موضوع صحت ندارد.

تندگویان در پاسخ به این سؤال که آیا خیابانی که به نام آقای هاشمی رفسنجانی نام گذاری شده، در شأن ایشان است یا خیر؟ گفته بود: در تمام موضوعات نامگذاری حتی شهدا، اولویت اول را درخواست خانواده در نظر می‌گیریم. الان ماجرای نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی دچار شبهه شده است یعنی حتی اگر این خیابان چه در شأن آیت‌الله هاشمی باشد و چه نباشد درخواست خانواده برای نامگذاری این خیابان مطرح بوده است. درخواست خانواده برای نامگذاری خیابانی در تمام موضوعات اولویت دارد حتی درخصوص نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله مهدوی کنی این مسئله مدنظر قرار گرفته شد. الان مسئله اینجاست که اگر درخصوص نام گذاری خیابان «سرو» به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخواست خانواده ایشان مطرح نبوده، باید فکر دیگری کرد که این جریان در جلسه روز سه شنبه شورا دوباره مطرح می‌شود. ولی به هر حال اعضای شورای شهر چون صراحتا خانم معصومه‌آباد اعلام کرد که نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به درخواست خانواده ایشان بوده است، به آن رای دادند وگرنه نظر هیچ کدام از اعضا چنین خیابانی نبود. 

احمد حکیمی پور دیگر عضو شورای شهر تهران نیز پس از انتشار این اطلاعیه گفته بود: در خصوص نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشنهادهای زیادی مطرح بود که بنا به دلایلی رد شدند و خیابان سرو به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خورد که آن هم به این دلیل بود که یکی از اعضای شورا اعلام کرده بود که نامگذاری این خیابان به درخواست خانواده ایشان بوده است و اعضای شورا هم به این خاطر به آن رای دادند. حکیمی پور در پاسخ به این سؤال که آیا نامگذاری چنین خیابانی در شأن آیت‌الله هاشمی است یا خیر؟ گفته بود: با توجه به جایگاهی که آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ انقلاب دارند نام ایشان ماندگار خواهد بود بنابراین چیزی نیست که بخواهیم با نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی از ایشان تجلیل یا قدرشناسی کنیم. نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی مسئله‌ای است که شورا به مدت 2 ماه در حال بررسی آن است تا بتواند مکان مناسبی را انتخاب کند که در این راستا چندین پیشنهاد مطرح شد که بنا به دلایلی رد شدند و برخی مکان‌ها هم مناسب نبود. خیابان سرو هم با توجه به اینکه گفته بودند به درخواست خانواده آیت‌الله هاشمی است، رای آورد.

نام‌گذاری اتوبان نیایش
حالا با گذشته شش ماه از رحلت آیت الله رفسنجانی و 4 ماه از جریان خیابان سرو دوباره زمزمه‌ها شروع شده است. این بار گفته شده اتوبان نیایش  را به نام ایشان ثبت می‌کنند. مردمی که زمانی شوق ثبت خیابانی به نام این فقیه را داشتند امروز دیگر عطایش را به لغایش فروخته و بیش‌تر طالب این هستند که با جلوگیری از ایجاد دوباره بحثی مثل چهار ماه پیش آرامش از خانواده ایشان سلب نشود. این بار هم ماجرای خیابان سرو مانند خیلی از ماجراهای دیگر مسکوت ماند و مشخص نشد چرا معصومه آباد نظر خود در رابطه با نام گذاری خیابان سرو را از زبان خانواده آیت الله هاشمی بیان کرده است. این ماجرا هم ابهامی است افزون بر ابهامات دیگر شهرداری و شورای شهر تهران.