به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۱۳۳۴۲۰

فستیوال‌هاي موسیقی در ایتالیا

گروه فرهنگی: ایتالیا فستیوال‌های سالانه موسیقی دارد و به‌تازگی ارکستر سمفونیک تهران در یکی از آن‌ها شرکت کرد. برخی از این فستیوال‌ها در فصل تابستان و برای گردشگرهایی که به این کشور سفر می‌کنند، برگزار می‌شوند و دایره وسیعی از «اپرا» تا «جز» را دربر می‌گیرند.
فستیوال‌هاي موسیقی در ایتالیا
امیر شریف‌پور، هنرمندی است به‌عنوان طراح صحنه کنسرت با فستیوال «راونا»ی ایتالیا همکاری می‌کند. او در معرفی برخی فستیوال‌های مهم موسیقی در ایتالیا به خبرنگار ایسنا گفت: در رم، فستیوالی به نام «جَز» برگزار می‌شود که فقط به موسیقی جَز می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی ایتالیا «ورونا» است که در که در یک سالن آمفی‌تئاتر تاریخی در شهر ورونا برگزار می‌شود.او ادامه داد: این مکان تاریخی می‌تواند برای هر کنسرت میزبان ۱۵هزار نفر باشد. این فستیوال بیشتر به موسیقی اپرا اختصاص دارد و برگزاری آن چهارماه (از خرداد تا اواخر شهریور) طول می‌کشد. فستیوال «اسپولتو» نیز در جنوب ایتالیا برگزار می‌شود، آخرین کنسرت این دوره فستیوال، به رهبری ریکاردو موتی روی صحنه رفت. فستیوال «پارما» هم در شهر پارما برگزار می‌شود.
او تاکید کرد که این فستیوال‌ها در تابستان و برای گردشگرهایی که به ایتالیا آمده‌اند، برگزار می‌شوند.شریف‌پور درباره فستیوال موسیقی «راونا» که ارکستر سمفونیک تهران به‌تازگی در آن شرکت کرد، اظهار کرد: این فستیوال ۲۸ سال پیش توسط «کریستینا موتی» همسر «ریکاردو موتی» بنیانگذاری شد؛ او فردی بسیار روشن و با فرهنگ است که بیشترین زحمت را برای فستیوال کشیده است. این فستیوال تقریبا اواخر فصل بهار آغاز می‌شود و تا تیرماه ادامه دارد و به‌طور میانگین، برگزاری آن دوماه طول می‌کشد و مجموعه‌ای از حرکات نمایشی، کنسرت و تئاتر را شامل می‌شود.او گفت: این فستیوال فضای بسیار خوبی برای جوان‌هاست که بتوانند هنر خود را نشان دهند. فستیوال راونا یک خط اصلی دارد که با برگزاری کنسرت‌های کلاسیک و اپرا پیش می‌رود، اما در حاشیه‌ آن، فعالیت‌های جانبی وجود دارد تا جوانان بتوانند خود را عرضه کنند و از لحاظ هنری، خود را بشناسانند.
این فعال هنری در ادامه بیان کرد: سال گذشته، در مرکز شهر راونا فضای خیلی خوبی توسط این فستیوال برای جوانان در نظر گرفته شده بود که به‌مدت دو ماه هر روز از ساعت ۱۱ به اجرای یک گروه جوان اختصاص داشت. این جوانان می‌توانستند هنر خود را نشان دهند و مردم نیز می‌دانستند هر روز در این ساعت خاص، این اتفاق هنری می‌افتد.شریف‌پور اظهار کرد: امسال شش روز از فستیوال به موسیقی «نیایش» هند اختصاص داشت که در چند کلیسای مختلف شهر از جمله کلیسای «سن ویتاله» برگزار شد.
او با بیان این‌که این فستیوال، محلی برای برخورد فرهنگ‌هاست، گفت: 20 سال است که پروژه «جاده دوستی» در این فستیوال تشکیل شده و هر سال با تشکیل یک ارکستر تلفیقی شامل اعضای ارکستر راونا و یک کشور آسیایی، روی صحنه می‌رود. در این پروژه دو اجرا در کشور مهمان و میزبان برگزار می‌شود.او که امسال برای همکاری ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا به‌عنوان مدیر فنی هنری فعالیت داشت، ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ما مانند خیلی چیزهای دیگر، دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده است؛ این ارکستر مشکلاتی داشته، اما گویا در چند سال اخیر توانسته در مسیر خوبی قرار بگیرد. ریکاردو موتی روز اجرای کنسرت در راونا به من گفت «به موزیسین‌های ایرانی بگویید که خیلی از آن‌ها راضی هستم». این نشان می‌دهد اگر امکانات فراهم شود ارکستر می‌تواند به جاهای خیلی خوبی برسد.

حضور ارکستر سمفونیک تهران در فستیوال راونا