به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۳۳۵۰۹
متن و حاشیه نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان

از تاکید بر همگرایی تا تذکر به روحانی

روزنامه بهار:نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح‌طلب سراسر کشور پنج شنبه گذشته برگزار شد. نشستی که در آن برخی از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب همچون محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت و مرعشی عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران سخن گفتند و البته با پایانش سرآغاز حاشیه‌هایی نیز شد.در این نشست رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: پیروزی ما با عقل و تدبیر بود. محمدرضا عارف افزود: باید از مردم عزیر کشورمان تشکر کنیم، بابت حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، باید از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری و شما تشکر کنم به خاطر پیروزی بزرگی که به دست آوردیم. نمی‌خواهم مسائلی که در انتخابات قبل از سال ۹۰ داشتیم مطرح کنم، به طور طبیعی در سال ۹۱ و آرام آرام حضور پیدا کردیم و به رویکرد اعتمادسازی با مردم به خصوص بعداز حوادث سال ۸۸ که اتفاق افتاد، رسیدیم. فاصله‌ای بین گفتمان امام و اصلاحات نمی‌دانیم و مردم به خوبی به این امر واقف هستند. پیروزی ما با عقل و تدبیر بود و ما روغن ریخته را نذر امام‌زاده نکردیم.او خاطرنشان ساخت: در جلساتی که با رئیس دولت اصلاحات و نخبگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم تا با توجه به مطالبات و انتخابات ۸۴  یک صدا باید از اصلاحات بیرون بیاید که نتیجه‌اش شورای عالی شد. همه از شورای عالی سیاست گذاری حمایت کردند که در ذات اصلاحات است، شما خود و منافع حزبی را کنار گذاشتید.رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: بعضی‌ها پیروز می‌شوند یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم. وی ادامه داد: در شورای عالی دو کار مهم پیش رو داشتیم، پیروزی در انتخابات سال ۹۶ و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رای آورد، نتیجه انتخابات اتفاقی نبود بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود.

عارف خاطرنشان کرد: اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند قصد ما کمک کردن و ادامه راه است. بعد از پیروزی از تمامی نخبگان خواستیم که نقد را انجام دهند، ما قصدمان ادامه وحدت است. تا چندی پیش هجمه علیه فرد که مهم نبود اما حالا به جریان است، حتی برچسب دیکتاتوری زدند ما که گفتیم از نقد استقبال می‌کنیم، به دوستان هم گفتم در خانه‌ام به روی شما باز است چرا در فضای مجازی گفتمان کنیم.او خاطرنشان کرد: اصل حفظ انسجام است، اگر باهم باشیم پیروز می‌شویم، قبل از سال ۹۲ را یادآوری می‌کنم، فضا یادتان هست نگذاریم برگردیم. سال ۹۸ و ۱۴۰۰ برای ما مهم است. عارف با اشاره به انتقادات به شورای جدید گفت: انگیزه برخی رسانه‌ها در هجمه به شورای عالی برای ما مشخص است امیدوارم مجبور نباشیم روزی این انگیزه‌ها را بازگو کنیم.

پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: نمود خروجی این گفتمان در رویداد بعدی سال ۹۸ نشان‌دهنده عملکرد شورا‌ها است. رفتار تک تک ما باید بر اساس منافع ملی باشد. خروجی شورا‌ها چون زود خود را نشان می‌دهد از جمله اهداف است. عارف خاطرنشان کرد:  در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظارمان از روحانی این است با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند.او با بیان اینکه ما سه گام را درست برداشتیم و امیدواریم گام چهارم را بهتر برداریم، گفت: انتخابات مهم بعدی اسفند ۹۸ است و باید درست حرکت کنیم. خواهش ما از شورای استان‌ها تلاش برای حفظ انسجام است. این انسجام ما را به پیروزی می‌رساند. به شورای شهر هم توصیه می‌کنیم که به صورت ادواری این جلسات را ادامه دهیم.

باید ضعف‌هایمان را ببینیم
در ادامه این نشست نائب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به سخن‌رانی پرداخت و با اشاره به اینکه مهم حرکت جریان اصلاحات است، عنوان کرد: از سال ۹۲ تصمیم گرفتیم گام به گام پیش برویم با تکیه بر خرد جمعی که تا سال ۹۶ هم ادامه داشت. باید ضعف‌هایمان را ببینیم و خارج از حب و بغض حزبی نقد کنیم. عبدالواحد موسوی لاری خاطرنشان کرد: در این ۶ سال احزاب نقش اول را داشتند و باید مشخص شود چه جایگاهی دارند. وی تاکید کرد: مرکز در انتخابات نقش هماهنگ‌کننده را داشت و استان‌ها خود تصمیم‌گیرنده بودند که باید این موضوعات مورد ارزیابی قرار گیرند.عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه خاطرنشان کرد: جریان‌ها نمی‌توانند وقتی کار را آغاز کردند نیمه‌‌‌کاره آن را رها کنند، انتخاب مردم پله اول بوده است و منتخبان بعد از وارد شدن به شورا نباید این را فراموش کنند.وی گفت: در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مقرر شد این شورا کارش را ادامه دهد اما نواقص را اصلاح کند. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: در حال حاضر روی نقطه ارزیابی قرار داریم، باید بگویم که انتخابات تمام شده و نباید بحث کنیم چه بود و چه شد و چرا فلان آقا انتخاب شد؟

نباید دچار آفت غرور شد
سخنران دیگر این همایش عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بود که با اشاره به پیروزی‌های جریان اصلاحات در انتخابات اخیر، گفت: چه کسی فکر می‌کرد که بعد از سال ۸۸ با توجه بن‌بست‌های به وجود آمده فضا بشکند تا دوباره بتوانیم در صحنه حضور پیدا کنیم. نشاط سیاسی امروز حاصل‌‌ همان تصمیم امام و بزرگان است.
سید حسین مرعشی خاطرنشان کرد: ما همانطور که در قالب جبهه اصلاح‌طلبان رای آوردیم باید همین راه را ادامه دهیم چرا که هیچ کدام از احزاب اصلاحات نمی‌توانند به تنهایی نقش و تاثیر یک جبهه را داشته باشند. رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: چند آفت جبهه، نخست این است که باید این راه ادامه دهیم باید مسیر مورد بررسی قرار بگیرد تا فساد و مواردی که شورا را تهدید می‌کند صورت نگیرید و آفت دوم غرور است که باید کنار گذاشته شود. سخنگوی حزب کارگزاران همچنین با اشاره به اینکه انتخابات مسیر کشور را روشن کرد، گفت: آقای روحانی پیش از کارزارهای انتخاباتی در میان نخبگان و شخصیت‌های کشور مقبولیت داشت اما بعد از انتخابات محبوبیت ایشان در میان مردم نیز افزایش یافت و ما انتظار داریم که محبوبیت ایشان افزایش یابد و تقویت و حفظ شود که پشتوانه‌ای برای نظام هم خواهد بود و همه مشاوران آقای روحانی باید به این موضوع توجه داشته باشند.

همگرایی بزرگترین سرمایه اصلاحات
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز دیگر سخنران این همایش بود که با تاکید بر همگرایی در جریان اصلاح طلب تاکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین سرمایه اصلاحات همین همگرایی است که محوریت این همگرایی رئیس دولت اصلاحات است.علی شکوری‌راد افزود: باید بدانیم علمدار این گفتمان کیست، هرکسی که عمیقا به اصلاحات اعتقاد دارد باید در راس محور قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: انتخابات می‌توانست هم هم‌افزایی داشته باشد و هم اختلاف و تفرقه داشته باشد. اگر شورا‌ها را واگذار می‌کردیم، انتخابات ریاست جمهوری زیر سؤال می‌رفت و اگر ریاست جمهوری را واگذار می‌کردیم شورا‌ها دیگر سودی نداشت. شکوری‌راد با اشاره به روند برگزاری انتخابات عنوان کرد: آقای روحانی نقش بسزایی در این انتخابات داشت.او تاکید: آنچه که این هم‌گرایی را معنی می‌کند آن است که مدافع منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم. باید مدافع اهداف اصلاح‌طلبان باشیم و منافع شخصی را باید کنار بگذاریم. شکوری‌راد در خاتمه خاطرنشان کرد: نباید فعالیت‌های حزبی کم‌رنگ شود باید همه در خدمت هدفی که همگرا شدیم و گرد هم آمدیم، باشیم.

سرخط حاشیه‌ها!؟
اما با تمام شدن نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح‌طلب سراسر کشور حاشیه‌های آن به خصوص در ارتباط با صحبت‌های رئیس شورای عالی آغاز شد. محمد رضا عارف با صحبت هایی که در ارتباط با رای آوردن روحانی به لطف کمک اصلاح طلبان داشت و همچنین با خواست اینکه رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه اصلاح طلبان را با محوریت شورای عالی اصلاح طلبان و فراکسیون امید مجلس طرف مشورت قرار دهد، در آستانه تشکیل کابینه خود را بیش از پیش به سر خط خبرها رساند.اگرچه که عارف تاکید کرد صحبت هایش به معنی از سهم خواهی از کابینه جدید نیست اما با این همه و همانطور که انتظار می‌رفت گفته‌های او به فاصله کوتاهی مورد توجه تمامی ناظرین سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفت و واکنش هایی را در پی داشت. از یک سو اصولگرایان بودند که این صحبت‌ها را دستمایه ایجاد فضای انشقاق میان دولت و اصلاح طلبان کردند و از سوی دیگر خود اصلاح طلبان بودند که در برابر این صحبت‌ها به دو گروه تقسیم شدند و برخی در رد آن گفتند عارف به دلیل انتقاد‌هایی که از مدیریتش در جریان دو انتخابات گذشته هست نمی‌تواند فرد مورد نظر اصلاح طلبان برای مشورت دادن به روحانی باشد و برخی نیز اصل حرف عارف را مورد توجه قرار دادند و روحانی را به هرچه اصلاح طلب‌تر شدن کابینه موظف دانستند.
چهار سال پیش و پس از انصراف عارف به نفع روحانی و پیروزی شیخ دیپلمات در انتخابات، این دو در ارتباط با کابینه با هم صحبت کردند و حال تاریخ دوباره تکرار شده این دو دوباره برای انتخاب کابینه با یکدیگر دیدار کرده‌اند. دیداری که محمدرضا تابش درباره جزئیاتش اینگونه گفته است: «این دیدار به منظور بررسی کلیات کابینه دولت دوازدهم و همچنین نقطه‌نظرات مربوط به کابینه، انتظارات و توقعات مردم و حمایتی که نمایندگان در جهت تحقق مطالبات و خواسته‌های مردم از دولت خواهند داشت، صورت گرفت.» او البته ادامه داده است: «با توجه به اینکه عارف زمانی معاون اول رئیس جمهور بوده و یک شخصیت ملی است آن ملاقات به صورت فراکسیونی نبوده، اما پس از نامه درخواست فراکسیون امید برای ملاقات و دیدار با رئیس جمهور صورت گرفت.» پس از آن و با اینکه زمان زیادی از دیدار این دو نمی‌گذشت رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به صورت غیر منتظره‌ای انتقادات و گله‌های خود را از رئیس جمهور بیان کرد که تعجب همه را برانگیخت. اظهاراتی که گویا نشان از آن داشته که جلسه عارف و روحانی چندان هم خوب نبوده است.

اظهارات عارف صبح روز گذشته با واکنش محکمی از سوی یکی از نزدیکترین افراد به روحانی مواجه شد.
حسام الدین آشنا در واکنشی به حرف‌های عارف نوشت: «درست است گه گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست اما امان از سهم خواهی‌های افراد به اسم جریان» . این شاید تند‌ترین پاسخی باشد که از سمت حسن روحانی به محمد رضا عارف در 4 سال گذشته در سطح رسانه‌ای بیان شده باشد.پس از انتقاد مشاور روحانی و دیگر انتقاد‌ها از سخنان عارف وی یادداشتی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام منتشر کرد و در آن به همراهی مجلس پنجم با رئیس دولت اصلاحات در رای به کابینه دولت هفتم اشاره داشت و خاطرنشان کرد: نتیجه تعامل و همدلى، نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌اى بلکه تشکیل دولتى مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم بود.
وی در آغاز یادداشت خود این سؤال که «چگونه می‌شود هماهنگى و همدلى بین مجلس و دولت بدون سهم خواهى فراهم شود؟» را مطرح کرد و در ادامه نیز نوشت: «پس از پیروزى جریان اصلاحات در انتخابات دوم خرداد ٧٦، نوبت به تشکیل کابینه دولت آقاى خاتمى بود و همزمان نگرانى از راى اعتماد وزراى پیشنهادى در مجلس پنجم وجود داشت. از یک‌سو آقاى خاتمى باید پاسخگوى مطالبات برخاسته از رأى بیست میلیونى خود می‌بود و از طرف دیگر نمایندگان مردم که خود مستقیما با رأى مردم انتخاب شده بودند باید در انتخاب کابینه دولت همدل و همراه می‌شدند. پیش از معرفی کابینه، برخى گمانه‌زنى‌ها حکایت از این داشت که به سختى می‌توان از مجلس پنجم راى اعتماد گرفت و نقل قول هایی که در آن روزها مطرح می‌شد هم حکایت از همین رویه داشت. اما جریان اصلاحات که همواره به گفتگو در ابعاد ملى قائل بوده است، پیش‌قدم شد و در جلسات منظمى با نمایندگان شریف مردم، در مجلس شوراى اسلامى گفتگو و رایزنى کرد.  نتیجه این تعامل و همدلى، نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌اى. بلکه محیطى را فراهم کرد که وزراى پیشنهادى دولت آقاى خاتمى که بنده هم یکى از آنها بودم با رأى چشمگیرى موفق به کسب رأى اعتماد شدند و تشکیل دولتى مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شد.»

هنوز معلوم نیست که در دیدار محمد رضا عارف و روحانی چه گذشته و چه درخواستی مطرح شده که عارف از آن به عنوان دنبال نخود سیاه فرستادن یاد می‌کند. به نظر می‌رسد ماجرای نسبت سیاسی جدید عارف و روحانی بیشتر از این‌ها رسانه‌ای خواهد شد. چرا که هم حسن روحانی حس خواهد کرد که آنچه به بدنه انتقال می‌یابد برایش حیاتی است و هم محمد رضا عارف است که بسیار تلاش می‌کند خود را از زیر بار اتهاماتی که حسام الدین آشنا به او وارد کرده خلاص کند. اتهاماتی که این روزها زیاد شنیده می‌شود. از جنس سخنانی که منتجب نیا و رهامی گفته‌اند و شکوری راد هم از نوع دیگرش را بیان کرده است. برای عارف این روزها به سختی می‌گذرد. او ممکن است از لاک محافظه کاری سنتی اش بیرون آمده و بالاخره این حس را داشته باشد که در عرصه سیاست ورزی باید بیشتر از این‌ها صریح بود. فعلا پاسخ یک سؤال برای همه مهم است: «در دیدار محرمانه عارف و روحانی چه گذشته و ماجرای نخود سیاه چیست؟ » چه کسی زودتر این سؤال را پاسخ خواهد داد؛ عارف یا روحانی؟