به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۳۳۵۱۰
رتبه اول ایران در جراحی زیبایی بینی

اعتیاد به عمل جراحی در بین جوانان

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
عمل جراحی زیبایی مسئله‌ای است که خیلی وقت است به اعتیادی برای جوانان کشور ما تبدیل شده است. موج جراحی‌های زیبایی از بازیگران  سینما شروع شد و کم کم تبدیل به عرفی برای جوانان شد تا جایی که جوانان بعد از گرفتن مدرک دیپلم قبل از این‌که وارد دانشگاه شوند بدون توجه به این‌که آیا صورت آن‌ها دارای نقص است یا خیر ابتدا بینی خود را عمل می‌کنند.این در حالی است که جوان تحت تاثیر دوستان و هم سن وسالان خود قرار نگیرد و با چشم و هم چشمی‌های شایع خود را در دام اعتیاد عمل‌های زیبایی نیاندازد که اگر چنین باشد بعد از آن باید شاهد تزریق ژل لب،  بوتاکس صورت، کاشتن گونه، تتو ابرو و عمل چشم گربه‌ای که این روز‌ها باب است باشیم و به این‌ترتیب یک صورت بی‌نقص آفریده به دست خدا  تبدیل می‌شود به یک صورت بادکنکی که بیشتر به کاریکاتور دست بشر شباهت دارد. بعد از آن هم نوبت می‌رسد به عمل‌های اندام‌های بدن که معمولا این عمل‌های جراحی غیر‌ضروری بوده و تنها جنونی برای بهتر دیده‌شدن است. اما از همه مهم‌تر این است که این عمل‌های زیبایی اعتیاد دارد و به همین دلیل است که پزشکان زیبایی بیش از هر پزشک دیگر درآمد دارند.

اختلال روانی بدریختی عامل اصلی اعتیاد به جراحی‌های زیبایی
یکی از شدیدترین اختلالات سلامت روان، بیماری به نام اختلال بدریختی بدن است که بر اساس آن فرد همواره احساس نگرانی و اضطراب دارد و تصور می‌کند بخش یا بخش‌هایی از بدنش بدشکل است و از نظر فیزیکی و ظاهری اشکال دارد. در این بیماری، شایع‌ترین قسمت هایی که تحت این تفکر و تصور قرار می‌گیرند، ناحیه صورت به ویژه بینی، پهلوها، شکم و ران‌ها هستند و در برخی موارد نیز برخی افراد تصور بدریختی در قسمت مچ پای خود دارند که در چنین مواردی اقدام به تزریق ژل در این ناحیه می‌کنند. اختلال بدریختی سبب می‌شود که حتی برخی افراد به انجام چندین باره اعمال جراحی در قسمت‌های مختلف بدن خود اقدام و مبالغ هنگفتی را برای این منظور هزینه کنند. هزینه‌های سنگین اعمال جراحی زیبایی برای افرادی که تمکن مالی چندان مناسبی ندارند سبب بروز مشکلات اقتصادی سنگینی می‌شود که در برخی موارد بنیان خانواده‌ها را نیز فرو می‌پاشد.دکتر غلامرضا حاجتی روان‌پزشک و عضو انجمن روان‌پزشکان ایران در این باره گفته بود: در بسیاری از موارد پزشکان و جراحان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه می‌شوند که فرد مراجعه کننده و متقاضی جراحی زیبایی، بدریختی واقعی ندارد و حتی از یک ظاهر خوب و بالاتر از خوب برخوردار است و تصور می‌کند که ظاهرش مناسب نیست و به دلیل تفکراتی که ناشی از اختلال روانی بدریختی است خواهان انجام جراحی شده است. وی افزود: افرادی که دچار اختلال بدریختی هستند، در مورد ظاهر یک یا چند قسمت از بدن خود، اشتغال ذهنی دارند که در حد شدید و بیمارگونه است و برای رفع این تصور اشتباه خود به اعمال جراحی متعدد روی می‌آورند.

رتبه اول ایران در جراحی زیبایی بینی
 طبق آمارهای اعلام شده، شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی در ایران جراحی بینی است و بر همین اساس ایران رتبه اول را در این زمینه دارد. همچنین از نظر تعداد اعمال جراحی پلاستیک کشور ما جزو پنج کشور اول دنیا است.ابراهیم رزم رئیس پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران علت شیوع زیادجراحی پلاستیک در ایران را شکل آناتومی خاص بینی ایرانی ها، بالا بودن کیفیت اعمال جراحی زیبایی،  سطح بالای دانش پزشکان و جراحان این رشته و هزینه پایین جراحی نسبت به سایر کشورها عنوان کرده و می‌گوید: یکی از دلایل اصلی شیوع جراحی زیبایی بینی  ، آناتومی بینی نژاد ایرانی‌ها است که با کشورهای اروپایی تفاوت دارد؛ به همین دلیل ایرانی‌ها بیشتر از سایر کشورها متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستند.  به دلیل بالا بودن کیفیت این اعمال جراحی و هزینه پایین آن علاوه بر ایرانی‌های داخل کشور، متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف به ویژه آمریکا، کانادا، اروپا و کشورهای عربی و همسایه برای انجام این اعمال جراحی به ایران مراجعه می‌کنند. متقاضیان خارجی انجام اعمال جراحی زیبایی به ویژه بینی در ایران نیز، جزو آمار جراحی‌های پلاستیک در ایران محاسبه می‌شوند و در افزایش آمار این جراحی‌ها و قرار گرفتن ایران در مقام اول کشورهای دنیا در زمینه جراحی بینی تاثیرگذار هستند.

روزانه 300 عمل جراحی زیبایی در پایتخت
همین هفته پیش بود که خبرهایی حاکی از روزانه 300 عمل جراحی بینی در تهران نظرها را به خود جلب کرد. سیدابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک با بیان اینکه عمل زیبایی جراحی بینی به یک عمل رایج تبدیل شده است، گفته بود: متاسفانه در روز حدود 300 عمل جراحی بینی در تهران انجام می‌شود که به طور متوسط ماهیانه 20 هزار عمل جراحی بینی انجام می‌شود. افراد غیر متخصص جراحی زیبایی نیز عمل بینی را انجام می‌دهند، به دلیل اینکه عمل جراحی بینی توسط همه افراد از غیرپزشک گرفته تا جراح عمومی، متخصص گوش وحلق و بینی، دندانپزشک و غیره  انجام می‌شود، نمی‌توان آمار خیلی دقیقی از اعمال جراحی بینی به دست آورد. امامی همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در‌ترویج عمل‌های جراحی زیبایی تصریح کرد: برخی از پزشکان با حضور در برخی از برنامه‌های صدا و سیما و پرداخت مبلغی پول به تبلیغ و‌ترویج عمل جراحی زیبایی از جمله عمل بینی می‌پردازند.

فضای مجازی نقش موثری در تلیغ برای عمل‌های زیبایی
بار‌ها در فضای مجازی دیده‌ایم که عکس‌هایی از خوانند گان یا هنر پیشه‌های هالیوودی که با عمل جراحی‌های متداوم تغییر قیافه داده‌اند یا هنر پیشه‌های سینمای خودمان که حالا عمل جراحی در آن‌ها رنگ و روی دیگری پیدا کرده و پای ثابت صورت بازیگران جوان است، منتشرشده. در گذشته مفهوم زیبایی معنای دیگری داشت و هر کس با همان‌ترکیب طبیعی صورت و بدن خود زیبا به نظر می‌آمد اما حالا به جایی رسیده‌ایم که با الگو برداری از هنر پیشه‌‌ها و سوپر استار‌های داخلی و خارجی،  زیبایی معنای جدیدی پیدا کرده و آن معنا هم چیزی نیست جز «هر چه عمل بیش‌تر زیبا‌تر» . حتی تا چند سال پیش عمل زیبایی مختص زنان بود و معمولا زنان این کار را انجام می‌دادند اما حالا دیر وقتی است که شاهدیم مردان دماغ عملی و با لب‌های برجسته و صورتی که کمتر شبیه یک مرد است و جز ریش و سبیل شباهت دیگری با مرد ندارد جوانان کشور ما را تشکیل می‌دهند. این جوانان با الگو برداری از همان هنر پیشه‌ها پا به عرصه عمل گذاشته‌اند و کم کم اعتیاد به جراحی پیدا کرده و این موضوع آن‌قدر تکرار شده تا حالا که کم‌تر شباهت ظاهری به تعریف مرد دارند و جالب این است که همه‌ عمل‌کنندگان همچنان از ظاهر خود راضی‌نیستند.

دماغ خوکی، لب شتری، گوش الاغی و چشم گربه ای
از دیگر عمل‌های شایع می‌توان به عمل کشیدگی پوست، لیپوساکشن و غیره نام برد. این عمل‌های جراحی عمل‌های متعارفی هستند که در هر  جامعه‌ای  با توجه به نیاز و در کشور ما به صورت غیر متعارف و بدون توجه به نیاز، طرفداران خاص خود را دارد.اما در کنار این عمل‌های زیبایی، مدتی است که عمل‌های به ظاهر زیبایی نامتعارفی نیز در جامعه رواج پیدا کرده است. این عمل‌های جراحی بیش از آنکه به زیبایی فرد کمک کند وی را متفاوت از بقیه می‌کند. شاید یکی از علل روی آوردن به این عمل‌ها متمایز شدن از دیگر افراد باشد. دماغ خوکی، لب شتری، گوش الاغی و چشم گربه‌ای روند رو به رشد عمل‌های زیبایی یک انسان متفاوت  است. گفتنی است که این عمل‌های زیبایی هزینه‌های بسیار بالایی دارند. براساس آنچه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بعد از افزایش روند این نوع از عمل‌های نامتعارف، نوبت به عمل چاک لب رسید. در این نوع عمل فرد لب خود را چاک می‌دهد تا بر زیبایی او بیفزاید. سپس در وسط لب که چاک خورده است بخیه انجام می‌شود تا لب به صورت ممتد نباشد و در وسط آن شکستگی وجود داشته باشد. این نوع عمل که در ابتدا شبیه به یک شوخی در فضای مجازی بود صورت جدی به خود گرفته و بعضی از افراد خواهان انجام این عمل هستند.

اگر همین طور پیش برود. . .!
با تغییر مفهوم زیبایی در کشور شاهد این هستیم که طیف عظیمی از جوانان به سمت عمل‌های زیبایی نامتعارف روی آوردند و اگر همین طور پیش برود با این مد هایی که در عمل‌های جراحی زیبایی پدید می‌آید، معلوم نیست که بعد از عمل جراحی‌های  متداوم، معتادان به این کار دیگر شباهتی به شکل واقعی انسان داشته باشند و این طور که مشخص است تبدیل می‌شوند به کاریکاتور‌های دست بشر که هیچ شباهتی به خلقت خداوند نخواهند داشت.