به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۳۳۵۲۳
یک کارشناس فضای مجازی:

به جنسیت در فضای‌مجازی اعتماد نکنید

گروه جامعه: کارشناس فضای مجازی معتقد است به طور کلی در فضای مجازی نمی توان به جنسیت افراد اعتماد کرد، بنابراین ممکن است به دلیل کتمان از سوی شخص مقابل، اطلاعات شما مورد سرقت قرار گیرد.
به جنسیت در فضای‌مجازی اعتماد نکنید
دکتر وصالی در این باره که یکی از مهمترین سوء استفاده ها در فضای مجازی مربوط به کتمان جنسیت است که زمینه اخاذی را فراهم می‌کند لذا  راهی برای تشخیص این موضوع وجود دارد؟ اظهار کرد: شبکه های اجتماعی بستر ارتباطات سالم و ناسالم را فراهم می کند. به دلیل اینکه هویت افراد در فضای مجازی مخفی می ماند، به دلیل شیطنت ها و جذابیت این فضا و ماجراجویی و گاهی به دلیل اخاذی ، یا مشکلات فرهنگی و نوع ارتباط نا سالم، سبب ایجاد این حالت می شود.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، ادامه داد: گاهی اوقات با استفاده از کلماتی که افراد استفاده می کنند که البته به تجربه افراد هم بستگی دارد می توان تا حدودی به جنسیت افراد پی برد ولی هیچ راه کلی برای شناسایی وجود ندارد و به طور کلی در فضای مجازی به هیچ فردی نمی توان اعتماد کرد. باید احتمال داد این فرد که خود را به عنوان آقا معرفی کرده ممکن است هویتی غیر از این داشته باشد؟.

وصالی همچنین در پاسخ به اینکه آیا هویت ما در دنیای مجازی باید دقیقا هویتی باشد که در دنیای واقعی داریم؟ اظهار کرد: از طرفی می توان گفت هویت در فضای مجازی باید دقیقا منطبق بر واقعیت باشد چرا که ما در فضای مجازی با افرادی سر و کار داریم که در واقعیت نیز با آنها در ارتباطیم. اما گاهی شرایطی وجود دارد که ممکن است هویت واقعی دردسر ساز شود مثلا دختران جوان با هویت اصلی خود درگیر مزاحمت شوند.تاکیدی برای آشکار بودن هویت برای همگان وجود ندارد اما با کسانی که در یک گروه قرار داریم و قرار است تعامل سازنده ای با هم داشته باشیم باید هویت اصلی خود را آشکار کنیم.

در ادامه این برنامه دکتر معصومی عضو انجمن رمز ایران نیز در این باره که آیا این مشکلات فقط برای کاربران حرفه‌ای پیش می آید یا امکان به دام افتادن کاربران معمولی نیز وجود دارد؟ گفت: ابتدا ممکن است افراد مهاجم با هر انگیزه ای به صورت شخصی یا سازمان یافته وارد سیستم ها شوند و تعدادی از رایانه ها را آلوده کنند اما ذات این بدافزارها این است که خودشان را گسترش می دهند و مانند کرم های اینترتی با ارسال ایمیل هایی به سیستم های دیگر شروع به تکثیر می کنند و اینجاست که افراد عادی هم زمانی که یک ایمیل را باز می کنند ممکن است آلوده باشد و سیستم را نیز آلوده کند و از آنجایی که کاربران اطلاعات کافی ندارند، ایمیل را به دیگران ارسال می کنند و آن را گسترش می دهند.
مرجع : ایسنا