به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۳۳۵۶۲

بازتاب خبر درگذشت نابغه ایرانی

گروه علمی: مریم میرزاخانی تنها زن دارنده جایزه فیلدز یا همان نوبل ریاضیات در تاریخ است که متاسفانه امروز (شنبه، 24 تیر) خبر درگذشتش پس از 4 سال مبارزه با سرطان همه را متاثر کرد.
بازتاب خبر درگذشت نابغه ایرانی
به گزارش ایسنا، بسیاری از رسانه‌های خارجی به این خبر واکنش نشان داده‌اند و با توجه به این که این بانوی نخبه از شخصیت علمی برجسته‌ای برخوردار بود، خبر درگذشت وی بازتابی جهانی داشته است. در این گزارش به بازتاب این خبر در رسانه‌های خارجی می‌پردازیم.میزان واکنش‌ها به درگذشت مریم میرزاخانی به قدری زیاد بود که نام وی به یکی از 10 موضوع مهم توییتر در سراسر جهان بدل شد.پروفسور میرزاخانی در سالیان اخیر به عنوان استاد ریاضیات در دانشگاه استنفورد آمریکا به تدریس مشغول بود. به همین مناسبت وب‌سایت دانشگاه استنفورد نسبت به این موضوع این گونه واکنش نشان داد: مریم میرزاخانی ریاضیدان دانشگاه استنفورد و دارنده مدال فیلدز درگذشت. وی پس از مبارزه‌ای طولانی با بیماری سرطان، امروز در 40 سالگی درگذشت.
میرزاخانی که افتخار تصاحب عالی‌ترین جایزه ریاضیات را در کارنامه داشت، به‌طور خلاصه با مطالعه پیچیدگی‌های هندسی و دینامیکی سطوح منحنی سر و کار داشت. توفیقات وی در این مباحث موجب پیشرفت‌های فراوانی در علوم دیگر نظیر فیزیک و مکانیک کوانتومی و علومی جدا از ریاضیات می‌شود. میرزاخانی در مواجهه با مشکلات بلندپرواز، متعهد و نترس بود.شبکه خبری بی‌بی‌سی هم با اعلام خبر درگذشت این نابغه ریاضی، این گونه واکنش نشان داد: پروفسور میرزاخانی به عنوان اولین و تنها زنی که تا به حال موفق به دریافت جایزه فیلدز شده است، برای ریاضیدانان زن جوان یک الگو و الهام‌بخش است. این نابغه ایرانی در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کرد و با یک دانشمند اهل کشور چک به نام "یان وندراک" ازدواج کرده بود که حاصل این ازدواج دختری به نام آناهیتا است.
مارک تسیر لاوین، رییس دانشگاه استنفورد، پروفسور میرزاخانی را این گونه توصیف می‌کند: او یک ریاضیدان نظریه‌پرداز درخشان و در عین حال متواضع بود که جوایز را فقط به این دلیل دریافت می‌کرد تا برای دیگر زنان الهام‌بخش باشد تا مسیر وی را در پیش بگیرند. مریم خیلی زود از میان ما رفت اما تاثیر وی روی هزاران زنی که میرزاخانی منبع الهام‌شان برای در پیش گرفتن مسیر علم بوده، زنده خواهد بود.وی افزود: سهم او به عنوان یک دانشمند و نقش اساسی وی مهم و پایدار است و جای او در این‌جا، دانشگاه استنفورد و در سراسر دنیا، عزیز و خالی خواهد بود.
"غم و اندوه ناشی از درگذشت مریم میرزاخانی، اولین زن ریاضیدان دارنده مدال فیلدز که در 40 سالگی درگذشت." تلگراف نیز با چنین تیتری به درگذشت این بانوی نخبه ایرانی واکنش نشان داد.تلگراف نوشت: میرزاخانی در کودکی رویای نویسنده شدن را در سر می‌پرورانده، اما موفقیت‌های وی در ریاضی موجب شد تا این راه را ادامه دهد و تبدیل به ریاضیدانی شود که مدال فیلدز را تصاحب می‌کند.دیلی میل نیز در مطلبی تحت عنوان نابغه ریاضیات، مریم میرزاخانی در 40 سالگی درگذشت، به شرح ماوقع پرداخت.
دیلی میل نوشت: این ریاضیدان در طول فعالیت حرفه‌ای خود صاحب چندین و چند افتخار شد، از جمله مدال فیلدز که عالی‌ترین جایزه در دنیای ریاضی است. وی دچار سرطان بود که اخیرا با وسعت یافتن به مغز استخوان وی سرایت کرده بود. درگذشت این نابغه موجی از اندوه در جوامع علمی به راه انداخته است.سی‌ان‌ان هم با اعلام این‌که "نابغه ایرانی ریاضیات درگذشت"، این خبر را پوشش داد و نوشت: میرزاخانی بر اثر پیشروی سرطان اخیرا در بیمارستان بستری شده بود و پس از چند سال مبارزه با این بیماری مهلک، سرانجام تسلیم شد.
وی علاوه بر تصاحب جایزه فیلدز دو بار نیز موفق به کسب مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 و 1995 شده بود و در سن 31 سالگی به عنوان استاد دانشگاه استنفورد شناخته شد.پایگاه ایندیپندنت نیز نوشت: زن ریاضیدان نابغه که در مطالعه روی اشکال هندسی انتزاعی پیشگام بود، در سن 40 سالگی درگذشت. این پروفسور ایرانی در سال 2014 جایزه فیلدز که مشهور به نوبل ریاضیات است را، کسب کرد و با مطالعه روی دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی به شهرت جهانی رسید. وی به آهسته و با دقت کار کردن و اندازه‌گیری‌های هندسی دقیقش، شناخته می‌شد.
ای‌بی‌سی نیوز هم با عنوان درگذشت مریم میرزاخانی دارنده مدال فیلدز در سن 40 سالگی، نسبت به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد امروز در یکی از بیمارستان‌های آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و دانشگاه نام بیمارستان را عنوان نکرده است. از وی یک دختر به جا مانده است که وجود شوهر و دخترش بود که او را در 4 سال مبارزه با سرطان سر پا نگه داشت.خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های بسیار دیگری هم نسبت به این خبر واکنش داشتند که عبارتند از: لوموند فرانسه، وایر هند، ان‌پی‌آر، هندو، نیوزویک، سی‌بی‌اس، العربی، زی‌نیوز، آرمن پرس، نیجریا تودی، ورلد نیوز، واشنگتن پست، پاکستان تودی، ساینس مگ، فیزیکس برکلی و غیره.