به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۳۳۶۰۰

میرزاخانی در آمریکا تدفين می‌شود

گروه علمي: یکی از نزدیکان مریم میرزاخانی گفت: این نابغه ریاضی در آمریکا به خاک سپرده می شود.
میرزاخانی در آمریکا تدفين می‌شود
وی اظهار داشت که آنچه تاکنون قطعی شده این است که به دلیل حضور دختر مریم میرزاخانی در امریکا، این نابغه در همین کشور خاکسپاری شده و مراسمی برای وی برگزار خواهد شد. در حال حاضر خانواده مریم میرزاخانی، منتظر ورود پدر و مادر همسرش به امریکا هستند و احتمال داده می شود تا روز شنبه هفته آینده مراسم خاکسپاری در آن کشور برگزار شود.

همچنین پیش بینی شده که مراسم یادبودی در روز پنجشنبه در مسجد جامع شهرک غرب تهران در ساعت ۴ تا ۵:۳۰ برگزار خواهد شد. مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت.

سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ بود. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون نیز بود.