کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قبل از انقلاب، اختلاس با کراوات انجام می‌شد، حالا با یقه بسته!

25 تير 1396 ساعت 12:58


گروه اقتصادي: یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در اقتصاد ایران از پیش از انقلاب همواره ساز و کارهای رانتی همواره وجود داشته اما یک زمان اختلاس‌ها را با کت و شلوار و کراوات انجام می‌شد و در زمان دیگر به لباس یقه بسته!
 

محمدطبیبیان در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص الزام هماهنگی و همسویی ستاد اقتصادی دولت (بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی) اظهار داشت: هر چند تصمیمات ستاد اقتصادی دولت به ظاهر هماهنگ است اما این ستاد در ایجاد حرکت‌های بزرگ اقتصادی در کشور به نحوی که پاسخگوی نیازهای جامعه برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد، چندان موفق عمل نکرده است. وی افزود: برخی از  وزرا طی چهار سال گذشته تنها برنامه‌های روزمره خود را انجام داده‌اند و حرکت بزرگی در اقتصاد نداشته و تغییر اساسی ایجاد نکرده‌اند.

طبیبیان گفت: تا زمانی که فعالیتی‌ گسترده و همسو برای نجات اقتصادی کشور رخ ندهد نمی‌توان به وضعیت مطلوب دست یافت اما هنوز هم فرمول مشخص مورد توافق برای سر و سامان دادن به اقتصاد کشور وجود ندارد. این تحلیلگر اقتصادی در خصوص جایگاه بخش خصوصی و دولتی در اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: برخی از فعالیت‌ها مانند تامین زیربناها و ارائه خدمات آموزش عمومی و ارائه بهداشت در سطح وسیع و مانند آن را تنها دولت می‌تواند انجام دهد و بخش خصوصی تنها نقش حاشیه‌ای دارد ضمن آن که بسیاری از فعالیت‌های دیگر اقتصادی را بخش خصوصی بهتر انجام می‌دهد  بنا بر این در این خصوص، پرسش را باید درست طرح کرد تا بتوان به پاسخی صحیح یافت.

طبیبیان تصریح کرد: نقش تخریبی دولت در تخصیص منابع نیز قابل توجه است و بهتر است مواردی مانند قیمت گذاری، تعزیرات و دخالت در تعیین قیمت ارز، تخصیص آن و نیز تخصیص اعتبارات بانکی از سوی دولت صورت نگیرد و سایر امور را به ساز و کارهای مربوطه بسپارند، زیرا دخالت‌های دولت موجب ایجاد رانت و فساد در کشور می‌شود. طبیبیان در خصوص ارزیابی عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از وزرا گزینه عدم فعالیت را در مرام کاری خود قرار داده‌اند و امور را به طور روزمره می‌گذرانند. این در حالی‌ است که هنوز موضوع بدهکاران کلان بانکی حل نشده و  مشخص نیست که چه افرادی پول مردم را گرفته و پس نمی‌دهند؟ اما مردم حق دارند بدانند این بدهکاران چه کسانی هستند.

وی تصریح کرد: هرچند گفته می‌شود این مسائل خصوصی است اما در حقیقت این مسائل عمومی بوده  و منابع سپرده گذران به این افراد داده شده و مردم باید بدانند چه بلایی بر سر پس‌اندازهایشان آمده است.
طبیبیان افزود: در اقتصاد ایران از پیش از انقلاب همواره ساز و کارهای رانتی همواره وجود داشته اما یک زمان اختلاس‌ها را با کت و شلوار و کراوات انجام می‌شد و در زمان دیگر به لباس یقه بسته. وی با اشاره به کاهش شدید بودجه عمرانی دولت گفت: پروژه‌های بزرگی باید انجام می‌شد که به دلیل کمبود بودجه دولت متوقف شدند.

طبیبیان تصریح کرد: البته در‌ خصوص کم کاری برخی‌ از مدیران دولتی باید انصاف را رعایت کنیم زیرا شرایط به نحوی است که اگر مدیری جسورانه عمل کرد مورد مخالفت و پرونده‌سازی و تخریب قرار می گیرد و اگر کاری انجام نداد کسی به او کاری ندارد، به همین دلیل عدم فعالیت را مرام کاری خود قرار دهند، در این مورد هماهنگی دولت، قوه قضاییه و مجلس برای رفع این موانع لازم است.


کد مطلب: 133601

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/133601/قبل-انقلاب-اختلاس-کراوات-انجام-می-شد-حالا-یقه-بسته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir