به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۱۳۳۶۰۹
محسنی‌اژه‌ای: بخشی از اظهارات احمدی‌نژاد قابل تعقیب قضایی است

سخنگوی قوه‌ قضاییه: برادر رییس‌جمهور بازداشت شد

گروه سیاسی: سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرد که جسد آتنا اصلانی با گزارش همسر قاتل کشف شد و علیرغم اعتراف قاتل به قتل دوم، هنوز جسد آن پیدا نشده است.
سخنگوی قوه‌ قضاییه: برادر رییس‌جمهور بازداشت شد
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری امروز خود با اشاره به پرونده قتل آتنا اصلانی گفت: در ابتدای‌‌ همان لحظه‌ای که مفقودی این خانم کوچک اعلام می‌شود، همه مسئولان استانی از جمله دادستانی، نیروی انتظامی و نیروهای امدادی همچون جمله آتش‌نشانی بلافاصله وارد کار می‌شوند و بازرسی می‌کنند که احیانا در چاهی نیفتاده باشد که در بررسی‌ها نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. سخنگوی قوه‌قضاییه با بیان اینکه در مرحله دوم افراد مظنون تحت تعقیب قرار گرفتند، گفت: طبق اعلام دادستان محل چند مظنون از جمله قاتلی که بازداشت شده به عنوان افراد مظنون تحت تعقیب قرار می‌‌گیرند. در همان دورانی که در بازداشت بوده به خانم خود پیغام می‌دهد که مواد مخدر در خانه مخفی کردم که آن‌ها را جابجا کن. خانم ایشان نگران شده و مورد را اعلام می‌کند که در بررسی‌های صورت گرفته، ماموران به جنازه آن دختر خانم می‌رسند ومسئله پیگیری می‌شود.
او ادامه داد: دادگستری استان از‌‌ همان لحظه اول پیگیر پرونده بوده و رییس قوه‌قضاییه نیز دستور داده تا هرچه سریع‌تر رسیدگی شود. در همان دوران بازجویی، این فرد به یک مورد دیگر اعتراف می‌کند که مدت‌ها قبل خانم دیگری را به قتل رسانده و در چاهی انداخته‌‌ام. هنوز آثاری از جسد دوم کشف نشده است. چون مسئله مهم است و هم حق‌الله و هم حق الناس در حال بررسی است. البته به غیر از اعتراف ایشان آثار دیگری از جسد دوم پیدا نشده است.

معاون اول قوه‌قضایه به پرونده شرکت‌های مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: مسئولان بانک مرکزی تلاش دارند تا این شرکت‌های تعاونی اعتبار را سامان بدهند. آنهایی که مجوز ندارند یا تخلفاتی دارند، یا اصلاح کنند یا منحل شود. آنهایی که می‌توانند در مسیر صحیح قرار بگیرند. او با تشکر از تلاش‌های بانک مرکزی گفت:‌ قوه قضاییه هم نهایت کمک را می‌کند تا حقوق مردم حفظ شود. انشالله همین طور هم خواهد شد. من امیدواری می‌دهم به مردم که با این توجه حقی از کسی ضایع نشود. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: روز گذشته مصاحبه‌ای که با فرد دیگری شده بود ولی در زیر نویس از قول بنده در خصوص کاسپین نقل شده و من گفتم با احدی در این موضوع حرفی نزدم. بعد معلوم شد چون قبلا دادستان بودم این اشتباه صورت گرفته اما امروز هم علی رغم اصلاح برخی روزنامه ها این خبر را کار کردند. مطلب دیگر اینکه مدتی پیش در رابطه با برخورد کار چاق‌کن‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان کشف شده که این صحیح نیست بلکه ۱۵ میلیارد تومان بود و ناقابل سه صفر را اضافه کرده بودند.
محکومیت یک دوتابعیتی نفوذی به ده سال حبس
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین از محکومیت یک دوتابعیتی که قصد نفوذ داشت خبرداد و گفت: یکی از عوامل نفوذی آمریکا که تابعیت آمریکا و یک کشور دیگر را دارد با نفوذ وارد ایران شده بود و توسط نیروهای وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد. در بررسی‌ها محرز شد که ایشان در جهت جمع آوری و نفوذ دخالت داشته و در دادگاه بدوی به ده سال حبس محکوم شد  که البته قابل تجدید نظر خواهی است. اگر حکم قطعی شد من بیشتر توضیح میدهم که این فرد چه نفوذی می‌خواسته داشته باشد. این فرد ایرانی نبودهه و تابعیت آمریکا و چند کشور دیگر را داشته است.
معاون اول قوه‌قضاییه به بازدید برخی از سفرای کشورهای خارجی از زندان اوین اشاره کرد و گفت: سازمان زندان‌ها از تعدادی از سفارت‌ها دعوت کرد که نماینده حدود ۵۰ سفارت خانه خارجی از زندان اوین بازدید کردند. من بخشی از مصاحبه این افراد را که پس از بازدید گرفته شده بود و دست نوشته‌های آن‌ها را خواندم اما آنچه ضد انقلاب می‌گفت باعث تعجب بود. این نمایندگان کشورهای خارجی گفتند وقت فوق العاده‌ای داده شد و مسئولان زندان به سوالات با سعه صدر پاسخ دادند.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: نمایندگان سفارتخانه‌ها از این بازدید فوق العاده خرسند بودند اما بعضی ضد انقلاب یا ایرانیان که خارج هستند از این بازدید که مورد تحسین بوده اظهار نارضایتی کردند که باید برای آن‌ها تاسف خورد.
درخواست تخفیف مجازات برای ۳۰ زندانی حافظ قرآن
او در بخش دیگری از این نشست به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در زندان‌ها در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی این طور نیست که صبح اقدام کنید شب محصول بدهد. یکی از کا‌های موثر ارتباط زندانیان با قرآن بوده است. من نگاه می‌گردم در استان آذربایجان غربی که پیشتاز بوده ۱۷۱۹ نفر توانسته‌اند با قرآن انس بگیرند. ۲۴۵ قرآن را حفظ کرده‌اند. جای مسرت بود اینکه یک زندانی در این مدت کم توانست کل قرآن را حفظ کند ولی خیلی‌ها این توفیق را ندارند. کسانی که جز‌های کم حفظ کرده‌اند هم ادامه می‌دهند. این مختص آذربایجان غربی نیست استان مرکزی هم فعال شده است.
معاون اول قوه‌قضایه افزود: به همین مناسبت بنده خواسته بودم گزارشی از کسانی که در پرونده‌های مواد مخدر به مجازات اعدام محکوم شده و دستور اجرای آن صادر شده و چندین جز از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند تهیه و ارائه دهند  که در این راستا برای ۳۰ نفر خود بنده تقاضا تحقیق مجازات کردم که البته برخی با تخفیف مجازات موافقت شده و برخی در حال بررسی است.
قوه قضاییه از هر طرحی برای حمایت از حقوق شهروندی استقبال می‌کند
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع قوه قضاییه درخصوص منشور حقوق شهروندی چیست؟ گفت: قوه‌قضاییه از هر طرح و برنامه‌ای که در جهت حفظ حقوق شهروندی باشد، استقبال می‌کند. البته قوه‌قضاییه در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بخشنامه‌ای در این باره صادر کرد و از آن حمایت کرد تا قانون وضع شود. این بخشنامه تاکنون نیز اجرا می‌شود و هیاتی نیز برای رسیدگی به این مسئله تشکیل گردید.
نظر آیت‌الله آملی لاریجانی استفاده از ظرفیت‌های موجود است
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برای رسیدگی به وضعیت حقوق شهروندی ستاد حقوق بشر نیز وجود دارد، اظهار داشت: این ستاد، مصوبه شورای امنیت را هم به عنوان پشتوانه خود دارد. آنچه از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی بیان شد به خاطر آن است که نظر ایشان این است که نهاد موازی به وجود نیاید و از ظرفیت نهادهای موجود استفاده شود. با این حال، آنچه مربوط به صیانت از حقوق عمومی و شهروندی است، قوه قضاییه از آن استقبال و حمایت می‌کند.
از وجود شکایت درخصوص قرارداد نفتی در دیوان عدالت اداری نشنیده‌ام
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در این خصوص که یک سال از بررسی قراردادهای نفتی می‌گذرد، نخبگان نیز شکایتی در دیوان عدالت اداری در این باره داشتند. این شکایت در چه مرحله‌ای است؟ تصریح کرد: من از اینکه شکایتی درخصوص قرارداد نفتی در دیوان عدالت وجود داشته باشد، نشنیده‌ام اما نشنیدن من به معنی نبودن شکایت نیست.
درخصوص سند ۲۰۳۰ شکایتی در دیوان عدالت اداری وجود دارد
او با بیان اینکه درخصوص سند ۲۰۳۰ شکایتی در دیوان عدالت اداری وجود دارد اما به مرحله رای نرسیده است، خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری روالی در صدور حکم دارد. ابتدا موضوع شکایت به اطلاع دستگاه مربوطه می‌رسد، پاسخ آن‌ها را در کمیسیون تخصصی بررسی می‌کنند، اگر لازم باشد از طرفین دعوت می‌شود و سپس در هیات عمومی آن شکایت بررسی می‌شود.
این مقام عالی قضایی افزود: اگر در مورد قرارداد نفتی شکایت شده باشد، این روال انجام می‌شود. تا زمانی که مصوبه یا حکمی در دیوان عدالت اداری ابطال نشود، آن قرارداد اجرا می‌شود مگر اینکه دستور موقت داده یا رسیدگی ماهوی شود اما تا دستور موقت ندهند، اجرای آن قرارداد ادامه می‌یابد.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که چه تعداد پرونده در کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری وجود دارد؟ ابراز داشت: درباره اینکه چه تعداد پرونده وجود دارد، نمی‌توان آمار داد. اقدامات در آنجا چند وجه دارد؛ گاهی پرونده در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود. اگر کمک دیگری در رابطه با مسائل جانبی مثل تعطیل نشدن کارخانه لازم است، در این کمیته انجام می‌شود. یک بعد از اقدامات، از باب پیگیری است. پرونده ثبت نمی‌شود و معاونت پیشگیری یا سایر نهاد‌ها اگر احساس کنند اقداماتی باید صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری صحیح صورت گیرد اقداماتی می‌کنند.
او ادامه داد: مورد سومی هم است. دستگاهی مشکل دارد اما هنوز به جرم و شکایت منتهی نشده است. بعضا گزارشات مردمی می‌رسد که این مشکلات ایجاد شده. این فرد را صدا می‌زنند که چنین گزارشی آمده و در کسب خود اشکالاتی وجود دارد. به او یادآوری می‌کنند این ثبت می‌شود اما نه ثبت کیفری و آذربایجان شرقی در هر سه مورد فعال بوده است.
فضای مجازی مدیریت نشود آثار زیان‌باری گریبان‌گیر کشور می‌شود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص انتقاد معاون دادستان کل درباره عدم همراهی وزارت ارتباطات در فیلترینگ کانال‌ها در فضای مجازی یادآور شد: استفاده بهینه از فناوری‌های جدید از جمله فضای مجازی و سایبر مورد حمایت همه است و هیچ‌کس نمی‌گوید ما از این فضا استفاده درست نکنیم. از این گذشته، همه می‌دانند این فضا باید مدیریت شود و در صورتی که این کار انجام نشود، آثار زیان‌باری از جهات مختلف گریبان‌گیر کشور می‌شود مخصوصا جوانان در مسایل امنیتی و ضد امنیتی، اخلاقی و فرهنگی که ممکن است خسارت ببینیم.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه فضای مجازی باید حتما مدیریت و از جرایم در آن جلوگیری شود، عنوان کرد: ما دو مرجع در این باره داریم؛ یک مرجع، مرجع عام است که قضایی است و باید با هر مجرمی برخورد کند. فرق ندارد این جرم از طریق مجازی باشد یا غیر مجازی. کسی اگر در فضای مجازی مرتکب جرم شد توسط ضابطین باید دنبال و شناسایی شده و با او برخورد شود.
او یکی از وظایف ذاتی قوه قضاییه را برخورد با هر مجرمی در هر فضایی دانست و بیان کرد: در اینجا قانون مرجع دیگری هم برای مسایل مشخصی ایجاد کرده و آن کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که چند وزیر، دستگاه انتظامی و دادستان هم عضو هستند. بدیهی است اگر توسط این کارگروه تصمیمی گرفته ‌شود بر اساس ضوابط این کارگروه است و اقدامات هم انجام می‌شود.
این مقام عالی قضایی اضافه کرد: اعضای دولت در آن کارگروه چه اکنون و چه در گذشته بیشتر است. بنابراین ممکن است مصادیقی مطرح شود و دولت رای ندهد و چون تعداد بیشتری دارند، تصمیمی گرفته نشود. سازوکاری هم پیش‌بینی شده که از همین طریق در یک مقطعی اگر فرض کنید یک مصداق فوریت می‌یافت دبیر به سایر اعضا اعلام می‌کرد و می‌گفت این مصداق امروز اتفاق افتاده و این مسئله به رویت همه می‌رسید و حضور فیزیکی دیگر صورت نمی‌گرفت و آنها از همین طریق نظر خود را اعلام می‌کردند و از طریق سیستم رای اعلام می‌شد.
دسترسی بیگانگان بر اطلاعات کشور مایه تاسف است
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: این اختلاف اخیر هم در سال‌های اخیر بوده است؛ حال چهل بار بوده یا هشت هزار بار، نمی‌دانم اما این اختلاف وجود داشته است. امیدواریم مسئولان ذیربط در دولت و هم وزارت ارتباطات عنایت بیشتری داشته باشند و ما از این بابت کمتر خسارت ببینیم زیرا هم‌اینک خیلی خسارت می‌بینیم. الان بیگانگان بر همه اطلاعات کشور ما می‌توانند دسترسی داشته باشند و این مایه تاسف است.
عمده مسائل نامه اخیر احمدی‌نژاد خلاف واقع است/ بخشی از اظهارات احمدی‌نژاد قابل تعقیب قضایی است
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص بازداشت یکی از مسئولان دولت سابق و نامه رییس جمهور سابق و اعلامیه اخیر قوه قضاییه درباره اتهامات این متهم و جزئیات پرونده او گفت: آقای احمدی‌نژاد نامه سرگشاده‌ای خطاب به ملت نوشت. فرازهای مختلفی در این نامه است و در بخش عمده آن، مسائلی که درباره آنها اظهارنظر شده، خلاف واقع است و متاسفانه مثل همیشه ایشان از یک فرد احتمالا متهم چیزی را شنیده و به استناد آن اظهارنظر کرده‌اند که بخشی از این اظهارات قابل تعقیب قضایی است.
او ادامه داد: نکته بعد این است که مطالب دیگری خارج از این پرونده در نامه مطرح شده که باید در جای خود به آنها پرداخته شود و من در این مقام نیستم. خارج موضوع پرونده ایشان به یک موضوع دیگری اشاره کرده است، این که جای جواب دادن دارد.
معاون قوه قضاییه با اشاره به اطلاعیه‌ دادستانی اظهار داشت: قوه قضاییه بنا ندارد تا زمانی که چیزی ضرورت پیدا نکرده ابتدا به ساکن مطلبی را طرح کند کما اینکه یکی از ایرادها به قوه قضاییه این است که اطلاع‌رسانی آن ضعیف است. ما هم بنا نداریم مسایلی که مطرح می‌شود را مطرح کنیم. از زمانی که قانون تصویب شده، اجازه نمی‌دهد هر پرونده‌ای طرح شود حتی اگر دادگاه علنی هم باشد و تشکیل شود، من بارها گفتم محذوریت قانونی داریم که به آن بپردازیم مگر اینکه مطالبی مطرح شود که برای رفع شبهه مجبور به توضیح شویم.
محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در قانون اخیر التصویب به لحظات مشکلات موجود قانونگذار گفته است اگر ضرورت داشته باشد با پیشنهاد دادستان و اجازه رییس قوه قضاییه می‌شو اسم و تصویر فرد را هم نشان داد چون این سد مطلق در قانون بود این اجازه صادر شد.
او با اشاره به نامه‌ رئیس دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد در یکی از فرازهای نامه‌اش گفته اتهام آقای بقایی، این بوده که مصوبه دولت را برای سیصد میلیون پاداش به افراد دولت قبل داده است. این خلاف است. ایشان به هیچ وجه به این عنوان که مصوبه دولت در توزیع ۳۰۰ میلیون پاداش به افراد دولت قبل بوده، بازداشت نشده است.
اتهام بقایی اختلاس و تبانی در معاملات دولتی است
این مقام عالی قضایی در تشریح اتهامات بقایی خاطرنشان کرد: ایشان دو اتهام در رابطه با تبانی در معاملات دولتی و اختلاس بازداشت شده است و این اتهامات باید رسیدگی شود. در زمانی که تحقیقات شروع و طرف جلب و احضار می‌شود، دلیل باید باشد برای توجه اتهام و نه دلیل برای اثبات جرم و این مسئله بعدا در دادگاه مشخص می‌شود.
محسنی اژه‌ای افزود: در توجه اتهام اگر دلیل بود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. حتی در زمانی که در هفته‌های اول تحقیق می‌شد، مورد دیگری هم مطرح بود. به طور مثال، یکی از کسانی که در پرونده دو میلیون یورویی بازداشت شده بود، گفته است که این مقدار اسکناس در اختیار این متهم قرار گرفته است. اینها مواردی است که در این پرونده مطرح است.
او در ادامه پاسخ‌ به نامه احمدی‌نژاد ابراز داشت: گفته می‌شود چرا حکم جلب داده شده است. براساس گزارش دادستان و بازپرس مربوطه، می‌گفتند ما می‌خواستیم این پرونده تکمیل شود و نیاز بود ایشان حضور داشته باشد. در ‌۲۴ اسفند ۹۵ احضار شد. مامور ابلاغ گفت این فرد در آن آدرس نبوده است. گفتند این را بررسی کنید که آدرس شناسایی نشده یا این آقا در این آدرس شناسایی نشده باشد. گاهی اوقات خانه به نام فرد نیست. مامور ابلاغ البته نباید اینگونه سوال کند ولی این پیش می‌آید. گاهی وقت‌ها به هر دلیلی که قرار شد، تحقیق کنند زنگ خانه را می‌زنند و می‌گویند این خانه فلانی است. می‌گویند نه چنین فردی نداریم. بارها این اتفاق افتاده است.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این مسائل قرار شد تا مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: آقای بقایی دو وکیل در زمان تحقیقات داشته و این دو وکیل کفیل ایشان برای آزادی هم بودند. البته به ایشان ارفاق شده است. همان دو وکیل با ارفاق کفیل ایشان شدند یکی از این وکلا در دادسرا حضور دارد. به او گفتند که ایشان را می‌خواهیم و ظرف مدت یک ماهه به ایشان ابلاغ کنید.
محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: وکیل می‌گوید احضاریه رسمی بفرستید. مصوبه جلسه را امضا نمی‌کند که بحث احضار در جلسه مطرح شده بود. بعدا صورت جلسه ملاحظه شد که او گفته صورت جلسه را تا احضار رسمی نباشد، امضا نمی‌کنیم. وکیل یک بار دیگر گفته اگر می‌خواهید من به او بگویم ولی ایشان نمی‌آید و بعد جلب می‌شود.
هنوز پول غذاهایی که وزارت اطلاعات برای بقایی خریده را نگرفته‌ایم
او در پاسخ به دیگر اتهامات مطرح شده توسط احمدی‌نژاد بیان کرد: آقای احمدی‌نژاد گفتند به ایشان اجازه نداده‌اند غذا از بیرون تهیه کند. البته این خلاف نیست. ایشان زمانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده، بارها و بارها غذا از بیرون تهیه می‌کردند، آنهم با هزینه دستگاه نه از پول خودش. باید دید اینها چنین اختیاری داشته‌اند یا نه! ما هنوز پول اینها را هم  نگرفته‌ایم.  
سوئیت بقایی از خانه برخی از ما و شما بهتر است
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه آقای بقایی مکررا با خانواده خود در تماس بوده است، گفت: گفتند نور نداشته است در حالی که ایشان در یک سوییت بوده است که هم تلویزیون، هم یخچال و هم از نور کافی برخوردار بوده است و از خانه برخی از ما و شما بهتر بوده است. دست خط ایشان را برای من فرستادند که گفته شده او به بند عمومی منتقل شود. ایشان گفته من در این سوییت راحت‌تر از بند عمومی هستم. با دست خط خودش نوشته من اینجا بمانم بهتر است.
 محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه آیا اعتصاب غذا بقایی صحت داشته یا نه؟ اظهار داشت: من اطلاعی ندارم و در این باره هم سوالی نکردم.
حجت‌الاسلام محسنی اژه ای در خصوص تخلفات فریدون و پرونده ایشان که گفته می‌شود بازداشت شده گفت : در خصوص ایشان چندین نوبت تحقیق شد و برخی از افرادی که مرتبط با ایشان بودند،بازداشت شدند.
سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شده و چون تامین نشد، به زندان منتقل شده است. یعنی این قرار بازداشت موقت نیست و قرار تامین وثیقه است و هرگاه قرار تامین شود،او از زندان آزاد می‌شود.
او در مورد مبلغ وثیقه گفت: میزان آن را نپرسیدم.