به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۳۳۶۱۸

پیدا شدن رقیبی برای کهکشان راه شیری

گروه علمی: محققان یک کهکشان بسیار دور را کشف کرده‌اند که در حدود هزار بار روشن‌تر از کهکشان راه شیری است.
پیدا شدن رقیبی برای کهکشان راه شیری

به گزارش ایسنا و به نقل از زی‌نیوز، این کهکشان یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌های زیرمیلیمتری ( در طبقه بندی کهکشان‌های مادون قرمز) است.این کهکشان‌ها که submm ها یا SMG ها نامیده می‌شود، درخشان‌ترین کهکشان‌ها در جهان هستند.محققان برای اندازه گیری این کهکشان از "تلسکوپ بزرگ جزایر قناوری" (Gran Telescopio Canarias) استفاده کرده‌اند.تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (Gran Telescopio Canarias) نام یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان است که در رصدخانه "صخره بچه‌ها" در اسپانیا قرار گرفته است.محققان به منظور شناسایی بهترین کهکشان‌های زیرمیلیمتری، از ترکیب داده‌های "کاوشگر نقشه بردار فرو سرخ میدان دید باز" ( WISE ) ناسا و ماهواره پلانک آژانس فضایی اروپا استفاده کردند.

نور این کهکشان، توسط یک خوشه نزدیک کهکشانی که به عنوان یک لنز عمل می کند، بزرگنمایی شده و تصویری از این کهکشان را ارائه می‌کند که به نظر بسیار بزرگتر از آن چیزی که وجود دارد می‌رسد  و به همین دلیل محققان می‌توانند طبیعت و خواص این کهکشان را با استفاده از تلسکوپ جزایر قناری مشاهده کنند.این پدیده، که به "همگرایی گرانشی" ( gravitational lensing) معروف است، با آنچه که لنزها بر روی پرتوهای نور تولید می‌کنند، قابل مقایسه بوده و به عنوان نوعی ذره بین عمل کرده و اندازه و میزان تصویر ظاهری شی اصلی را تغییر می دهد.

همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور (مانند یک اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری (مانند یک خوشه کهکشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می‌شود. این پدیده یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین است.محققان این پژوهش اظهار کردند: در واقع به لطف این همگرایی گرانشی تولید شده توسط یک خوشه کهکشانی که بین ما و این کهکشان قرار داشته و همانند یک تلسکوپ عمل می‌کند. این کهکشان 11 برابر بزرگتر و روشن تر از آنچه که واقعا هست به نظر می‌رسد.این کهکشان به دلیل میزان بالای تشکیل ستاره قابل توجه بوده زیرا سالانه ستارگانی به میزان 1000 توده خورشیدی را تشکیل می‌دهد.این میزان در مقایسه با ستارگانی که کهکشان راه شیری تولید می‌کند، بسیار قابل توجه است.