کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در سالروز کودتای نافرجام 15 ژوئیه؛

اردوغان،: ملتم بدون سلاح مقابل کودتاگران ایستاد

25 تير 1396 ساعت 17:57

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه از مبارزه کشورش با "باند خیانتکاران" حین کودتای ژوئیه گذشته تقدیر کرده و گفت، این اولین کودتا نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود.


اردوغان
رجب طیب اردوغان،‌ در مراسمی برای یادبود شکست کودتای ۱۵ ژوئیه در مقابل ساختمان پارلمان گفت، این کشور با ناکام گذاشتن طرح ۴۰ ساله خیانتکاران در کمتر از ۲۰ ساعت به یک پیروزی جدید دست یافت. دولت آنکارا تاکید دارد کودتای سال گذشته زیر سر سازمان فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا بوده است. حین این کودتای ناکام ۲۵۰ تن کشته و ۲۲۰۰ تن زخمی شدند.
اردوغان گفت: ترک‌ها به جهان نشان دادند که ترکیه چگونه کشوری است. آیا ملتم سلاح به دست گرفت؟ آیا ملتم علیه خائن‌ها با سلاح در دستشان مقابله کردند؟ ملت من با ایمان و پرچم در دستشان جلو رفتند. هیچ نمونه‌ای برای آن وجود ندارد. هیچ کشوری مثل ما وجود ندارد که سینه‌هایشان را سپر گلوله کنند. هیچ ملتی مثل ما نیست که با مشت جلوی تانک را بگیرد.  

او افزود، ترکیه علیه یک "باند نظامی‌ شده خائن‌ها با ایمان در قلبشان و دستان خالی" به پا خواست. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه به دلیل اظهاراتش درباره "کودتای کنترل‌شده" انتقاد کرد. او گفت: اینکه این حمله مرگبار را یک "کودتای کنترل شده" بنامید مایه تردید و تاسف است. در غیر اینصورت، می‌خواهید این روند به همین صورت ادامه یابد؟ توطئه‌گران کودتا قصد داشتند این کشور و تمدن آن را نابود کنند و ملت و کشور را تسخیر کنند. کودتاگران سمبل دموکراسی ترکیه را هدف گرفتند. بنابراین آنها تنها ساختمان پارلمان را هدف گرفتند و آنجا هدف مهمترین حمله قرار گرفت.  
رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به درخواست‌های مردمی برای احیای مجازات اعدام علیه عاملان کودتا گفت، اگر پارلمان لایحه آن را تصویب کند در تایید آن تردید نخواهد کرد. اردوغان گفت: معتقدم پارلمان باید چنین لایحه‌ای را تصویب کند.

این مراسم یادبود بامداد امروز ساعت ۲:۳۲ بامداد به وقت محلی در ترکیه با نواختن سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد؛ دقیقا همان زمانی که سال گذشته پارلمان هدف حمله قرار گرفت. پس از این مراسم در پارلمان اردوغان سخنرانی دیگری در محل کاخ ریاست جمهوری خواهد داشت و از بنای یادبود شهیدان رونمایی می‌کند.
 

اتحادیه اروپا ۵۴ سال ما را به بازی گرفته است
اردوغان
رجب طیب اردوغان، همچنین اتحادیه اروپا را مورد حمله قرار داده و گفت: ترکیه مجبور است راه خودش را برود و در عین حال قول بازگرداندن مجازات اعدام در صورت تصویب پارلمان ترکیه را داد. اردوغان در سخنرانی در مراسم یادبود کشته شدگان کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه در سالگرد وقوع این کودتا بروکسل را متهم کرد به اینکه در فرایند چند دهه‌ای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آنکارا را به بازی گرفته است. او در این سخنرانی در مقابل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا و در خاتمه مراسم‌های سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه گفت: موضع اتحادیه اروپا را درقبال ترکیه به وضوح می‌توان دید. ۵۴ سال گذشته و آنها هنوز ما را به بازی می‌گیرند. او به آنچه که کوتاهی بروکسل به عمل به وعده‌هایش درمورد هرچیزی اعم از توافق لغو روادید تا کمک به مهاجران سوری اشاره کرده و گفت: ما هیچ گزینه‌ دیگری به جز اینکه خودمان امورمان را به سرانجام برسانیم، نداریم.


کد مطلب: 133621

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/133621/اردوغان-ملتم-بدون-سلاح-مقابل-کودتاگران-ایستاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir