به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۳۳۶۸۶
سخنگوی کاخ سفید: توافق هسته‌ای، توافقی بد برای آمریکاست

آمریکا: ایران به برجام پایبند ولی به روح برجام عمل نمی‌کند

گروه بين‌الملل: دولت آمریکا اعلام کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند ‏بوده است ولی به روح برجام عمل نمی‌کند.‏
آمریکا: ایران به برجام پایبند ولی به روح برجام عمل نمی‌کند
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه ای به کنگره تصدیق کرد که ایران به توافق هسته ای عمل کرده و به آن پایبند بوده است.‏ ‏ بر اساس قانون آمریکا دولت این کشور موظف است که هر 90 روز یکبار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏ این دومین بار است که دولت ترامپ با وجود حملاتش به برجام، ناگزیر به اعتراف درباره پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ‏در توافق هسته ای می شود.‏ از سوی دیگر بن رودز'، مشاور سابق باراک اوباما گفت که دولت ترامپ نمی تواند از این واقعیت فرار کند که ایران به برجام ‏پایبند بوده است. ‏بن رودز که از دستیاران با نفوذ تیم مشاوران امنیت ملی اوباما بود، در صفحه توئیتر خود نوشت‎:‎‏ آنها نمی تواند از این واقعیت فرار کند که ایران به برجام پایبند بوده است. آنها همین کار (تایید پایبندی ایران بر ‏برجام) را قبلا هم انجام دادند.
 
توافق هسته ای با ایران، توافقی بد برای آمریکاست
سخنگوی کاخ سفید توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی را توافقی بد برای آمریکا توصیف کرد.
توافق هسته ای با ایران، توافقی بد برای آمریکاست
شان اسپایسر در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره تایید پایبندی ایران به برجام گفت: بررسی این مساله به وزارت خارجه سپرده شده است و وزیر خارجه به زودی در این باره موضع گیری می کند. اسپایسر در عین حال تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا به طور واضح گفته است که از دید وی، توافق هسته ای توافقی بد برای آمریکا است.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی دیگر درباره واکنش آمریکا به حکم 10 سال حبس برای یک چینی - آمریکایی در ایران به جرم جاسوسی، با ابراز تاسف در این باره گفت: واشنگتن از نزدیک این موضوع را دنبال می کند. وی همچنین از پاسخ به سوالی درباره تحریم های جدید ضدایران خودداری کرد و گفت: وزارت خزانه داری در این باره اعلام نظر خواهد کرد.اسپایسر در بخش دیگری از این سخنان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آمریکا درباره تامین نظر اسرائیل در ارتباط با آتش بس در سوریه با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما نیز همانند اسرائیلی ها می خواهیم مطمئن شویم که ایران به پایگاه نظامی در جنوب سوریه دست پیدا نمی کند. از این رو به گفتگو با بنیامین نتانیاهو درباره نگرانی های اسرائیل ادامه می دهیم اگرچه به گمان من هدف مشترکی در منطقه داریم.
 
 
اسپایسر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر این که قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی آمریکا، خطر بزرگی را متوجه نیروهای این کشور در منطقه خواهد کرد، گفت: فکر نمی کند نیروهای این کشور با خطری روبرو باشند. سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: نیروهای مسلح آمریکا بزرگترین ماشین جنگی جهان هستند و ما هر کاری برای دفاع از کشور و از بین بردن تهدید ها انجام خواهیم داد.
 
خروج از برجام؛ گزینه نهایی پیش روی ایران
وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر نقضی عمده در عمل به مفاد توافق هسته ای اتفاق بیافتد، امکان اقدامی مشابه برای ایران وجود دارد که از آن جمله می تواند خروج از توافق باشد.
گزینه نهایی پیش روی ایران، خروج از برجام است محمد جواد ظریف در گفتگو با نشریه آمریکایی نشنال اینترست و در پاسخ به نقض پی در پی توافق هسته ای توسط دولت آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیری را دنبال می کند که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر آن تاکید شده است.  ظریف در ادامه افزود: ما این موضوع را در کمیسیون مشترک به بحث و تبادل نظر می گذاریم تا جایی که اطمینان پیدا کنیم موارد نقض توافق توسط آمریکا کمتر و کمتر شود. ظریف در پاسخ به این پرسش که گزینه ی نهایی پیش روی ایران در صورت عمل نکردن واشنگتن به وعده هایش چیست گفت: اگر نقضی عمده و یا آنچه که در مفاد توافق هسته ای از آن با نام ناکامی در عمل کردن به وعده ها نام برده شده اتفاق بیافتد، ایران گزینه های دیگری پیش رو دارد که از آن جمله می تواند خروج از توافق باشد.