به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۳۳۶۹۱
باکتری یکی از مهمترین علل زخم معده

بی توجهی به زخم معده مهترین دلیل سرطان معده

گروه علمی: -افزایش چاقی، تغییر رژیم غذایی و گرایش به سمت غذاهای چرب و آماده، زخم معده را به یک معضل شایع در حوزه پزشکی تبدیل کرده است. گرچه درمان زخم معده ساده است؛ ولی بی‌توجهی به آن یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان معده محسوب می‌شود.
بی توجهی به زخم معده مهترین دلیل سرطان معده
به گزارش ایرنا، زمانی که میزان اسید معده زیاد باشد یا مخاط پوشش دهنده معده به اندازه کافی ترشح نشوند، اسید معده می‌تواند باعث زخم معده شود. باکتری نیز یکی از مهمترین علل بروز زخم معده است.در صورتی‌که زخم معده به دلیل وجود باکتری ایجاد شود، یک دوره هفت روزه آنتی بیوتیک تجویز می‌شود و پس از آن بیمار به راحتی به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد. علاوه بر درمان با داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک، درمان‌های خانگی نیز در رفع زخم معده موثر هستند.در ادامه به چند روش طبیعی و خانگی برای درمان زخم معده اشاره شده است. البته هنگام استفاده از این روش‌ها باید توجه داشت که این راهکارها جایگزین داروهای تجویز شده نیستند؛ بلکه درمان را تسریع می کنند؛ از طرفی در صورت مشاهده واکنش‌های آلرژیک توصیه نمی‌شوند.
1-مخلوط آب هویج و کلم
کلم حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که به بهبود زخم معده کمک می‌کند. از طرفی هویج دارای ترکیبی به نام ویتامین U است. ویتامین U در واقع ویتامین نیست٬ این ترکیب در اکثر مواقع برای تشریح آنزیم متیلمتیونین استفاده می‌شود و برای تسکین و درمان زخم به‌کار می‌رود. ترکیب هویج و کلم در درمان زخم معده تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. برای این منظور کافیست کلم و هویج را به مقدار مساوی درون مخلوط‌کن بریزید و قبل از هر وعده غذا و قبل از خواب میل کنید. تکرار این رژیم غذایی به مدت چند هفته در درمان زخم معده موثر است.
2-شیرین بیان
مطالعات نشان می‌دهد شیرین بیان سبب افزایش مخاط پوشش دهنده معده می‌شود و معده را در برابر اسید آن محافظت می‌کند. این گیاه دارویی علاوه بر پیشگیری از ابتلا به زخم معده، در درمان آن موثر است. عصاره این گیاه به صورت مایع و پودر در بازار وجود دارد و قابل استفاده است.
3-موز
موز حاوی ترکیبات ضد باکتری است و مصرف سه عدد موز در روز به درمان زخم کمک می‌کند. برای ضد عفونی کردن معده و درمان التهاب آن می‌توان موز را با عسل طبیعی مخلوط و میل کرد.
4-نارون قرمز
نارون قرمز (نام علمی: Slippery Elm) خواص فوق‌العاده‌ای در طب سنتی دارد که از مهمترین آن کاهش التهاب معده و حذف چربی روده است. می‌توان این گیاه را به صورت چای سه بار در روز استفاده کرد.
5-چای سبز
مصرف دو تا سه بار چای سبز در روز برای درمان انواع بیماری‌های معده توصیه شده است.
6- ترکیب سرکه سیب و جوش شیرینمطالعات نشان می دهد ترکیب مقدار کمی جوش شیرین با دو فنجان آب و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب باعث حل شدن اسید معده و درمان زخم معده می‌شود. استفاده از این معجون دوبار در روز توصیه شده است.
7-آلوئه ورا
ترکیب ژل آلوئه ورا با آب برای درمان زخم معده مفید است. مصرف این ترکیب دو تا سه بار در روز توصیه شده است.
8- شیربادام
شیربادام خواص آرام‌بخش دارد و به درمان زخم معده کمک می‌کند. برای تهیه شیربادام کافیست بادام درختی را چند ساعت درون آب خیس کنید تا پوست آن به راحتی جدا شود، سپس آن را با یک لیوان شیر در مخلوط کن بریزید و میل کنید. این ترکیب یک یا دو بار در روز توصیه شده است.
9- شیر بز
مصرف دو فنجان شیر بز در روز به تکسکین درد و بهبود زخم کمک می‌کند.
10-روغن کرچک و شیر
ترکیب شیر با چند قطره روغن کرچک در درمان التهاب و تسکین زخم معده موثر است.
11-شیر نارگیل
شیر نارگیل خاصیت ضد باکتری دارد و مصرف دو تا سه لیوان آن در روز به درمان زخم معده و التهاب معده کمک می‌کند
رعایت نکات زیر برای رهایی از زخم معده موثر است:
-از الکل دوری کنید
الکل یکی از مهمترین دلایل بروز و تشدید زخم معده است. الکل سبب افزایش اسید معده و التهاب بیشتر شده و آسیب بیشتری به سیستم گوارشی وارد می‌کند
-آب کافی بنوشید
مصرف آب کافی میزان اسید معده را متعادل می‌کند و به کاهش درد و التهاب کمک می کند. مصرف دو لیتر آب برای بیماران مبتلا به زخم معده ضروری است.
-سیر را در وعده‌های غذایی بگنجانید
سیر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی دارد و به درمان زخم معده کمک می‌کند.
-مصرف ادویه‌جات و غذاهای تند را به حداقل کاهش دهید
-سیگار نکشید
-غذاهای چرب نخورید
-داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را با غذا مصرف کنید تا اثر آن بر معده کاهش یابد
-استرس خود را مدیریت کنید
-مصرف شکر را کاهش دهید
زخم معده یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان معده است. سرطان معده سومین علت مرگ ناشی از سرطان محسوب می شود. به گزارش انجمن سرطان آمریکا، مرگ و میر ناشی از سرطان معده در آمریکا کاهش یافته است و دلیل آن نیز تجویز آنتی بیوتیک به محض بروز زخم معده است. به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سالانه حدود 10 هزار و 720 نفر بر اثر این بیماری در آمریکا جان خود را از دست می دهند.‌