به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۳۳۷۲۷
سخنگوی دولت: هیئتی از قوا بر اجرای قراردادهای نفتی نظارت دارد

دستگیری فریدون تاثیری برچینش کابینه ندارد

گروه سیاسی: سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هیئتی متشکل از سه قوه بر اجرای قراردادهای نفتی نظارت دارد، گفت: اگر کسی مدرکی مبنی بر اقدام خلاف قانون در این قراردادها دارد، آن را به قوه‌قضائیه ارائه کند.
دستگیری فریدون تاثیری برچینش کابینه ندارد
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود درباره قرارداد توتال و انتقادات مطرح شده به این قرارداد، اظهار کرد: این نکته مطرح می شود که چرا سهم ایران کمتر از 20 درصد است؟ در حالیکه این قراداد دو طرف دارد که یک طرف آن شرکت ملی نفت ایران و طرف مقابل شرکتهای توتال، شرکت چینی و پترو پارس است.وی در ادامه افزود: ما دنبال سرمایه گذاری خارجی هستیم، ولی چون به دنبال انتقال تکنولوژی هم هستیم از شرکت پتروپارس به عنوان شرکت ایرانی خواستیم در کنار شرکت توتال و شرکت چینی باشد این نیز یک قرارداد کم نظیر در تاریخ ایران به ویژه پس از برجام و ثمره فعالیت دولت و همچنین برجام است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت به نظر منتقدان به این قرارداد به ویژه نمایندگان دلسوز مجلس احترام می گذارد گفت: راه تامین منافع ملی طرح سه فوریتی برای توقف این قرارداد نیست. البته همه کسانی که فکر می کنند در این قرارداد رفتار غیرقانونی انجام شده است به جای تشویش اذهان عمومی، هر سند و مدرکی دارند به قوه‌قضائیه ارائه کنند، زیرا تشویش اذهان عمومی جرم است.نوبخت ادامه داد: ماده 12 قانون رفع موانع تولید تصریح می‌کند که شورای اقتصاد نظر دهد که قراردادهای منعقده از نظر اقتصادی نافع است یا خیر که شورای اقتصاد قرارداد نفتی اخیر را تایید کرده است. از سویی براساس ماده 3 قانون نفت، هیئتی متشکل از سه قوه یعنی روسای کمیسیون های انرژی و برنامه مجلس، دادستان کل، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه بر این قرارداد نظارت می‌کنند. درواقع هیچ قرارداد مهم نفتی به تصویب نمی رسند مگر این که این هیئت بر آن نظارت کنند. متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای قراردادهای نفتی توسط این هیئت بررسی و ارزیابی می‌شود و سپس این هیئت گزارش خود را به رهبر انقلاب و مجلس می دهد.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون این هیئت دو جلسه تشکیل داده است و متن قرارداد را در اختیار داشته و قرار است در هفته آینده طی بیانیه‌ای مکتوب نظر هیئت اعلام شود. البته اصل قرارداد در اختیار همه دستگاه های نظارتی و رئیس مجلس هم قرار دارد.به گفته وی خود دولت هم قراردادهای نفتی را براساس چارچوب های مدنظر نظام مورد بررسی قرار می دهد تا این قراردادها براساس موازین مدنظر نظام تنظیم شود.سخنگوی دولت در خصوص مسائل مطرح شده در مورد محرمانه بودن این قرارداد گفت: یک شرکت نمی تواند بگوید من می‌خواهم قراردادی با شما ببندم و اطلاعات لازم را لازم دارم تا آنها را مطالعه کنم. بعد همه اطلاعات را بگیرد و بگویند ببخشید ما منصرف شدیم. اما شرکتی که با ما قرارداد امضا می کند آیا می تواند این اطلاعات را در اختیار شرکت دیگری قرار دهد؟ اگر این کار را انجام دهد براساس قرارداد محرمانگی و رازداری محکوم خواهد بود و ما می توانیم ادعای حقوقی کنیم. قرار شد چارچوب محرمانگی و رازداری را از این به بعد شورای  عالی امنیت ملی نظارت کند اما این قرارداد قبل از آنکه در هیئت وزیران تصویب و به شورای عالی امنیت ملی فرستاده شود، این بخش کار انجام شده بود ، مشکلی ندارد که مجوز شورای عالی امنیت ملی را دریافت کند.
نوبخت در مورد چینش کابینه دولت دوازدهم و مسائل مطرح شده در این زمینه اظهار کرد: مردم با امید و انتظار برای اجرایی شدن مطالبات خود به روحانی را ی دادند و روحانی باید بداند که این رای را مردم به او دادند. البته رئیس‌جمهور هم میداند که جریانهای سیاسی برای رضایت مردم و پیشرفت کشور به او کمک کردند.  ما در شرایط اقتصادی، سیاسی، منطقه ای، بین‌المللی خاصی هستیم و همه اقدامات باید به گونه ای انجام شود که منافع کشور را تامین کند.وی ادامه داد: بنابراین رئیس‌جمهور باید به دنبال قویترین افراد باشد. روحانی از توانایی ها همدلی وهمراهی وزاری فعلی آگاهی واطلاع دارد و براساس شاخصه های خود از آنها ارزیابی کرده و کسانی که موفق بداند مجددا از انها دعوت می کند که شاید تغییری در سمت‌های آنها هم انجام شود. البته روحانی حتما از بیرون کابینه یازدهم افرادی را به کابینه دوازدهم اضافه می کند که این افراد جدید از سوی جریانهای سیاسی معرفی می شوند. رئیس‌جمهور دنبال وزاری توانمند است و در این مسیر هیچ مضایقه ای نمی کند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس‌جمهور معتقد است افراد معتدل چه اصولگرا و چه اصلاح طلب می تواند توازن را در کابینه برقرار کند خاطر نشان کرد: شاخص اعتدال یکی از شاخصه هایی است که رئیس‌جمهور براساس آن تصمیم گیری می کند. وی به جریان اصولگرا هم  اعتماد می‌کند و اگر افرادی از این جناح با دولت همفکر و همراه باشد چرا از آنها استفاده نشود؟ البته روحانی هنوز جمع بندی نهایی نکرده است که برخی جریانها گلایه می کنند. تعامل با فراکسیون  امید هم برای تعیین وزرا وجود دارد و آنها باید به وزرا در مجلس رای دهند. البته هیچ جنبه فشاری از سوی این فراکسیون  بر دولت وجود ندارد و رئیس‌جمهور همه حرفها را می شنود و بهترین‌ها را انتخاب می کند. روحانی بسیار مقاوم است و هیچ فشاری بر رئیس‌جمهور موثر نخواهد بود.وی ادامه داد: کابینه بدون توجه به هیچ فشاری و براساس مطالبات مردم   شکل می‌گیرد و هیچ گونه حرف، اقدام و کنش سیاسی، غیرسیاسی و قضایی در تشکیل کابینه تاثیری نخواهد داشت.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت حسین فریدون تاثیری بر تصمیم روحانی در چینش کابینه دارد، افزود: این مواردی که شما اشاره کردید تاثیری بر اراده روحانی ندارد. رئیس‌جمهور بسیار صبور و خویشتندار عمل می کند و بسیار هم زیرک است و میداند برخی اقدامات برای برهم زدن ثبات انجام می شود بنابراین رئیس‌جمهور با این اقدامات از مسیر اعتدال خارج نمی شود.وی در مورد استفاده از زنان و جوانان در کابینه هم گفت: ملاک رئیس‌جمهور جنسیتی نیست، بلکه ملاک شایستگی است. دولت به استفاده از جوانان اعتقاد دارد اما معتقد است از جوانان باید در جای خود استفاده شود.
نوبخت در بخش دیگری از این نشست درباره بازداشت حسین فریدون هم تصریح کرد: از ماه ها قبل و حتی سال قبل این بحث ها مطرح بود که نظر رئیس‌جمهور هم این بود که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. فریدون مرتب به مراجع قضایی می رفت و مرتب پاسخ می داد اما اینبار قرار وثیقه گذاشتند و چون مبلغ آن بالا بود تهیه وثیقه زمان برد که به کمک برخی دوستان فریدون و سند خانه خودش این وثیقه تامین شد. من نمی خواهم درباره رقم وثیقه قضاوت کنم ولی او که فرار نمی کرد که این رقم در نظر گرفته شد.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر یک ساعت هم فرد محترمی را به زندان ببرند به حیثیت او خدشه وارد می شود خاطر نشان کرد: از قوه‌قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم. البته اینکه قوه‌قضائیه مستقل است و برادر رئیس‌جمهور را احضار و به زندان می برد موجب قوت ما است که اگر برای برادر رئیس قوه‌قضائیه  و مقننه هم موارد مشابهی باشد قوه‌قضائیه مستقل، همین گونه که برای برادر رئیس‌جمهور اقدام کرد با آنها هم همانگونه رفتار می کند. این موجب مباهات ما است که عدالت برای همه یکسان اجرا شود.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که این وثیقه چگونه تامین شد، گفت: بالاخره فریدون دوستانی دارد. چون وثیقه ای به این مبلغ ندارد ما به قوه‌قضائیه احترام می‌گذاریم ولی معتقدیم برای تحقق مطالبات مردم نیازمند آرامش هستیم.وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای فریدون افتاد که در بیمارستان بستری شد اظهار کرد: اینکه فرد سالمی برود قوه‌قضائیه و بعد چنین وضعیت جسمی پیدا کند و پزشکش اظهار نگرانی کند شاید من نباید جواب بدهم  چون اطلاعی ندارم و باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. این را باید دیگران جواب دهند. انتظار داریم هیچ چیز که خارج از عدل و انصاف و رفتارهای غیرقانونی و فشارهای ویژه ای به ایشان نیامده است. به عنوان عضوی از دولت با اعتمادی که به دستگاه قضا دارم می دانم که هیچ چیز غیرقانونی پیش نمی آید.البته انتظار داریم این موارد جنبه سیاسی پیدا نکند تا قداست کار قضایی مخدوش نشده و ضابطین هم  با نگرش غیر سیاسی باید به این موضوع نگاه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در مقابله با فساد خط قرمزی دارد  تاکید کرد: دولت هم هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و معتقد است با هر عامل فسادی باید مقابله شود.سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر ظریف در مورد احتمال خروج ایران از برجام به خاطر نقض آن از طرف مقابل خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه ای برای نظارت بر برجام دارد و موارد نقض برجام که منافع ما را مخدوش کند، پیگیری می کند. در خود برجام هم سازوکار نظارت بر اجرای آن وجود دارد. در داخل کشور هنوز اعلام نشده که نقض برجام در حدی است که باید نسبت به آن شکایت کرد. بنابراین اجازه دهیم سیاستمداران هم حرفهای سیاسی خود را بزنند و اجازه دهیم آنها هم اظهارنظر کنند، زیرا سیاستمداران در مجامع بین‌المللی متناسب با آن شرایط صحبت می کنند، ولی نباید  به صحبت‌های وزارت خارجه در آن مجمع که در پاسخ به یک نفر بیان شد در داخل کشور استناد شود.
نوبخت با بیان اینکه دستگاه نظارتی بر اجرای برجام نظارت می کند که مبادا منافع ما در برجام نقض شود، اظهار کرد: دولت قبلی امریکا رفته و دولت جدیدی سرکار آمده که دنبال پاره کردن برجام بود. دولت فعلی آمریکا از ذکاوت سیاسی کافی برخوردار نیست. چه لزومی دارد دکتر ظریف با همتای آمریکایی خود که اینگونه فکر می کند مذاکره انجام دهد. اگر لازم باشد در مورد منافع خودمان مذاکره انجام می‌دهیم. البته نه با این مجموعه دولت آمریکا.وی در ادامه درباره رویکرد دولت نسبت به فیلتر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تصریح کرد: دولت خواهان دسترسی همه شهروندان به فضای مجازی است و در برابر همه آنچه که بخواهد آزادی های سیاسی افراد را محدود کند مقاومت می کند اما قبول کنیم نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه همه کشورها در خصوص مسائل ضد اخلاقی در فضای مجازی حساسیت دارند.
نوبخت همچنین در مورد لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری برای رفع موضوع حقوقهای نجومی گفت: این لایحه در دولت تصویب و به مجلس ارسال شده است. با این وجود دولت سقف پرداختها برای مدیران سیاسی و غیرسیاسی را رعایت و خود خواسته براساس انضباط بخشی به دریافتها و پرداختها عمل می کند.سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای خروج کشور از شرایط رکود تورمی چیست، گفت: دولت برای فعال کردن چرخه اقتصاد و رشد تولید از دو مسیر ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و اصلاح مقررات و رفع موانع تولید و همچنین جذب سرمایه خارجی و داخلی عمل می کند. هدف دولت دستیابی به رشد 8 درصدی و ایجاد 950 هزار شغل است که من معتقدم براساس نرخ تورم در رشد اقتصادی تاکنون دولت موفق بوده است.
وی درباره رویکرد دولت نسبت به اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که همسر خارجی دارند، خاطر نشان کرد:  چنین بحثی در مجلس مطرح است که دولت هم به آن کمک می کند.نوبخت در مورد مخالفت برخی کمیسیون‌های مجلس با لایحه تفکیک سه وزارتخانه اظهار کرد: جمع بندی ما این است که اگر این تفکیک انجام شود کار آمدی افزایش می یابد بنابراین تلاش ما بر ایجاد این تفکیک است.خبرنگاری در مورد دلایل تفاوت آمار تورم و رشد اقتصادی بین مرکز آمار و بانک مرکزی پرسید که نوبخت در پاسخ گفت: این اختلاف به دلیل تفاوت در روش محاسبه، سال مبنای محاسبات یا فرمول محاسباتی است.
سخنگوی دولت همچنین درمورد سرنوشت افراد متعرض به رئیس‌جمهور در روز قدس گفت: اطلاع دارم این افراد شناسایی شده اند اماباید منتظر باشیم اقدام قاطع وقانونی نسبت به این افراد متخلف انجام شود و در این مورد نباید شاهد اطاله دادرسی باشیم.وی همچنین درباره برنامه دولت در باره توسعه راه های روستایی خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از 100 درصد اعتبار برای توسعه راه های روستایی، راه های اصلی، ریل،  حمل و نقل دریایی و هوایی پرداخت کردیم که امسال هم بودجه در نظر گرفته شده برای راه های ارتباطی به خصوص راه های روستایی و اصلی پرداخت می شود.
نوبخت همچنین با اشاره به اینکه 6 میلیون 600 هزار تن گندم از کشاورزان به مبلغ 8 هزار و 600 میلیارد تومان خریداری شده است افوزد: تاکنون 4هزار و 600 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده و باقی مبالغ در حال پرداخت است. همچنین 17 هزار و 831 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار و 396 بنگاه کوچک و متوسط دولتی پرداخت شده و بنگاه های بزرگ هم منابع مورد نیاز خود را از طریق بورس تهیه می کنند.وی در پایان گفت: 51 هزار و 910 دستگاه تاکسی جدید نیز جایگزین تاکسی های فرسوده شده است.