به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۱۳۳۷۷۴
روحانی: دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود

امروز در مسئولیت‌هاي رده بالا نوبت این 24 میلیون است

امروز در مسئولیت‌هاي رده بالا نوبت این 24 میلیون است
گروه سياسي: رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم دولتی فراجناحی خواهد بود، گفت: شیوه و تفکری که از مردم رای گرفته باید در اولویت و سرلوحه دستگاه‌هاي اجرایی در سراسر کشور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، درباره رفتار ناصحیح آمریکا در قبال تعهدات بین المللی اش گفت: عظمت و جایگاه سیاسی هر کشوری در دنیا، به اعتماد نسبت به آن کشور و احترامی که آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط مي‌شود. رییس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها در دوران جدید، بسیاری از تعهداتشان را زیرپا مي‌گذارند، افزود: آنها تعهد پاریس، تعهد با کوبا و بسیاری از تعهداتی که در قراردادهایشان با آمریکای شمالی و نیز بخشی از تعهداتی که نسبت به آسیای شرقی دارند را زیر پا گذاشته اند و این نشان مي‌دهد که آمریکا نمی تواند مروج حقوق بشر، قانونگرایی و  ثبات و امنیت در جهان باشد.

روحانی تاکید کرد: کسی که خودش دارای ثبات نبوده، به قوانین و مقررات احترام نگذاشته و به امضای خودش پایبند نیست، نمی تواند دیگران را دعوت به ثبات، امنیت و آرامش کند. رییس جمهور حضور آمریکایی ها در منطقه را موجب تشدید اختلافات و درگیری ها دانست و گفت: آنها نتوانستند در برابر تروریست ها اقدام خاصی انجام داده و ثبات را به منطقه بیاورند، بلکه این ملت عراق و سوریه بود و کشورهای همجوار و رزمندگان فداکار بودند که با همه وجود این مردم مظلوم را یاری و کمک کردند و منطقه را از تروریسم نجات داده و در آینده به طور کامل نجات خواهند داد.

 روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به تعهدات خود پایبند بوده و خواهد بود. رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز یکی از توطئه‌هاي آمریکایی ها این است به گونه ای برخورد کنند که ایران بگوید دست از تعهدات خود برداشته و به امضای خود متعهد نیست، اظهار داشت: این توطئه اخیری است که آمریکا طراحی کرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خود پایدار خواهد ماند هرچند که آمریکایی ها با دست پس مي‌زنند و با پا به پیش مي‌کشند و از سویی با گزارش رسمی به کنگره اعلام مي‌کنند که ایران به تعهداتش کاملا متعهد بوده و بنابراین ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمی توانند برجام را نقض کنند و از سویی دیگر به بهانه‌هاي مختلف بدنبال اعمال یکسری تحریم‌هاي جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه باید هوشیار باشیم تا در دام آنها نیفتاده و در زمین آمریکا بازی نکنیم و در عین حال متعهد به تعهداتمان بوده و راه خودمان که مسیر پیشرفت است ادامه دهیم، افزود: امروز آمریکایی ها از فضایی که بعد از برجام ایجاد شده ناراحتند و نسبت به اینکه ایران با آسیا و اروپا روابط اقتصادی بهتری دارد نگران هستند و طبیعی هم هست که نگران باشند چون از این وادی سودی نصیب آنها نمی شود.  روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که تا امروز شرکای ما در 1+5 با قدرت برای حراست از برجام ایستادگی کردند و آمریکایی ها هم مثل همیشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر آمریکایی ها بخواهند تحریم هایی را تحت هر عنوان و بهانه علیه ما اعمال کنند،  ملت بزرگ ایران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شورای اسلامی نیز متقابلا مصوباتی خواهد داشت.

رییس جمهور اظهار داشت: از تخلفات آمریکا نمی گذریم و در برابر آنها مي‌ایستیم اما در عین حال حواسمان جمع است که باید چگونه از این فضای بوجود آمده بهره برداری کنیم. روحانی تاکید کرد: ملت ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایتشان کار بزرگی را در زمینه برجام انجام دادند و توانستند با یک قرارداد چندجانبه و بین المللی موفقیت بزرگ و کم نظیر و حتی بی نظیری را در تاریخ سیاسی ایران بدست آورده و در برابر قدرتهای بزرگ از حقوق خودشان دفاع کنند. رییس جمهور ادامه داد: ملت ایران با برجام توانستند قطعنامه‌هاي ظالمانه شورای امنیت و مصوبات شورای حکام را لغو و موضوع PMD را حل وفصل کرده و  مساله تحریم‌هاي تسلیحاتی را محدود کنند و تحریمهایی که نسبت به برنامه موشکی بود را به صورت دیگری درآوردند که تحریم قبلی را از بین ببرند.

روحانی گفت: ملت ایران کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام داد و امروز فضای خوبی برای ما ایجاد شده است که باید ملت و مسئولین از این فضا به خوبی استفاده کنند و نباید تحت تاثیر توطئه‌هاي آمریکا قرار بگیریم. رییس جمهور با بیان اینکه امروز برخی از اینکه مي‌خواهیم از این فضا به درستی استفاده کنیم،  ناراحت مي‌شوند، ادامه داد: چرا باید از بهره برداری درست از فضایی که ملت ایجاد کرده ناراحت شویم؟ نباید چنین باشد و همه باید نسبت به منافع ملی متحد باشیم و راهی را که انتخاب کردیم به خوبی ادامه دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل دولت دوازدهم در آینده نزدیک گفت: به هر حال کابینه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شکل گرفتن است و رییس جمهور موظف است در این راستا  با افراد مختلف مشورت کند و بنده هم با افراد مختلف در جناح‌هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند و این در حالی است که نظرات برخی افراد در بعضی از روزنامه ها، سایتها و رسانه ها منعکس شده اما در عین حال باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تک جناحی نبوده  و فراجناحی خواهد بود.

رییس جمهور اظهار داشت: افرادی که در دولت دوازدهم عهده دار مسئولیت مي‌شوند باید خواسته و  نظر اکثریت مردم که در انتخابات رای دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی اینطور نیست نمی تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد. روحانی با تاکید بر اینکه مبنای دولت بر دموکراسی، رای مردم و قانون اساسی است، گفت: بحث این و آن جناح نیست، اما شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رای دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل ها و در مسئولیت‌هاي سنگین و حساس حاکم شود.این بدان معنا نیست که غیر از 24 میلیونی که به دولت تدبیر و امید رای دادند، حق حیات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسی شان محفوظ و مي‌توانند فعالیت کنند، اما امروز  در مسئولیت‌هاي رده بالا نوبت این 24 میلیون است و اگر غیر از این باشد پس برای  چه رای دادیم و انتخابات برگزار کردیم.

رییس جمهور افزود: انتخابات برای آن بود که دو تفکر به رای مردم گذاشته شود. مردم به این دو تفکر رای دادند یکی شد اقلیت و دیگری اکثریت و ما طبق قانون اساسی و طبق رویه دمکراسی باید به رای اکثریت احترام بگذاریم و بر مبنای آن عمل کنیم. اقلیت هم حقوق دارد و باید به حقوق او احترام بگذرایم. روحانی با اشاره به اینکه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هیچ کس حق تخریب ندارد، گفت:  تخریب هیچ کس نسبت به دولتی که از طرف ملت انتخاب شده و نماینده مردم است، قابل قبول نیست. رییس جمهور تنها کسی در کشور است که با آرای مستقیم مردم از سراسر کشور انتخاب مي‌شود و ما دیگر چنین انتخاباتی نداریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه فردی که به عنوان رییس جمهور و با رای اکثریت برگزیده مي‌شود ، منتخب و نماینده کل ملت ایران است، گفت:  رییس جمهور از طرف مردم حرف مي‌زند و اقدام مي‌کند و وظیفه اش نیز احترام به افکار عمومی است. روحانی افزود: درست است که 24 میلیون نفر به رییس جمهور رای دادند، اما رییس جمهور، نماینده همه ملت است هر چند که باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که ما در انتخابات، اندیشه، راه و تفکری را به رای گذاشتیم و بارها در مناظرات و سخنرانی ها نیز گفته ام که انتخابات ، انتخاب بین دو و یا چند فرد نیست بلکه انتخاب بین دو تفکر و اندیشه است و مردم به یکی از دو اندیشه رای دادند و ما براساس آن اندیشه، پیش خواهیم رفت.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب کابینه دوازدهم ، اظهارداشت: معرفی کابینه به مجلس و در نهایت رای نمایندگان محترم و تشکیل دولت، باید مایه امید، آرامش و وحدت بیشتر برای مردم ما باشد و نباید به یک اختلاف و فاصله تبدیل شود و همه باید تسلیم افکارمان باشیم. به عنوان رییس جمهور، وزرا را انتخاب و در نهایت به مجلس معرفی مي‌کنم و این حق نمایندگان مجلس است که به وزرا رای بدهند و یا رای ندهند.

رییس جمهور با بیان اینکه "ما تسلیم قانون اساسی هستیم و برمبنای قانون اساسی حرکت مي‌کنیم"، گفت: همه باید به پیام انتخابات توجه داشته باشیم. در این انتخابات بزرگ و عظیم بیش از 41 میلیون نفر به پای صندوق‌هاي رای آمدند و اگر اجازه مي‌دادیم یک ساعت دیگر هم مردم رای بدهند حتما این آمار به  45 میلیون نفر مي‌رسید. این افتخار بزرگ برای کشور و ملت ما است.  روحانی در ادامه همگان را به پرهیز از حاشیه سازی فرا خواند و تاکید کرد: در این ایام از همه دوستان ، قوای مختلف و رسانه ها خواهش مي‌کنم که لطفا حاشیه نسازند.

رییس جمهور افزود: خیلی از اقدامات را مي‌توان در موقع خود انجام داد. ما که با قوای دیگر مخالف نیستیم و با همه رابطه خوب داریم. فرض کنید امروز که نزدیک دولت است مجلس طرح سه فوریتی بدهد که دولت را به هم بریزد. البته  به هر حال اکثریت مجلس که به سه فوریتی رای نمی دهد، اما آیا این حرکت خوب است؟ معلوم است که پسندیده نیست و ما همه یکی هستیم و یا اینکه قوه قضاییه بیاید حاشیه سازی کند. روحانی تصریح کرد: اکنون وقت حاشیه سازی نیست. باید حاشیه ها را کنار بگذاریم و به فکر وحدت، مردم و آینده مملکت باشیم. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند اولویت ما تولید ، رونق اقتصادی واشتغال است و همه باید اهداف و منافع ملی را مدنظر قرار دهیم و اگر هم کسی خواست برایمان حاشیه بسازد در متن حرکت کنیم و بدون توجه به جاده‌هاي فرعی، به راهمان تا رسیدن به مقصد ادامه دهیم.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تسلیت شهادت بنیانگذار مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) در دوران امامت خود با استفاده از شرایطی که در دنیای اسلام وجود داشت، توانستند راه امام باقر(ع) را برای ترویج اسلام واقعی در فقه، کلام و تفسیر و حتی علوم طبیعی با تربیت شاگردانی همچون جابرابن حیان ادامه دهند. روحانی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در مدینه کرسی‌هاي بحث در زمینه‌هاي گوناگون و افراد مختلف برگزار مي‌کردند، اظهار داشت: آزادی اندیشه و فکر و فضای علمی که در مدینه آن دوران بود و افرادی که حتی به خدا و پیامبر اعتقادی نداشتند مي‌آمدند با امام صادق(ع) و شاگردان ایشان بحث مي‌کردند و امام نیز با احترام پاسخ آنها را مي‌دادند و بسیاری از آنها را قانع مي‌کردند.

رییس جمهور ادامه داد: امام صادق(ع) به ما یاد داد که چگونه باید عمل کنیم و ما باید امروز آن راه و شیوه را مورد عمل قرار دهیم. دکتر روحانی با اشاره به اینکه در مکتب علمی و سیاسی امام صادق(ع) علوم و دانش‌هاي مختلف تدریس مي‌شد، خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که پیرو مذهب شیعه جعفری اثنی عشری هستیم و این به صراحت در قانون اساسی کشور آمده و یکی از وظایفی که در قسم نامه برای رییس جمهور تعیین شده، پاسداری از این مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است.

رییس جمهور افزود: حراست از استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور هم بر اساس قسم نامه بر عهده رییس جمهور است. روحانی با بیان اینکه نام امام صادق(ع) با انقلاب اسلامی عجین است، گفت: روز شهادت امام صادق(ع) در سال‌هاي 42 و 56 از روزهای اوج  نهضت و انقلاب اسلامی به شمار مي‌رود و اولین خونی که در راه نهضت اسلامی بر زمین ریخته شد در مدرسه فیضیه در ایام شهادت امام صادق(ع) در سال 42 بود. رییس جمهور با اشاره به اینکه نام امام صادق(ع) همواره در انقلاب برای ما پیام داشته و راه را به سمت پیروزی گشوده است، تصریح کرد: امروز یاد، نام و مکتب امام صادق(ع) مي‌تواند بهترین راهنما برای  حوزه‌هاي علمیه و دانشگاه‌هاي ما باشد.

روحانی با بیان اینکه ما باید بتوانیم همان شیوه و سعه صدری که امام صادق(ع) نسبت به افکار و مذاهب دیگر داشتند را در جمهوری اسلامی داشته باشیم، گفت: باید بیاموزیم که با هم به خوبی و با لحنی دوستانه و برادرانه سخن گفته و از هم فاصله نگیریم و اختلافات جزیی را که معمولا به خاطر  اساس انقلاب، دین و منافع ملی نیست و بیشتر در راستای منافع حزبی، گروهی و جناحی است ، فراموش کرده و در مسیر اهداف اصلی انقلاب تلاش کنیم و گام برداریم.

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۹ ۱۰:۰۱
کاملا با دکتر روحانی موافقم و طبیعیش اینه اکثریت کابینه از اعتدال و اصلاحات باشند انشاا... (354736)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۹ ۱۹:۱۶
البته از افراد اصلاح طلب معتدل که بنام سالم متخصص و متعهد به خدمت خوب به ایران اسلامی (354742)