به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : ۱۳۳۷۷۶

نشست فراکسیون امید با رئیس‌جمهور

گروه سياسي: سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اشاره به نشست هیات رئیسه این فراکسیون با رئیس‌جمهور گفت که حسن روحانی در این دیدار بر ضرورت توجه به مطالبات جامعه تاکید کرد و از مشورت و همفکری با گروه‌های همسو استقبال کرده است.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه عصر امروز چهارشنبه هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با رییس‌جمهوری درباره نحوه تشکیل کابینه دوازدهم اعلام کرد: این جلسه از ساعت ۱۸ با حضور رییس، اعضای هیات رییسه، اعضای کمیته تعامل فراکسیون امید و همچنین اعضای فراکسیون در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درخصوص تعامل و رایزنی برای تشکیل کابینه دوازدهم برگزار شد. وی گفت: در این جلسه اعضا مطالبات و مطالب مورد نظر خود درباره نحوه چینش کابینه دوازدهم را مطرح کردند و بر ضرورت توجه به انتظارات انتخاباتی ۲۴ میلیون نفری که به آقای روحانی رای دادند، تاکید کردند. مهمترین موضوعی که مورد تاکید قرار گرفت، درخواست از رییس‌جمهور در راستای انتخاب کابینه گفتمانی برخاسته از رای ۲۴ میلیونی به عنوان مهمترین پشتوانه سیاسی آقای روحانی بود.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: انتظار فراکسیون امید درخصوص تغییر حداکثری کابینه باتوجه به شرایط متفاوت دولت یازدهم و دوازدهم نیز مورد تاکید قرار گرفت؛ چراکه هم میزان رای به دست آمده برای آقای روحانی در این دو انتخابات متفاوت بوده و هم فضای مجلس به عنوان نهادی که باید به این کابینه رای اعتماد بدهد، تغییر کرده و دوران مجلس نهم گذشته و اکنون مجلس دهم با رویکردی متفاوت شکل گرفته و شرایط را برای اعمال تغییرات لازم در کابینه برای آقای روحانی در انتخاب کابینه گفتمانی مساعد کرده است.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین گزارش ارزیابی کابینه فعلی به صورت خصوصی در اختیار آقای روحانی قرار گرفت و بر لزوم تاثیر این ارزیابی در انتخاب یا عدم انتخاب وزرا تاکید شد و آقای روحانی نیز در سخنانی بر این مسئله پافشاری کرده و به اهمیت نظرخواهی از گروه‌ها و جریان‌های همراه و همسو اشاره کردند. همچنین شاخص‌های مدنظر فراکسیون امید براساس شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در مورد انتخاب وزرای جدید ارائه شد و علاوه بر آن با تاکید بر اهمیت حقوق شهروندی، بر لزوم تشکیل کابینه دوازدهم بر پایه نگاه و رویکردی فراجنسیتی، فراقومیتی و فرامذهبی تاکید شد. همچنین عنوان شد که لازم است این کابینه با حضور زنان و جوانان به عنوان بخش مهمی از جامعه تشکیل شود.

پارسایی همچنین با اشاره به درخواست فراکسیون امید برای تشکیل سازمان حقوق شهروندی گفت: در این جلسه همچنین بر لزوم تداوم انسجام ایجادشده در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه تاکید شد؛ چراکه شاهدیم برخی خواسته یا ناخواسته سعی در ایجاد اختلال در این انسجام دارند. آقای روحانی اعتقاد دارند این انتخابات، یک انتخاب رقابتی بود و مردم میان دو نوع رویکرد و نگاه سیاسی، یکی را انتخاب کردند و کسی نمی‌تواند منکر این مسئله باشد. سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: آقای روحانی همچنین بر لزوم توجه به مطالبات جامعه تاکید کرده و گفتند که از مشورت و همفکری با گروه‌ها و افراد همفکر و همسو استقبال می‌کند و این نظرات را در چینش کابینه دخیل خواهد کرد. رییس‌جمهور بر اهمیت همراهی و همکاری مجلس و دولت نیز تاکید و در این راستا به برخی پیچیدگی‌ها و چالش‌های پیش‌رو در انتخاب کابینه اشاره کردند.

وی در پایان با ارزیابی مثبت از نشست فراکسیون امید با رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی تاکید ویژه داشتند که کابینه در سطح قابل قبولی در راستای انتظارات جامعه دچار تغییر و تحول خواهد شد. آقای روحانی به دنبال انتخاب وزرایی توانمند هستند که هم از توانایی لازم برخوردار باشند و هم جوابگوی انتظارات و مطالبات ۲۴ میلیون رای گفتمانی باشند و در عین حال به‌گونه‌ای انتخاب شود که در جریان اعطای رای اعتماد در صحن به مشکل برنخورند. به نظر می‌رسد شاهد تغییرات قابل قبولی در کابینه خواهیم بود.