به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۳۳۸۷۹
حواشی مربوط به انتخاب ۷ گزینه شهرداری

یک «راستگو»ی دیگر در شورا؟

می‌گل هشترودی-روزنامه بهار:  زمزمه انتخاب شهردار  بعد از انتخابات شورای شهر شروع شد.  همه نگران از آینده شهر تهران با وجود تمام زیر ساخت‌های ویران شهر هستند  و امید‌وار به این‌که شاید انتخاب شایسته‌ای برای شهرداری بتواند روند فرسایشی تهران را رنگی دیگر ببخشدو جریان اصلاحات به عنوان پیروز انتخابات شورای شهر در تلاش است تا با بررسی گزینه‌های مختلف  جانشین مناسبی برای قالیباف پیدا کند.بالاخره بعد از یک ماه و نیم انتظار و گمانه‌زنی برای انتخاب شهردار تهران، ۷ گزینه نهایی برای تصدی این سمت مهم از سوی منتخبان شورای شهر پنجم مشخص شدند، گزینه‌هایی که منتخب از بین ۲۴ نفر با ساز و کارهای از پیش تعیین شده بودند.

آنچه گذشت
طبق اظهارت مرتضی الویری شهردار سابق تهران، قرار شده بود تا ۳۱ خرداد هر کدام از اعضا سه نفر را به‌عنوان نامزد به اعضای منتخب شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رأی پنج نفر از اعضا را داشته باشد. به گفته او، این رأی‌گیری تا اوایل تیر ادامه داشته و قرار بوده تا لیست گزینه‌ها دوم تا سوم تیر مشخص شود. در مرحله بعد شورای شهر به یک لیست پنج‌نفره رسیده و این پنج نفر موظف بوده‌اند تا چهارم تیر تفاهم‌نامه یا میثاق‌نامه‌ای را که توسط اعضای شورا تنظیم شده، امضا کنند. نامزدها تا ۲۰ تیر فرصت داشتند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه کنند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته توسط نامزدها در جلسه شورای شهر مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

بر طبق  این اظهارات  ساز و کار به این صورت است که ۲۸ تیر رأی‌گیری انجام  شده و تعداد نامزدها از پنج نفر به دو نفر برسد. اگرچه براساس برنامه، رای گیری در زمان مقرر اتفاق افتاد اما به جای نام دو نفر ابتدا لیست ۲۴ نفره‌ای از گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران به بیرون درز کرد که کمی بعد نام ۷ نفر به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری مطرح شد.  عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی‌اصغر احمدی، سید‌محمد‌علی افشانی، حبیب‌الله بیطرف، وفا تابش، اکبر ‌ترکان، احمد‌ ترک‌نژاد، قاسم تقی‌زاده خامسی، محمد پژمان، علیرضا جاوید، سید‌محمود حسینی، پیروز حناچی، محمدصادق خرازی، سید ابوالفضل رضوی، محمد ستاری‌فر، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، سید‌حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، حجت میرزایی، محمدعلی نجفی، محسن نریمان و رضا ویسه کاندیداهای اولیه اعضاء برای شهرداری تهران بودند. به دنبال رای‌گیری نهایی نجفی، مرعشی، شریعتمداری، کولایی ، مهرعلیزاده، بیطرف  و افشانی گزینه‌های نهایی شهرداری تهران شدند.

نام هاشمی در گزینه‌های شهرداری نبود
با اعلام این اسامی مشخص شد که محسن هاشمی که رکورددار رای در انتخابات شورای شهر تهران است، با وجود درخواست‌ها برای داوطلب شدن وی برای سمت شهرداری تهران اعلام کرده که منتخبان نامش را به عنوان نامزد شهرداری تهران پیشنهاد ندهند. بنابراین نام او از میان گزینه‌هایی که احتمال حضورش در شهرداری تهران بالا بود حذف شد. محسن هاشمی منتخب شورای شهر تهران در خصوص شرکت نکردن خود به عنوان گزینه‌ای برای شهرداری گفت: برای احترام به نظر اکثریت شورا، خواستم که نامم به عنوان گزینه شهرداری طرح نشود. باتوجه به اینکه اکثریت اعضای شورا، تمایل داشتند که در بررسی گزینه‌های شهرداری تهران، فردی از درون شورا مطرح نباشد، امروز قبل از رای گیری از همکاران خود در شورا، درخواست کردم که فردی نام بنده را به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح نکند. وی افزود: همان‌گونه که بارها تاکید کرده‌ام، شورای شهر یک فعالیت جمعی است و حفظ انسجام شورا مهمترین اصل برای کارایی آن است. از این رو با توجه به تمایل اکثریت شورا مبنی بر عدم طرح نام اعضای شورا، به‌عنوان گزینه‌های شهرداری تهران، برای احترام به نظر همکاران این اقدام را انجام دادم. براساس رای گیری به‌عمل آمده گزینه‌هایی که بیشترین آرا را به‌دست آورده‌اند، برنامه خود را به شورای منتخب ارائه خواهند داد تا شورا از میان آنان فردی را انتخاب کند.

انتخاب بر چه مبنی؟
گفته می‌شود حسن روحانی از اصلاح طلبان خواسته که شهردار غیر سیاسی برای تهران انتخاب کنند. رئیس جمهور در مذاکره کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، ضمن بیان دیدگاه‌های کلی خود پیرامون مدیریت شهری تهران  به اصلاح طلبان توصیه کرده بود که یک چهره غیر سیاسی را به عنوان شهردار تهران انتخاب نمایند. پس از آن هم عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: انتخاب گزینه‌های شهرداری بر اساس شاخصه‌هایی که رهبر جریان اصلاحات مطرح کرده بودند، صورت گرفته است. ناصری گفت: افرادی که انتخاب شدند باید طی ۲ هفته برنامه خود را معرفی کنند و حضور یک خانم در بین افراد نشان می‌دهد که این شورا هوشمند است. رفتار اعضای شورا من را به عنوان یک کنش‌گر سیاسی به آینده تصمیمات شورای شهر تهران امیدوار کرد. از میان این افراد هر شخصی انتخاب شود به اتفاق آرا مورد پذیرش شورای شهر خواهد بود و حتما قابلیت‌هایی که رهبری اصلاحات گفتند را دارند و بر اساس شاخصه‌های مورد تاکید رئیس دولت اصلاحات انتخاب شدند. رهبر اصلاحات تاکید داشتند که شهردار تهران باید کارآمد، پاک‌دست و ملی باشد که قطعا در جلسه شورا این ویژگی‌ها مد نظر قرار گرفته شده است. انتخاب این ۷ نفر بر اساس یک رویکرد برنامه محور بوده و کار شورا نشان داد که برنامه برایش از همه چیز مهم‌تر است.پس از آن هم زهرا صدراعظم نوری، منتخب شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود نوشت: در گام بعدی فرایندانتخاب، باید انتخاب شهردار پایتخت در قواره پایتخت باشد.

معاون قالیباف  رای نیاورد
با این‌که علیرضا جاوید   رای نیاورد و موفق نشداز طریق شورای اصلاح طلب، به گزینه‌های اصلی شهرداری تهران راه یابد؛ اما نکته‌ حائز اهمیت آن است که چه کسی و چرا، چنین فردی که تعلقات جناحی و فکری او کاملا مشخص است، را به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح کرده است. این اتفاق ممکن است اکنون کوچک به نظر برسد اما می‌تواند در بزنگاه‌های تعیین کننده، باعث بحران شود، همانطور که هیچکس تصور نمی‌کرد الهه راستگو که با لیست اصلاح طلبان وارد شورا شده بود، با رای خود به قالیباف از شکست او جلوگیری و از پیروزی گزینه اصلاح طلبان در انتخاب شهرداری ممانعت به‌عمل آورد.حسن رسولی منتخب مردمی در شورای شهر پنجم درباره این موضوع گفته است: من هم خبر ندارم چه کسی علیرضا جاوید را طرح کرده بود. قطعا، یکی از ما 21 نفر به ایشان رای داده، اما با اینکه این اتفاق افتاده خیلی مهم نیست. با این حال، باید حواسمان باشد.

ناهید خداکرمی نیز در این باره گفته است: شرایط رای گیری، کاملا آزاد بود، هرکس می‌توانست سه نفر را انتخاب کند. پس از اینکه نام جاوید طرح شد، از سابقه‌ او پرسیدم و متوجه شدم که معاون شهردار است. یک نفر از ما 21 نفر، ایشان را مطرح کرده است. البته این منافاتی با اصلاح طلبی ندارد. این نشان می‌دهد که ما هر کسی که فکر می‌کنیم به مدیریت شهر کمک کند، را در نظر می‌گیریم. البته در رای گیری، ایشان رای هم نیاورد. حجت نظری نیز توضیح داد: نمی‌دانم چه عرض کنم، یک نفر حتما به جاوید رای داده است، مطمئنا من نبودم. البته بحث مهمی است، من در حد خودم این تلاش را می‌کنم که این موضوع شفاف شود بهترین اتفاق این است که در همه‌ امور شفاف و مشخص رفتار کنیم. البته اطمینان می‌دهم کار به الهه راستگوها نمی‌کشد، چون باتوجه به شناختی که از اعضا پیدا کردم، مطمئنم تک‌تک اعضا به اصول اصلاح طلبی و حتی به فرمایشات بزرگان اصلاح طلب پایبند هستند. البته طرح جاوید از سوی بعضی از دوستان جای تعجب داشت و خیلی‌ها تعجب کردند.

شعار شفافیت
 با این‌که «شفافیت» یکی از شعارهای لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر پنجم بود، اما باید اعتراف کرد حد اقل چیزی است که تا به حال به آن به طور جدی پرداخته نشده است. شفافیتی که انتظار می‌رفت در لیست امید شاهد آن باشیم و این اتفاق هیچ وقت حاصل نشد و حالا الهه راستگو که پنهانی اسم معاون قالیباف را نوشته است و مسلما هیچ شفافیتی در این باره نیزصورت نخواهد گرفت. به یاد داریم که  عدم شفافیت دلیلی بود که شاید بسیاری  از مردم به خاطر آن و تخلفات بی شمار دوره‌ قالیباف می‌نالیدند و آن را معیاری برای رای به «لیست امید» انتخاب کرده بودند. انتظار می‌رود اعضای شورای پنجم بنابر میثاقی که با مردم بستند و وعده‌هایی که در طول انتخابات داده بودند، نسبت به  این اتفاق  شفاف‌سازی کنند و از سر برآوردن الهه راستگوها جلوگیری کنند.

یک کاندید انصراف داد
ساعاتی بعد از انتشار خبر انتخاب 7 کاندیدا بود که مشخص شدحبیب‌الله بیطرف وزیر نیروی دولت اصلاحات و یکی از 7 نامزد نهایی شهرداری تهران در پیامی از نامزدی برای شهرداری تهران کناره گیری کرده است.
وی در پیام خود گفته بود: بدین‌وسیله به آگاهی می‌رسانم که اینجانب حبیب الله بیطرف، هیچ‌گاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام ننموده‌ام و اکنون ضمن تشکر از حسن نظر منتخبین محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود را از کاندیداتوری شهرداری تهران اعلام می‌نمایم.

 نجفی و شریعتمداری از کاندیداتوری خود برای شهرداری تهران بی اطلاع بودند!
دراین بین شنیده‌ها حاکی از آن است که افرادی مانند شریعتمداری و نجفی را به عنوان کاندیدا معرفی کردند بدون آنکه این افراد تمایلی برای شهردار شدن داشته باشند یا اصلا موافقت خود را برای کاندیدا شدن اعلام کرده باشند. گفته می‌شود نجفی و شریعتمداری وقتی نامشان را در صدر کاندیداهای شهرداری تهران دیدند متعجب شده و اعتراض خود را به اعضای شورای شهر اعلام کردند. آن‌ها و چند گزینه دیگر اصلا «کاندیدای شهرداری نبوده و خود را کاندیدا نمی‌دانند» طرح نام آنها تنها  بازی جدید و البته پشت‌پرده طراحان لیست امید برای پراکنده کردن اذهان از تکرار «مهندسی» گذشته یعنی تهیه  لیست امید است. در جریان تهیه لیست امید افرادی که زیر مجموعه یک جریان خاص هستند با طرح عنوان حضور جوانان در لیست شورا ثبت نام حداکثری را کلید زدند و با حضور در فرمانداری تهران در روز ثبت نام بر اجرای این پروژه با نام حضور «جوانان» اما در عمل «آشفته کردن صحنه انتخاب لیست امید» از یک سو «مهندسی لیست» را کلید زده و از سوی دیگر آتش اختلاف را میان اصلاح طلبان شعله ور کنند.

پشت پرده  انتخاب هر 7 گزینه
همچنین برخی صحبت‌ها در رابطه با پشت پرده این انتخابات به این صورت است که در این مهندسی 7 گزینه‌ای قرار بوده است در یک سو کارگزاران حسین مرعشی، اتحاد ملت بی طرف و اعتماد ملی افشانی را در صدر قرار دهند و بقیه گزینه‌ها کسانی باشند که یا کاندیدا نمی‌شوند یا اصلا  امکان  حضور در شهرداری  ندارند. بدین ‌ترتیب رقابت در هفته‌های آتی میان همین سه گزینه‌ها خواهد بود. اما در حال حاضر حبیب الله بیطرف که گزینه اصلی حزب اتحاد ملت و با ائتلاف با حزب اعتماد ملی و دو نفر از مستقلین ۱۲ رای را کسب کرده بود انصراف داده و ما به ازای این مسئله نیز اعضای حزب اتحاد ملت در شورای شهر با گزینه اعتماد ملی یعنی افشانی رای خود را معامله کرده‌اند و با رای چهار نفر از مستقلین استاندار فعلی فارس ۱۴ رای کسب کرده است. اما تغییر جهت چند عضو نزدیک به عارف و تعدادی اعضای مستقل سبب شد برنامه مطابق طراحی انجام شده پیش نرود و کولایی و مهر علیزاده در جمع گزینه‌ها قرار گیرند.

چه خواهد شد. . .!
انتخاب شهردار تهران در حالی اندک اندک به نقطه پایانی خود می‌رسد که مسائلی در این روزها مطرح می‌شود که باعث تعجب اهل فن مدیریت شهری می‌شود. این که چه خواهد شد و در بین این گزینه‌های انتخابی بالاخره چه کسی راهی بهشت خواهد شد موضوعی است که باید دید در دو هفته آتی و با روندپیش رو چگونه پیش خواهد رفت.