به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۱۳۳۸۸۱

شورای‌عالی سیاست‌گذاری؛فرصت یاتهدید؟

باقر کاظمی نسب

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به عنوان جدیدترین تشکل در درون جبهه اصلاحات با هدف ایجاد خط‌‌مشی واحد و انسجام احزاب اصلاح طلب و جریان‌های همسو در زمان انتخابات در سال 92 تشکیل شد که پس از برگزاری انتخابات و با‌وجود اختلاف نظرهایی، به‌خاطر عملکرد و نتایج مثبت آن به کار خود ادامه داد. اخیرا اما مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای ضد و نقیضی در مورد فلسفه وجودی و عملکرد شورا مجددا در رسانه‌ها درحال شکل‌گیری است، به‌طوریکه برخی به تصمیمات این شورا و سازوکار آن ایرادات و انتقادات جدی وارد کرده و حتی سخن از لغو آن نگفته‌اند.
به نظر می‌رسد شورای سیاست‌گذاری باوجودی‌که در عمر کوتاه خود خروجی‌های ارزنده‌ای داشته اما با چالشهایی نیز روبه رو است که چنان‌که با گفتگوی داخلی و غیر رسانه‌ای حل نشود می‌تواند به یک تهدید جدی تبدیل شود. از این رو شورا بسان شمشیر دولبه‌ای است که از سویی می‌تواند فرصت ایجاد کند و از سوی دیگر نوعی تهدید باشد.
الف- شورای سیاستگذاری به‌عنوان فرصت
از زمان تشکیل شورا در سال 92 تاکنون، این شورا انتخابات متعددی را برنامه ریزی و هدایت کرده است. انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر که از آنها به عنوان فلسفه وجودی این شورا یاد می‌شوند باعث شده از این حیث شورا کارنامه موفقی ارائه نماید. چنین موفقیت‌هایی باعث شد شورایی که به اقتضای یک زمان خاص و مقطعی به وجود آمده بود، عده زیادی از اعضا و احزاب اصلاح طلب خواستار استمرار آن باشند و بر وجود آن پافشاری کنند.
ب- شورای سیاست‌گذاری در نقش تهدید
از طرفی برخی معتقدند وجود شورای سیاست‌گذاری با قوانین و عرف احزاب سازگاری و همخوانی ندارد و ادامه کار آن تضعیف احزاب را در پی خواهد داشت. بدیهی است درصورت حل نشدن اختلاف نظرها، تشت آرا در این مساله می‌تواند موجبات تفرقه و انشقاق در احزاب اصلاح‌طلب و جریان‌های همسو را به دنبال داشته باشد و نهایتا آنها را به سال 84 تنزل دهد.
نتیجه اینکه با استناد به خروجی‌های انتخاباتی مثبت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به نظر می‌رسد وجود چنین شورایی چه با نام سیاست‌گذاری، چه با نام هماهنگی و یا هر اسم دیگری که البته متشکل از نمایندگان تمامی احزاب اصلاح‌طلب و متناسب با وزن هر حزب باشد به‌منظور ایجاد وحدت، هماهنگی و تصمیم‌گیری مفید و موثر خواهد بود. البته به شرطی که این شورا نیز مانند هر تشکل دیگری مدام به‌روز رسانی شده و با تشکیل جلساتی به‌دور از جنجال رسانه‌ای اختلاف نظرها برطرف و از سرایت آن به سطح جامعه جلوگیری شود.
مرجع : روزنامه بهار