به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۳۳۹۹۱
وزیر نفت:

قرارداد با توتال فرصتی ویژه برای استفاده شرکت‌های داخلی است

گروه اقتصادي: وزیر نفت گفت: قرارداد با توتال فرصت ویژه ای برای شرکت های داخلی ایجاد می کند.
قرارداد با توتال فرصتی ویژه برای استفاده شرکت‌های داخلی است
بیژن نامدار زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ارزش قرارداد جدید با توتال پنج میلیارد دلار است افزود: شرکت های ایرانی دارای صلاحیت می توانند تا 70 درصد ارزش این قرارداد را به خود اختصاص دهند. وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ورود شرکت های ایرانی به مناقصه های مربوط به قرارداد جدید با توتال وجود ندارد گفت: برای نخستین بار در تاریخ قراردادهایمان 10 درصد مزیت بیشتر هم برای شرکت های ایرانی در نظر گرفته ایم. وزیر نفت افزود: شرکت های ایرانی می توانند در چارچوب قرارداد جدیدمان با توتال در زمینه ساخت سکوها، ساخت لوله، لوله گذاری، ساخت تجهیزات و حفاری چاه ها در این فاینانس ورود کنند و تنها شرطش این است که دارای صلاحیت باشند. 
 
وی گفت: قرارداد با توتال با پیمانکاری متعارف متفاوت است و با اجرای آن روزانه 56 میلیون مترمکعب و در مجموع دو میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود. وزیر نفت افزود: مرحله اول این قرارداد دو و نیم میلیون دلار ارزش دارد و سه سال و نیم به تولید می رسد. زنگنه گفت: دو و نیم میلیارد دلار دیگر برای مرحله دوم و در مدار نگه داشتن فاز 11 پارس جنوبی است. ارزش سالانه تولیدات این قرارداد روزی 15 میلیون دلار است. 
 
وزیر نفت با بیان اینکه قراداد با توتال در نخستن قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است گفت: در هر قرارداد با طرف خارجی الزاماً باید یک طرف ایرانی حضور داشته باشد تا انتقال تجربه صورت گیرد. زنگنه افزود: این قرارداد بر اساس مجوز قانونی و با ترک تشریفات مناقصه انجام شد زیرا بجز توتال، دیگر شرکت های بین المللی پیگیر اجرای این طرح نبودند. وزیر نفت گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 200 میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه گذاری صورت گیرد که 70 درصدش باید خارجی باشد. 
 
وی با بیان اینکه سرعت در اجرای طرح ها و قراردادها برای وزارت نفت بسیار مهم است افزود: هر یک سال تأخیر در اجرای قرارداد جدید پنج و نیم میلیارد دلار زیان متوجه کشور می کند. زنگنه گفت: علاوه بر حجم پنج میلیارد دلاری سرمایه گذاری در قرارداد جدید، طرف خارجی یک میلیارد دیگر به عنوان مالیات و عوارض به دولت ایران پرداخت می کند. وزیر نفت افزود: مجموع هزینه های ما در طول 20 سال در اجرای این قرارداد 12 میلیارد و 900 میلیون دلار است در حالی که مجموع درآمدها در همین مدت دستکم 54 و در نهایت 85 میلیارد دلار تا پایان عمر میدان، 130 میلیارد دلار است. 
 
زنگنه گفت: منتقدان از اساس، قرارداد جدید را قبول ندارند پس به همین خاطر می گویند حاکمیت جمهوری اسلامی ایران زیر سؤال رفته است در حالی که این حرف به هیچ وجه درست نیست. وی با بیان اینکه قراردادهای تجاری در دنیا منتشر نمی شوند افزود: بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس در سال 94 این قرارداد هم محرمانه است و منتشر نخواهد شد. وزیر نفت گفت: اینکه گفته می شود هیچ جریمه ای برای طرف خارجی در قرارداد دیده نشده درست نیست و اگر کنسرسیوم طرف قرارداد اشتباه کند ساز و کار قرارداد جریمه اش می کند. 
 
وی تصریح کرد: عده ای با سرمایه گذاری خارجی مخالف هستند اما مخالفتشان را به صراحت اعلام نمی کنند در حالی که این سرمایه گذاری به نفع اقتصاد و منافع ملی کشور است. زنگنه گفت: اگر تحریم جدیدی اتفاق بیفتد و یا حالت فوق العاده ای اتفاق بیفتد تا زمانی که تولید آغاز نشود هیچ مبلغی به طرف خارجی پرداخت نخواهد شد. وی همچنین افزود: در حوزه نفتی آزادگان 60 میلیارد بشکه نفت درجا داریم که با استفاده از تکنولوژی های کنونی برآوردمان برداشت 10 درصدی از این مخازن است. با افزایش بازیافت در این حوزه دستکم 33 میلیارد دلار برداشت بیشتری خواهیم داشت. 
 
وزیر نفت افزود: هم اکنون 10 مذاکره فنی جدی و فعال برای 52 میدان نفتی در جریان است. زنگنه گفت: لایه نفتی پارس جنوی، میدان آذر و میدان آزادگان در این مذاکرات در اولویت قرار دارند. وزیر نفت با اشاره به افزایش هشت و نیم درصدی مصرف بنزین و رسیدن آن به 84 میلیون لیتر در روز افزود: این افزایش مصرف قابل پیش بینی بود زیرا در سال 95 یک میلیون و 350 هزار خودرو و 700 هزار موتورسیکلت در کشور تولید شد در حالی که هیچ خودروی فرسوده ای از چرخه خارج نشد. وی با بیان اینکه سهمیه بندی را در کاهش مصرف مؤثر نمی دانیم گفت: بهترین راه حل آن است که خودروهای کم مصرف تولید کنیم و حمل و نقل عمومی را هم گسترش دهیم. 
 
زنگنه افزود: البته قیمت گذاری بنزین هم بسیار مهم است و دو سال است که قیمت این فرآورده نفتی دست نخورده و این علامت خوبی نیست. وی با بیان اینکه هفته آینده خط 42 اینچ گازی دامغان ـ ساری، نکا پایان می یابد گفت: با پایان این طرح اتصال مهمی میان شبکه گاز استان های گیلان، مازندران و گلستان ایجاد می شود و با اتصال این استان ها به شبکه سراسری گاز دیگر نگرانی ای بابت تأمین گاز این استان ها در فصل سرما نخواهیم داشت.
 
وزیر نفت با بیان اینکه پارسال 200 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه نفت به استخدام این وزارتخانه درآمدند افزود: امسال هم مجوز استخدام 200 نفر دیگر از فارغ التحصیلان این دانشگاه گرفته شده است. زنگنه گفت: همچنین 1300 نفر دیگر از نخبگان دانشگاه های سراسر کشور و 1200 نفر از نیروهای با تجربه وزارت نفت امسال به استخدام این وزارتخانه درمی آیند.