به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۳۴۱۰۷

وقت یا پول؛ مسئله این است

گروه علمی: "کمبود وقت" یکی از پدیده‌های زندگی معاصر است که مردم کشورهای مختلف را به دلیل کمبود وقت در زندگی روزمره دچار استرس و نگرانی می‌کند.
وقت یا پول؛ مسئله این است

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، روانشناسان می‌گویند استرس ناشی از کمبود وقت بر سلامت افراد تاثیر منفی دارد و موجب اضطراب و بی‌خوابی می‌شود.از این رو آنها می‌خواستند بدانند که آیا خرید وقت آزاد، مثل پول دادن برای انجام کارهای خانه می‌تواند باعث رضایت از زندگی شود یا نه.برای این تحقیق از شش هزار نفر، از جمله 800 ثروتمند در آمریکا، کانادا، دانمارک و هلند سوال شد که چقدر برای خرید وقت پول خرج می‌کنند.نتیجه این بود که کمتر از یک سوم این افراد در ماه برای آزاد کردن وقت خود پول می‌پرداختند و از دیگران بیشتر اظهار رضایت از زندگی می‌کردند.

این تحقیق نشان داد حتی افراد بسیار متمول هم اغلب اکراه دارند که برای انجام کارهایی که دوست ندارند پول بپردازند.پروفسور الیزابت دان، پروفسور روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: کسانی که برای داشتن وقت آزاد پول خرج می‌کنند شادترند، یعنی این که از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.پژوهشگران سپس یک کارآزمایی دو هفته‌ای را برای ۶۰ نفر در ونکوور کانادا طراحی کردند. در یک تعطیلی آخر هفته از آنها خواستند 40 دلار را طوری خرج کنند که باعث آزاد شدن وقت آنها بشود.شرکت‌کنندگان برای مثال این پول را صرف خرید ناهار کردند، یا این پول را به بچه‌های همسایه دادند تا بعضی کارهای کوچک را برایشان انجام دهند یا برای نظافت خانه این پول را خرج کردند.

آخر هفته بعد از آنها خواسته شد این پول را برای خریدن جنس و کالا صرف کنند مثلا کتاب یا لباس بخرند.نتیجه این که خرید وقت بیشتر از کالا باعث رضایت شرکت‌کنندگان در تحقیق شد، چرا که استرس کمبود وقت را کم کرده بود.پروفسور دان افزود: پول می‌تواند وقت بخرد و این کار را هم خیلی خوب انجام می‌دهد. آیا کاری هست که از انجام دادنش نفرت دارید و فکرش شما را می‌ترساند اما می‌توانید پول بدهید تا کسی دیگری برایتان آن کار را انجام دهد؟ اگر این طور است علم به شما می‌گوید که در این صورت پولتان را خوب خرج کرده‌اید.

این تحقیق می‌تواند برای کسانی مفید باشد که بعد از برگشت از کار روزانه، خود را ملزم به "شیفت دوم" کار یعنی کارهای خانه می‌کنند.پروفسور دان گفت: من فکر می‌کنم تحقیق ما راه فرار از شیفت دوم را نشان داده است.تحقیقات قبلی هم نشان داده بود کسانی که به وقت، بیشتر از پول الویت می‌دهند، بیشتر از کسانی که پول را بر وقت ارجح می‌دانند از زندگی رضایت دارند.نتایج مطالعات دانشگاه‌های بریتتیش کلمبیای کانادا، هاروارد آمریکا و ماستریخت هلند در مجله پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است