به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۳۴۱۳۱
تندگویان؛ اعداد و ارقام ساختگی به مردم ارائه ندهید

قاليباف شهرداري را با 60 هزار میلیارد تومان بدهی تحويل مي‌دهد!

گروه جامعه: نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ارقام و اعداد اعلام شده توسط دبیر را ساختگی دانست و گفت: ما به دنبال سیاه نمایی نیستیم اما شهرداری در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و باید واقعیت را به مردم بگوییم چرا که در هر حال شورای پنجم مسائل را شفاف کرده است.
قاليباف شهرداري را با 60 هزار میلیارد تومان بدهی تحويل مي‌دهد!
محمد مهدی تندگویان در انتقاد به گزارش مالی که علیرضا دبیر درباره میزان بدهی شهرداری تهران اعلام کرد، گفت: این اعداد و ارقام مربوط به پروژه‌هایی است که ممکن است تا سال 98 طول بکشد این در حالی است که در حال حاضر شاهد هستیم هزینه پروژه‌های تمام شده چندین برابر بودجه ای است که برای آن مشخص شده است با توجه به این نکته چگونه می‌توان ارقام و اعداد دقیقی ارائه داد. این مساله کاملا بی‌منطق است. این عضو شورای شهر ادامه داد: اگر در شهرداری افزایش دارایی داشته‌ایم با توجه به اینکه بخشی از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود پس بخشی از درآمد شهری نمی‌تواند هزینه پروژه‌ها شود. از سوی دیگر ایشان ادعا می‌کنند درآمد شهرداری افزایش یافته در حالی که مدام گزارش‌هایی مبنی بر کاهش درآمد دریافت می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه همه مناطق اعلام می‌کنند؛ کاهش درآمد داشته‌اند، تصریح کرد: یا مناطق گزارش اشتباه به شورا ارائه می‌دهند یا گزارش ارائه شده صحیح نیست چگونه می‌توان با وجود کاهش درآمد افزایش دارایی ایجاد کرده مطالبات خود را پاسخ داده و پروژه‌های خود را تمام کنند که این بیشتر شبیه معجزه‌ای است که ما از آن سر در نمی‌آوریم. تندگویان با تاکید بر اینکه ما به دنبال سیاه‌نمایی نیستیم ادامه داد: من به عنوان عضو شورای شهر در اینجا ننشسته‌ام که هر روز از شهرداری به خاطر انجام دادن وظایفش تقدیر کنم وظیفه من رصد و پایش و بیان مشکلات شهرداری است. میزان درآمد شهرداری و پروژه‌های انجام شده آن در این 12 سال واضح نیست. با این حال انجام وظایف پوز دادن و منت گذاشتن ندارد.

این عضو شورای شهر با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده توسط علیرضا دبیر از خرداد 95 پروژه جدیدی انجام نشده است، اگر بپذیریم که پروژه‌ جدیدی در شهرداری انجام نشده است پس تکلیف برنامه پنج ساله در این میان چه می‌شود؟ با این شرایط شورای پنجم یا باید کل برنامه پنجم را تغییر دهد و یا اینکه تکلیف آن را مشخص کند چرا که دو سال است ادعا می‌کنیم پروژه جدیدی شروع نشده است اما با این حال بر اساس اعداد و آماری که من آن را قبول ندارم اعلام می‌کنیم که در بخش پروژه‌ها 20 هزار میلیارد تومان عقب هستیم. در بخش دارایی‌ها و مطالبات نیز که پیش از این اعلام کرده بودند 20 هزار میلیارد عقب هستیم.

او با تاکید بر اینکه آمار و ارقام اعلام شده ارزش‌گذاری‌ها، کارشناسی‌ها و نحوه کار کردن کمیسیون برنامه و بودجه را تایید نمی‌کند، افزود: بر اساس تهاترهای صورت گرفته در رابطه با بانک شهر با شهر آفتاب و شهروند هنوز میزان این تهاتر مشخص نیست و هنوز ارزش واقعی شهر آفتاب و شهروند مشخص نشده است. همه اینها را جزو کارهای انجام شده جا می‌زنید و می‌خواهید گزارش مثبت ارائه دهید. نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اعداد و ارقامی که در گزارش مذکور ارائه شده ساختگی است، تصریح کرد: هر چقدر هم که حقیقت را کتمان کنیم بالاخره شورای پنجم مسائل را بررسی کرده و واقعیت را می‌یابد. در همین راستا بهتر است خودمان همه چیز را شفاف کنیم و به مردم توضیح دهیم.

او ادامه داد: ما به دنبال سیاه نمایی نیستیم به نفع همه ماست که اعلام کنیم این شهر هیچ گونه بدهی ندارد اما واقعیت این است که ما بر اساس برنامه پنج ساله نه تنها از بسیاری از پروژه ها عقب هستیم و بسیاری از آنها هنوز حتی اجرایی هم نشده‌اند. در همین مترو امروز که از مدیرکل آن تقدیر شد از برنامه پنجم عقب است. بر اساس مصوبه شورای شهر قرار بود در احداث شهر آفتاب سرمایه‌گذاری بیرونی صورت گیرد پس چرا امروز می‌شنویم 1500 میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری صرف ساخت آن شده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به ادعای هفته گذشته علیرضا جاوید معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری که هزینه تمام شده پروژه پل صدر و تونل نیایش چهار هزار میلیارد تومان بوده است گفت: در حالی که هنوز مشخص نیست؛ بودجه‌ای که در ابتدا برای اتمام پل صدر و نیایش در نظر گرفته شده بود چقدر است پس چگونه می‌توان این اعداد و ارقامی که دبیر ادعا می‌کند را بپذیرم. حتما شکی ندارم که 10 برابر این مقدار هزینه شده است و این مطالبات همه جزو بدهی های شهرداری باقی می‌ماند. او در انتها افزود: من هنوز معتقدم در کل شهرداری 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد 20 هزار میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و 40 هزار میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام نشده است.

فقط و فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم!
سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بدهی های شهرداری فقط و فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: نباید تعهدات را با بدهی ها قاطی کنیم و رقم بسیار بالایی مطرح شود. به گزارش مهر؛ رضا تقی پور در سیصد و شصت و سومین جلسه شورا، با بیان اینکه ممکن است بدهی ها حتی برای بودجه سال اینده باشد، گفت: هیچ وقت نباید بعضی از تعهدات را تبدیل به بدهی کنیم. در واقع نباید بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان تعهدات را قاطی با بدهی ها کنیم وگرنه بدهی ها حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان می شود که رقم اشتباهی است. وی درباره اینکه نباید با طرح موضوع بدهی ها کار شورا را زیر سوال ببریم، گفت: درباره مبنای تعدیل های پروژه ها نیز باید بگویم بر اساس فهرست های سازمان برنامه و بودجه کشوری این موضوع تعیین می شود که هر ساله در دولت تصویب می شود. در واقع تعدیل پروژه ها طبیعی هستند و وقتی پروژه ای در سالی اجرا نشود به سال های بعد انتقال می یابد.

تقی پور ادامه داد: وقتی اعتباری به پروژه ها تعلق نگیرد به پروژه ها تعدیل می خورد. پس این تعدیل ها ربطی به بدهی ها ندارد. این عضو شورا ادامه داد: برخی اعضای شورا فرمودند گزارش بدهی ها را باید شهرداری بدهد اما باید بگویم کمیسیون بودجه هیچ گزارشی را فی البداهه از مناطق و نواحی نمی گیرد. در واقع سامانه هزینه کردها در کمیسیون ها باز است و ما می توانیم روزانه این اعداد و ارقام را رصد می کنیم و راستی ازمایی کنیم و سپس گزارش دهیم. اگر خود شهرداری گزارش بیاورد نیز می گوییم چرا شهرداری اورده است. تقی پور با تاکید بر اینکه مبنای این گزارش ها سامانه هزینه کرد شهرداری است، ادامه داد: بر اساس برنامه ۵ ساله و بودجه سالیانه، گزارش کنونی ارائه شد و بر اساس این شاخص ها بررسی شدند. ترازوی ما بودجه مصوب و برنامه مصوب شهرداری بوده است. ضمن انکه باید تاکید کنم مصوبه کمیسیون ها را به عنوان مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه نمی دانیم.

فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ۱۲:۲۴
آقای قالیباف اگر رئیس جمهور میشد یک کشور بدهکار و ورشکسته تحویل ملت می داد و میرفت (354818)
۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ۱۴:۴۰
این پول رو تو جیبش نذاشت که! خرج تهران کرد!کلی هم شهرداری طلب از دولت داره به دولت بگید بدهیهاش رو بده!دیگه الان شهرداری دست هم حزبی های دولت افتاده زود پول میده (354819)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ۲۰:۲۱
از شهردار اینده تهران میخواهم از اصلاح طلبان شورای فعلی در شهرداری استفاده کند (354824)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ۲۲:۲۵
یعنی هیچ مرجع قانونی برای حسابرسی وجود ندارد؟!!!! (354828)