به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۱۳۴۱۴۲

مشاوره و برنامه ریزی کنکور با هادی شکری

 اصولأ برنامه ریزی برای کنکور 97 راه رسیدن به هدف در کنکور است، بنابراین تا هدف مشخص نباشد برنامه ریزی درسی برای کنکور معنایی نخواهد داشت. به همین دلیل تلاش برای شناخت هدف و تعیین یک هدف مشخص، اولین گام در برنامه ریزی است! اقدام بعدی فرد طبیعتأ تطبیق خود با هدف انتخابی خواهد بود.

معمولأ دانش آموزان در این مرحله دچار مشکل می‌شوند، زیرا اهداف بزرگی را برای خود تعیین می‌کنند. در حالیکه توانایی، انرژی، مداومت یا غیرت و تعصب لازم برای رسیدن به این اهداف را ندارند. ما در برنامه ریزی درسی روزانه برای کنکور با دانش آموز خودمان گاهی لازم می‌دانیم در صورت عدم تلاش لازم و عدم تطبیق دانش آموز با هدف انتخابی، از او بخواهیم تا یا تلاش و جدیت خود را بیش تر کند یا اهداف کوچکتری برگزیند.

به صورتی که داوطلب یابد با بررسی رشته های دانشگاهی و با توجه به استعداد ها و علاقه‌اش‌، رشته ای را بر مبنای آینده‌ی شغلی مناسب انتخاب کند و سپس با اطلاع از رتبه‌ی داوطلبان به خصوص موفقیت در کنکور تجربی‌، که در سال یا سال های قبل در آن رشته پذیرش شده اند و با مشاهده نمونه کارنامه‌ی داوطلبان سنوات گذشته، میزان تقریبی درصد های لازم در هر درس را جهت کسب رتبه قابل قبول برای آن رشته مشخص نماید و سپس خود را با این هدف انتخابی تطبیق دهد.

چه بسیارند دانش آموزانی که با تعیین یک هدف بسیار بالا و عدم تلاش هماهنگ با هدف مذکور، دچار سردرگمی و اضطراب و نگرانی شده و با تحمل استرس های ناشی از قبولی در یک رشته‌ی بالا، نهایتأ به پذیرش در رشته یا دانشگاهی با درجه پایین، بسنده می‌کنند.

سازماندهی مطالعاتی

برنامه ریزی کنکور  بر مبنای تعداد سؤال، ضرایب دروس و تفاوت ضرایب دروس عمومی و اختصاصی تعیین می شود . باید توجه داشت که دروس اختصاصی در کنکور، علاوه بر ضرایب ذکر شده در جداول، دارای ضریب 3 اختصاصی نیز هستند. ضمنأ با توجه به اهمیت تعداد سؤال در تعیین نمره خام و نمره تراز در هدر درس، دروس اختصاصی در کنکور که تعداد سؤالات بیشتری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. به عنوان مثال درسی مثل زیست شناسی در کنکور دارای ضریب چهار و درسی مثل زبان دارای ضریب دو است، اما اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی فقط دو برابر درس زبان نیست بلکه با توجه به اختصاصی بودن درس زیست شناسی، ضریب چهار این درس در ضریب سه اختصاصی ضرب خواهد شد.

بنابراین، سوالات زیست شناسی در کنکور سراسری، با ضریب دوازده و سؤالات زبان انگلیسی به ضریب دو، در نمره کل تراز شده‌ی داوطلب تأثیر خواهند داشت. ولی با توجه به اینکه تعداد سؤالات زیست شناسی در کنکور سراسری 50 سؤال و تعداد سؤالات زبان انگلیسی 25 سؤال است. بنابراین، اهمیت درس زیست شناسی در کنکور به دلیل حجم بیشتر و محتوای سخت تر در کنکور رشته‌ی تجربی، از این هم بیشتر است. و به این ترتیب در سازماندهی سبد مطالعاتی‌، یک دانش آموز تجربی بیشترین زمان مطالعه را باید به درس زیست شناسی اختصاص دهد.

سازماندهی مطالعاتی، یعنی مطالعه‌ی متعادل، برمبنای اهمیت هر یک از دروس در کنکور سراسری، متأسفانه در موارد بسیاری مشاهده میشود که بسیاری از داوطلبان کنکور عزیز، علی رغم مطالعه‌ی بسیار، به دلیل عدم رعایت نسبت اهمیت هر یک از دروس، نتیجه‌ی قابل قبولی نمی‌گیرند، به عنوان مثال: دانش آموز رشته‌ی ریاضی قص شرکت در زیر گروه های مهندسی معماری را دارد، به صرف اینکه مدرس درس شیمی علاقه مند است و یا میزان تکالیف این مدرس در طول هفته زیاد است، بیشتر حجم مطالعه خویش را به این درس اختصاص می‌دهد و از درسی مثل دیفرانسیل که اهمیت آن بیشتر از درس شیمی است غافل می‌شود، لازم است که داوطلبان اهمیت هر درس را برای قبولی در هر یک از زیر گروه های آموزشی به دقت بدانند و میزان ساعات مطالعه‌ی خویش را در طول هفته، بر مبنای آن هماهنگ کنند.
بنابراین، اینکه فقط از دانش آموز بخواهیم که زیاد بخواند کافی نیست، بلکه باید بعضی از دروس را بیش از دروس دیگر بخواند.

تعیین ضرب العجل مطالعاتی

لازم است جهت تعیین اهداف بلند مدت در مطالعه، اهداف کوتاه مدتی مورد نظر قرار گیرند، به این معنا که داوطلب با ایجاد ضرب العجل مطالعاتی، خود را مقید می‌سازد که در مدت زمان معینی، صفحه، مبحث و یا کتابی را مورد مطالعه قرار دهد. تعیین این ضرب العجل، به داوطلب این نیرو را می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی و با دقت و تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازد.

برنامه ریزی درسی و نحوه تنظیم برنامه
اگر دانش آموز برنامه ای منظم نداشته باشد که وقت خود را با آن تنظیم کند، وقت زیادی را تلف خواهد کرد. اگر از همان روز اول برنامه ای مرتب و منظم نداشته باشد، روز به روز تکالیف درسی به روی هم انباشته شده و هرچه بیشتر تعلل کند، تکالیف بیشتری جمع می‌شود و هر چه بیشتر تکالیف بر روی هم جمع شود، رغبت دانش آموز برای شروع به کار در او کمتر خواهد شد. پس عاقلانه است که از او بخواهیم تا برنامه ای منسجم برای مطالعه و انجام تکالیف برای خود تنظیم کند.

برنامه ریزی ای که دانش آموز برای خود طرح می‌کند، بستگی به برنامه کلاسی مدرسه، کلاس های فوق برنامه و سایر فعالیت های او خواهد داشت. یک برنامه‌ی خوب، برنامه ای است که با توجه به شرایط و امکانات موجود طرح ریزی شود.