به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۶ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۳۴۲۰۵
کاهش تورم،افزایش نقدینگی

اوضاع اقتصاد در فروردین ماه امسال

گروه اقتصادی: بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی فروردین امسال را منتشر کرد که برمبنای آن میزان نقدینگی کشور به 1264 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی را که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، مالی و بودجه، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است،منتشر کرد.براساس این گزارش، حجم نقدینگی در پایان فروردین نسبت به پایان اسفند معادل 0.9 درصد و نسبت به پایان فروردین پارسال 23.7 درصد افزایش نشان می دهد.نقدینگی کشور در پایان اسفند 95 بیش از 1253 هزار میلیارد تومان بوده که در فروردین ماه حدود 11 هزار میلیارد تومان رشد داشته است.همچنین،مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک ها در فروردین ماه سال ۹۶ به مرز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.این گزارش می افزاید، مانده مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک ها در پایان سال 95 بیش از 101 هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم در اولین ماه سال جاری حدود 8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به مرز 110 هزار میلیارد تومان رسید.

سهم مانده مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک ها از کل مانده تسهیلات بانکی از 11.2 درصد در سال 95 به 12.1 ردصد در فروردین سال 96 افزایش یافته است.همچنین طبق گزارش جدید بانک مرکزی، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در اسفند ماه سال گذشته بیش از 39 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که این رقم در فروردین ماه امسال به 34 هزار و 300 میلیارد تومان کاهش یافته است. بانک مرکزی همچنین گزارش داده که  نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تيرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به تيرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰.۳ درصد است. بر اساس خلاصه نتايج به‌دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران طبق سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ ، شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در تيرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۶.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش يافت. ضمناً بر اساس این گزارش شاخص اشاره شده در تيرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۹ درصد افزايش داشته است.