به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۳۴۲۹۴
نصیریان، موتسارتِ انیمیشن ایران بود

وحید دیگر نگران مجوز و سانسور نیست

گروه فرهنگی: وحید جان آسوده بخواب. دیگر نیازی به اکران فیلم و دریافت هیچ مجوزی نداری. او سینماگر نوگرای ایران بود و اهل محافظه‌کاری نبود. اما داس مرگ او را خیلی زود از ما گرفت.
وحید دیگر نگران مجوز و سانسور نیست
به گزارش  ایلنا، مراسم تشییع پیکر وحید نصیریان، هنرمند انیمیشن، صبح امروز (یکشنبه ۸ مرداد ماه) در خانه سینما برگزار شد.روانبخش صادقی، از دوستان وحید نصیریان و رئیس آسیفای ایران در این مراسم گفت: وحید همیشه می‌خندید اما در درونش غم داشت. او همیشه دنبال کار و فعالیت بود و همیشه یک طرح زیر بغلش برای ساخت داشت. امیدوارم که مدیران قدر هنرمندان را بدانند زیرا این روز‌ها هنرمندان از میان ما می‌روند.
احمد عربانی نیز که بسیار متالم و متاثر بود، گفت: نوبت امثال من بود که برویم. چه کسی رفتن وحید را باور می‌کند؟ باید باهم دوست باشیم، قدر هم را بدانیم، ما باید بزرگداشت وحید نصیریان را می‌گرفتیم نه اینکه در ختمش شرکت کنیم. مدیران قدر هنرمندان را بدانند و مسئولان فضای تفکر هنرمندان را خراب نکنند چرا باید وحید نصیریان در این سن برود؟محسن امیریوسفی هم با تاثر و تالم از مرگ وحید نصیریان گفت: وحید جان آسوده بخواب زیرا دیگر نیازی به اکران فیلمت و دریافت هیچ مجوزی نداری. وحید نصیریان جزو سینماگران نوگرای ایران بود. او اهل محافظه‌کاری نبود. وحید سال ۷۶ به سینما آمد و انگار این سال ۷۶تاثیر زیادی بر ایران گذاشت اما نسل ۷۶ نسل جوانمرگی سینمای ایران است. امروز کسی را داس مرگ از ما گرفته که بهترین بود اما روحیه وحید همچنان بین ما هست و ما همچنان امیدواریم. امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که هنرمندان کمتر درگیر راهروهای وزارت ارشاد باشند.
یکی دیگر سخنرانان این مراسم محسن توکلیان بود که خیلی کوتاه گفت: وحید یک امانت بود و ما نتوانستیم وظیفه خود را در قبال این افراد انجام دهیم. او روح بلندی داشت.بیژن میرباقری دیگر سخنران این مراسم بود. این کارگردان و نویسنده گفت: خیلی بد است که امروز و این جهان و ما دیگر صدای خنده‌های وحید نصیریان را نمی‌شنویم. امروز خیلی ناراحت هستم گرچه وحید شاد بودن را دوست داشت. امروز می‌خواهم یک دقیقه سکوت کنیم و در خاطر خود صدای خنده‌های او را بشنویم. من از سیدمهدی طباطبایی، مدیر مرکز گسترش می‌خواهم که فیلم قلب سیمرغ وی را بار دیگر نشان بدهند.
محمدعلی صفورا هم طی سخنانی گفت: دیشب تا صبح خواب وحید را دیدم. مهم‌ترین ویژگی وحید دوستی بود که از روی غرور نبود. او وقتی با کسی دوست می‌‌شد همه زندگی خود را پای دوستی‌اش می‌گذاشت و با خند‌ه‌هایش سعی می‌کرد تلخی روزگار را از ما دور کند.وی اشاره‌ای هم به وضعیت انیمیشن‌سازی در کشور کرد و گفت: متاسفانه انیمیشن ایران تریبون ندارد. واقعیت این است که هنرمندان این حوزه از لحاظ معیشت و کار دچار مشکل هستند. متاسفانه بسیاری از انیماتور‌ها به دلیل نبود کار و فعالیت به خارج از کشور می‌روند و این مهاجرت اتفاقی کاملا جدی‌ست و اصلا شوخی نیست.
توحیدپور (دبیر اجرایی جشنواره فیلم سبز) نیز  گفت: وحید نصیریان عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم سبز بود. یک روز قبل از فوتش ما با هم جلسه داشتیم. او نسبت به محیط زیست بسیار حساس بود.وی سپس پیام تسلیت معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست) را قرائت کرد.امیر سحرخیز نیز طی سخنانی گفت خنده های وحید خاص خودش بود و امروز چگونه رفتن وحید را باور کنیم خواهش می کنم فیلم قلب سیمرغ آخرین ساخته وحید نصیریان را اکران نکنید زیرا اکران قلب سیمرغ بدون طپش قلب وحید چه سودی دارد
در ادامه مراسم، مجید برزگر (کارگردان سینما) گفت: وحید از ما بامعرفت‌تر بود. مرگ وحید ایست قلبی نبود بلکه یک شیوه زندگی بود. وحید در زمان ساخت کارهای سفارشی تن به سفارشی‌سازی نداد. او سالها پیش راهش را  انتخاب کرد و امروز به سانسورها و مجوزها می‌خندد و دیگر هراسی از چشم‌های دلواپسان ندارد.طباطبایی‌نژاد (مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) نیز گفت: ای کاش اکران فیلم قلب سیمرغ دست من بود اما متاسفانه دست من نبود. قرار بود با وحید یک فیلم سینمایی بسازیم اما متاسفانه فرصت نشد.علیرضا شفقی‌نژاد دیگر سخنران مراسم بود که گفت: من هنوز باور نمی‌کنم مرگ وحید را. فکر می‌کنم او دارد با ما شوخی می‌کند. یک سوال دارم و آن اینکه قلب سیمرغ در جشنواره فیلم فجر جایزه برد، چرا باید فیلمی که در فجر جایزه می‌گیرد، اکران نشود؟! وحید نصیریان، موتسارتِ انیمیشن ایران بود و ما در جوانی او را از دست دادیم.