کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشي از اقبال مخاطبان به فصل جدید

«تاج و تخت»؛ دنیای اسرارآمیز افسانه‌ها

8 مرداد 1396 ساعت 11:35


سامان پارسی- روزنامه بهار
«بازی تاج و تخت» یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی با سبک خیال‌پردازی حماسی است که بر اساس رمان «ترانه آتش و یخ» اثر جرج مارتین ساخته و پرداخته شده است. این مجموعه درباره هفت پادشاهی است که هر کدام در سودای قدرت در ابری از سیاست ورزی، توطئه، افتخار، فریب، دسیسه و وحشی‌گری سعی در نابودی حریف و قدرت مطلق شدن دارد. سریال به خوی طغیانگر انسان برای کسب قدرت مطلق در جهانی که‌ترکیبی از افسانه، اسطوره و تاریخ است که روایتی منسجم و داستانی هیجان انگیز دارد. جهان سریال هم چون فیلم «ارباب حلقه‌ها»‌ترکیبی از واقعیت و خیال است که انسانها در کنار اژدها و مردگان متحرکی که از درون تاریکی و سرما قصد نابودی انسان را دارند،‌ترسیم شده است. انسجام روایت‌های اصلی، هارمونی روایت‌های فرعی با آن و شخصیت پردازی عالی همراه با صحنه پردازی، فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه‌ایی که‌ ترکیبی بی نقص را به وجود آورده در تمام لحظاتِ سریال مخاطب را در هاله ایی از افتخار، هیجان و تعلیق غرق می‌کند.
***
تلفیقی از اسطوره و افسانه
از مهمترین ویژگی‌های سریال، ورود بی‌درنگ به سلسله اتفاقاتی بود که در پس هر کدام روایتی فرعی برای معرفی هفت اقلیم پادشاهی برای مخاطب داشت، داستان هایی که با وجود جنگ‌ها و کشته شدن شخصیت‌های مختلف و قسمت‌های زیاد به شکلی عالی توانست مخاطب را مشتاق به ادامه آن نگه دارد. بی‌شک «بازی تاج و تخت» یکی از بهترین سریال‌هایی است که ساخته شده و به خوبی توانسته با الهام از اسطوره و افسانه و همچنین برخی وقایع تاریخی اروپا مانند ایزابلا ملکه ظالم فرانسه در قرن 14 یا شوالیه‌های قرون وسطی به شکلی بی‌نقص در تمام لحظات به پیش رود. حذف محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال مانند ند استارک، کاتلین همسرش در یک عروسی خونین یا مرگ جان اسنو و زنده شدن دوباره‌اش مخاطبان سریال را غمگین و شگفت‌زده کرد. با این حال داستان بدون هیچ گونه ضعفی به خوبی پیش رفت و در تمام لحظات توانست به بهترین شکل ممکن در کیفیتی مطلوب مخاطب را با خود همراه کند.

میل عمیق به قدرت طلبی و طغیان
این مجموعه تصویرگر و روایت‌گر میل عمیق آدمی به قدرت مطلق و طغیانگری است، میلی که در صورت فراهم‌شدن شرایط به هر شکلی نمایان می‌شود و دست به کاری می‌زند. قدرت مطلق در ابتدایی‌ترین حالت، انسان را دچار توهم خدا گونه‌ای می‌کند که هر امری را اخلاقی و ارزشی می‌داند. «سرسی» نمونه دقیق انسانی است که با رها کردن خوی طغیانگرش همه چیز را برای رسیدن به اهدافش از بین می‌برد حتی عروس و فرزندش را. به گونه‌ای که او هیچ‌ترسی از کشتار و خونریزی ندارد. قدرت داشتن یکی از مظاهری است که انسان را به دلیل نبود هیچ محدودیتی برای لذت بردن و رسیدن به خواسته ها، مطالبه گر و متوقع می‌سازد و به شکل‌های مختلفی در زندگی نمود پیدا می‌کند. داشتن قدرتی بی حد و حصر همچون خدایان در عصری که پادشاهان خود را خدایگان زمین می‌دانستند، فرصتی به انسان می‌دهد تا خوی مستبد خفته درونش را آزاد و همه را ملزم به اطاعت از خویش کند، در چنین شرایطی هر نافرمانی مستحق مرگ است. در هفت اقلیم افراد مختلفی در حال حکومت هستند و هر کدام با ایده ای در حال حکمرانی، برای همین هر یک از پادشاهان برای قدرت مطلق شدن به واسطه توطئه و دسیسه یا نیرنگ و سیاست ورزی به شکل‌های گوناگون چون گردن زدن تا زنده پوست کندن دشمن سعی در نابودی رقیبان دارند. در دوره‌ایی که مردم دارای آئینی برای پرستش هستند و جهانی مملو از افسانه‌های همه عصرها است، قدرت هنوز با نبرد شوالیه‌ها تقسیم می‌شود. گاهی نوعی سیاست ورزی و نیرنگ نیز در پشت پرده برای اتحاد برخی حریفان و نابودی حریفی دیگر در جریان است. مانند قتل «استارک ها» در عروسی خونین یا گردن زدن «ند» و تمام اینها برای تاج و تختی است که خوی طغیانگر انسان و میل به داشتن قدرت بی حد و حصر را ارضا می‌کند.

 «تیرون لنیستر» نوعی سیاست ورزی در رفتارهایش دارد که یادآور ماکیاولی است و «جان اسنو» با اتحاد با قبایل وحشی نوعی رنسانس را در تفکر مردمش ایجاد می‌کند که تا پیش از خود سابقه نداشته است. داستان در زمانه‌ای است که خدایان، جادوگران و مردگان زندگی می‌کنند و نویسندگان به خوبی تمام عناصر دنیای مدرن را در این روایت قرار داده اند. بانکی که به پادشاهان اقلیم‌های مختلف در صورت لزوم کمک مالی می‌کند یا مکانی که افراد برای آموزش و فراگرفتن علم به آن فرستاده می‌شوند، تلفیق این موارد با کلاغ سه چشمی که با پسر بچه‌ای حرف می‌زند یا سه اژدهایی که برای بازگرداندن سلطنت از «لنیستر ها» به «تارگرین ها» نبرد می‌کنند به شکلی واقعی و قابل باور به روایت در آمده است.

خلق الگویی نوین در ذائقه تماشاگران
جهان سیاست و بازی‌های آن که برای کسب قدرت، فرزند، برادر یا متحد خود را قربانی می‌کنند و یا با لشکرکشی و اعزام شوالیه ها، سرزمین رقیب را نابود می‌کنند تا آنجا که به زنی با بچه‌ای در شکمش نیز رحم ندارند. این خشونت ناشی از قدرت طلبی به شکلی عالی در این مجموعه به تصویر درآمده است و با اینکه در هر فصل از سریال چند شخصیت اصلی حذف می‌شود، همچنان می‌تواند مخاطب را هیجان زده کند. داستان‌ها به گونه‌ای خلاقانه و با ظهور شخصیت‌های جدید همراه هستند، اما با این حال روند کلی مجموعه بدون هیچ خللی ادامه می‌یابد. بی شک سریال «بازی تاج و تخت» یکی از بهترین سریال هایی است که تاکنون ساخته شده زیرا از همه نظر‌ترکیبی عالی از همکاری یک تیم حرفه‌ای است. کارگردانی عالی  دیوید بنیف و دی. بی. وایس که در هر فصل اطلاعات جدیدی را با اتفاقات مختلف به مخاطبان ارائه می‌دهند و به خوبی توانسته‌اند مخاطب را وادار کنند، الگوهای ذهنی تکراری و تجربه دیدن سریال را رها و همراه با آنها الگوسازی کند.علاوه بر این موارد، بازی عالی بازیگران آن هم در نقش‌هایی کاملا تخیلی یا باورپذیر کردن کاراکترهایی غیر واقعی چون اژدها از سویی و از سوی دیگر واقعی کردن جهان روایت به بهترین شکل ممکن، لذتی دلچسب و متداوم را به هنگام دیدن این سریال در مخاطبان به وجود آورده است.

افزایش 50 درصدی مخاطبان در فصل جدید
هنوز زمانی از انتشار اپیزود افتتاحیه فصل هفتم «بازی تاج و تخت» روی آنتن شبکه «اچ بی او» نرفته بود که این شبکه با جذب 16. 1 میلیون بیننده مواجه شد. میزانی که در تاریخ این شبکه یک رکورد جدید بود. از این میزان مخاطب، بیش از 10 میلیون نفر از طریق شبکه کابلی و بقیه نیز از طریق گیرنده‌های دیجیتال (DVR) و پخش آنلاین به تماشای فصل جدید پربیننده‌ترین سریال تاریخ «اچ بی او» نشستند. اما غافلگیرکننده‌ترین پدیده امسال، افزایش 50 درصدی شمار مخاطبان اپیزود افتتاحیه این سریال در مقایسه با سال گذشته بوده است. به گزارش «ورایتی» ، این جهش باورنکردنی در میزان مخاطبان سریال در حالی رخ داده است که بالاترین آمار بینندگان تلویزیون معمولا متعلق به فصل بهار است - زمانی از سال که با پخش شش فصل گذشته «بازی تاج و تخت» همراه بوده است. علاوه بر این، اپیزود «سنگ اژدها» در میان تمام سریال‌هایی که تا امروز از شبکه «اچ بی او» روی آنتن رفته‌اند، رکورد پربیننده‌ترین اپیزود افتتاحیه را نیز به خود اختصاص داد. پیش از این، فصل ششم «بازی تاج و تخت» با میانگین 25. 7 میلیون بیننده در هر اپیزود (با در نظر گرفتن تمام پلت‌فرم‌های تماشای سریال و همچنین مخاطبانی که بعدتر به جمع بینندگان اولیه سریال اضافه شده‌اند) ، رکورد پربیننده‌ترین فصل را در میان سریال‌های «اچ بی او» به نام خود ثبت کرد.شگفت‌انگیزتر این که در چشم‌انداز تولیدات تلویزیونی این روزها، «بازی تاج و تخت» را باید پدیده‌ای استثنایی به شمار آورد، چرا که میزان مخاطبانش در هر فصل به طرز چشمگیری افزایش یافته است. همچنین در میان پست‌های توییتری با مضمون سریال‌های تلویزیونی، اپیزود افتتاحیه فصل هفتم رکورد بیش‌ترین تعداد توییت را به خود اختصاص داد. در جریان پخش این اپیزود بیش از 2 میلیون توئیت منتشر شد.


کد مطلب: 134301

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134301/تاج-تخت-دنیای-اسرارآمیز-افسانه-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir