کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هومن سیدی: سینما به دلواپس نیاز ندارد

8 مرداد 1396 ساعت 16:36

گروه فرهنگی: هومن سیدی شب گذشته (۸ مردادماه) در سومین برنامه از فصل سوم برنامه زنده اینترنتی «سی و پنج»، میهمان فریدون جیرانی بود.


به گزارش ایلنا، سیدی با اشاره به اینکه آدم سیاسی نیست، گفت: من اصلا در انتخابات اخیر فعالیتی نداشتم. چون اعتقاد ندارم که هنرمند باید کاندیدای مورد نظرش را تبلیغ بکند. برای همین اصلا تبلیغاتی کار نکردم. کاملا معلوم بود رای من برای چه کسی است. رفتم رای دادم و از رای‌ام بسیار راضی هستم. درباره کابینه هم اصلا نمی‌دانم کابینه یعنی چی؟ من فقط به عنوان جزء کوچکی از این سینما دلم می‌خواهد فیلم بسازم. هیچ درخواست دیگری ندارم.  وی ادامه داد: همه فیلمسازهایی که ایرانی هستند، حتما فیلمی نمی‌سازند که دچار مشکل اخلاقی باشد یا حد و مرزهایی را رد بکنند که گروهی فکر کنند حتما یکسری دلواپس بالای سر دوستان باشند. طبیعی است که ما از یک خطی آن طرف‌تر نمی‌رویم. اگر آزادی مطلق هم برای من فیلمساز باشد چون در این مملکت بزرگ شده‌ام، امکان ندارد که یکسری اخلاقیات را زیر پا بگذارم.
 
کارگردان خشم و هیاهو ادامه داد: الان مشکلاتی که با سیستم پروانه ساخت و پروانه نمایش دارم بسیار اندک است. حالا ممکن است فیلمسازی هم بگوید من واقعا مشکل دارم. اما طبیعی است که من با این مشکلات جان می‌گیرم.  وی با اشاره به اینکه مشکلات همکاران و دوستانش در سینما همیشه برایش مهم بوده است، افزود: مسائل دیگران برایم موضوع مهمی است. خیلی مواقع هست که ممکن است از خواسته خودم صرف‌نظر کنم به نفع همگان، اما با برخی رفتار‌ها موافق نیستم من هم در شان سینما نمی‌بینم که فیلمی توقیف بشود. اما دلیل اینکه این جریان را تبلیغ نمی‌کنم این است که فکر می‌کنم جریان کوچک‌تری بوده که خیلی عمیق است و‌‌ همان است که به نظرم در این مقطع دارد صدمه و آسیب می‌زند.
 
سیدی ادامه داد: حتما هیچ فیلمی نباید توقیف بشود چراکه سینمای ما شان بالاتری دارد اما فکر می‌کنم کمپین باید در ابتدا کمپینی باشد که به مردم عزیز مسائل ابتدایی‌تری را یادآوری کند مثلا اینکه فیلم‌ها را کپی نکنند.
 
وی با اشاره به کمپین سینماگران افزود: به نظرم کمپین راه عمیقی برای مقابله با توقیف فیلم‌های سینمایی نیست. بلکه ضایع کردن موضوع است، تاثیر جریانی را گرفتن است. سواد من قد نمی‌دهد و نمی‌دانم این مشکل چه طوری باید حل بشود. شاید من انرژی درگیر شدن ندارم.  کارگردان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده درباره اینکه در بیشتر آثارش شخصیت‌های عصبی حضور دارند، گفت: شاید در واقع این شخصیت‌ها از درون من می‌آیند. فکر می‌کنم کاراکترهایی می‌توانند برایم جذاب باشند که بالا و پایین‌های زیادی داشته باشند و تخت نباشند. در «خشم و هیاهو» دو فصل وجود دارد. یک فصل عصبی و یک فصلی که آدم‌ها آرام‌تر هستند، اما فکر می‌کنم هیجان برای من خیلی کار می‌کند. فکر می‌کنم فیلم‌ها بدون این هیجانات خیلی جذاب نیست. جدای از اینکه در جامعه خودمان هم بی‌اعصابی وجود دارد. ما طبیعتا از کاراکترهای جامعه‌مان برداشت می‌کنیم. من خودم آدمی عصبی هستم. اما خیلی طول می‌کشد که عصبانی بشوم. آستانه صبرم زیاد است.
 
سیدی در پاسخ به این سوال که نوید محمدزاده را به دلیل توانایی‌اش در اجرای نقش‌های عصبی برای بازی در فیلم‌هایش انتخاب کرده یا نه، گفت: من معتقدم که نوید محمدزاده بسیار بازیگر پدیده‌ای است. پتانسیل عجیب و غریبی دارد. باهوش است. بسیار آدم اخلاقی است. بسیار کارش برایش اهمیت دارد. بسیار انرژی خوبی دارد و خب متاسفانه الان توی سیستم بازیگری فعلی این جریان کم شده است.
 
سیدی درباره شخصیت پیمان سریال عاشقانه و ویژگی‌های شخصیتی پیمان سریال عاشقانه گفت: به نظرم پیمان یک آدم خاکستری است. قهرمان نیست اما آدم بدی هم نیست. چند تا کار انجام می‌دهد که نه در عرف جا می‌گیرد و نه در شرع. شاید این‌ها امتیازات منفی‌اش باشد. اما کارهای خوب زیادی هم انجام می‌دهد. فکر می‌‎‌کنم این نقش را هر کس دیگری بازی می‌کرد با کمی تمرکز به همین خوبی انجام می‌داد و می‌توانست در میان مردم جایگاهی پیدا کند. در هر صورت این نقش ویژه است. فکر می‌کنم دلیل اصلی علاقه مردم به این کاراکتر، صادقانه رفتار کردن او و شجاع بودنش است.
 
سیدی در پاسخ به این سوال که آیا الان در سینمایمان سوپراستار داریم یا نه، گفت: در حال حاضر محمدرضا گلزار سوپراستار است. به دلیل اینکه او مختصات یک سوپراستار را دارد. به نوع دیگری هم اگر بخواهم بگویم نوید محمدزاده هم بازیگری است که تعداد زیادی تماشاگر به سینما می‌کشاند. خیلی از بازیگران هستند که مردم برای آن‌ها به سینما می‌روند. اما این موضوع یکی از خاصیت‌های سوپراستار‌ها است. شاید کامل‌ترینش را بشود در گلزار پیدا کرد. کمی قبل‌تر هم هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن و ابوالفضل پورعرب سوپراستار بودند. فکر می‌کنم امیر جدیدی هم قابلیت این را دارد که خیلی زود سوپرستار شود و مختصات خوبی هم دارد. از میان بازیگران زن جدید ماهور الوند و پردیس احمدیه بازیگران خوبی هستند که خیلی زود دیده خواهند شد.


کد مطلب: 134320

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134320/هومن-سیدی-سینما-دلواپس-نیاز-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir