به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۳۴۳۳۶
میزان مشارکت ۴۱ درصد اعلام شد

روز خونین انتخابات در ونزوئلا

گروه بین‌الملل: درگیری‌های مرگبار میان معترضان ونزوئلایی و پلیس در روز انتخابات جنجالی این کشور آمریکای لاتین، شش کشته برجای گذاشت و با درخواست رهبران اپوزیسیون برای برگزاری اعتراضات گسترده در ظهر امروز (دوشنبه)، احتمال می‌رود دامنه خشونت‌ها گسترش یابد.
روز خونین انتخابات در ونزوئلا
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا با ۵۴۵ عضو که روز گذشته برگزار شد به نیکولاس مادورو اجازه می‌دهد تا قانون اساسی را بازنویسی کرده و نهادی رقیب مجلس ملی ونزوئلا به وجود آورد که در کنترل اپوزیسیون است.برگزاری این انتخابات با وجود چندین هفته اعتراضات خیابانی انجام شد که چندین کشته و مجروح به دنبال داشت. تلفات درگیری‌های روز شنبه دست‌کم به شش مورد رسیده که دو تن از آنها نوجوانانی بودند که حین اعتراضات کشته شدند. همچنین یک افسر گارد ملی ونزوئلا نیز طبق اعلام دفتر دادستانی کشته شده است.
براساس بیانیه دفتر دادستانی کل ونزوئلا، تعداد کشته‌ها از آغاز ناآرامی‌های جاری از اوایل آوریل ۱۲۵ مورد بوده است. این آمار شامل دست‌کم دو مورد از کشته‌های روز یکشنبه نیست چراکه تحقیقات در رابطه با آنها همچنان ادامه دارد.با این حال مادورو در پیامی در توئیتر انتخابات مجلس موسسان را که وظیفه بازنگری در قانون اساسی را بر عهده دارد، لحظه‌ای تاریخی توصیف کرد و گفت: امروز روزی موفقیت‌آمیز با مشارکت مردمی بالا بود. امروز روز پیروزی است.

سخنان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که انریکه کاپریلس، یکی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون میزان مشارکت مردمی را کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرد. او همچنین انتخابات را جعلی خواند و خواستار برگزاری اعتراضات گسترده در ظهر امروز به وقت محلی شد. او گفت: میزان مشارکت مردمی در همه‌پرسی نمادین مخالفان در دو هفته پیش سه برابر مشارکت مردمی در انتخابات مورد حمایت دولت در روز یکشنبه بود.در همین حال کمیسیون انتخابات ونزوئلا می‌گوید که میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته این کشور ۴۱.۵ درصد بوده است.

روز یکشنبه با شروع رای‌گیری معترضان به خیابانها ریختند که علیرغم ممنوعیت دولتی علیه اینگونه تظاهرات بود.قانون اساسی ونزوئلا پیش‌تر در سال ۱۹۹۹ و در دوران زمامداری هوگو چاوز، رییس جمهوری سابق این کشور بازنگری شده بود.نیکولاس مادورو که در دوران ریاست جمهوری چاوز وزیر خارجه بود، پس از مرگ او در سال ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری رسید. رئیس‌جمهوری ونزوئلا که شدیدا به دلیل "عدم مدیریت اقتصادی صحیح" مورد انتقاد است، وعده داده که مجلس موسسان آرامش را به کشور بازگرداند اما منتقدان می‌گویند این اقدام تنها بر قدرت مادورو برای کنار زدن مخالفان خود منجر می‌شود.