کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قاضی: دادگاه جای رجزخوانی نیست

متهم: گوشت و پوست من برای نظام است

9 مرداد 1396 ساعت 15:56

گروه اقتصادی: در هشتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی که در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد، قاضی مقیسه پیش از آغاز دفاعیات متهم ردیف سوم، از وکلای شکات خواست، شکایت خود را قرائت کنند.


به گزارش ایسنا، صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی اچ کی وابسته به شرکت نفت، گفت: در لایحه به نقش و جایگاه این دو متهم با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان یافته به تفصیل اشاره کردیم که این دو یار و شریک بابک زنجانی در کلاهبرداری از شرکت اچ کی بودند؛ بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و اچ کی مبنی بر غارت بیت المال، از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم.صادقی قهاره اضافه کرد: اعضای این باند 12 تریلیون را در زمانی که کشور به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم بسر می بردیم به غارت بردند. این دو متهم (شمس و فلاح) به منزله دو بال برای زنجانی بودند و اگر مشارکت این دو نفر نبود، بابک زنجانی مثل مرغ بی بال و پر بود و توان ورود به مجموعه نفت را نداشت.
این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر شمس نبود، بابک زنجانی از خرید و فروش نفت، کشتی و هواپیما عاجز بود و اصلا جرمی واقع نمی شد. همچنین اگر فلاح را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم، قضیه بانک ها و معرفی زنجانی به سازمان ها و نهادها منتفی می شود؛ زیرا فلاح هروی در تشکیل شرکت ها و بانک Fiib نقش داشته است. همانطور که نماینده دادستان اشاره کرد، تخلفات بابک زنجانی از زمان همکاری با این دو نفر گسترش پیدا می کند.وی گفت: این افراد از اضطرار مقامات کشور سوء استفاده کرده و بیش از دو میلیارد یورو را به غارت بردند. فلاح و بابک زنجانی با جعل سند و راه اندازی نرم افزار ساختگی، وانمود می کنند که وجوه حاصل از فروش نفت را به شرکت اچ کی واریز کردند.
صادقی قهاره گفت: شرکت نفت یک میلیارد و 420 میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک اف آی آی بی تودیع می کند که متهمان 600 میلیون یورو آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می کنند که خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می شود.این وکیل دادگستری گفت: متهمان با تشکیل شرکت و بانک های صوری، ال سی صادر و آن را تایید می کردند. سپس اسناد جعلی را طراحی کرده و وانمود می کردند پول ها در حساب بانک اف آی آی بی موجود است.
صادقی قهاره ادامه داد: طبق اظهارات شمس در کیفرخواست، وی گفته که به اصرار چند نفر مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است. همچنین وی بیان کرده از شرکت فال در دبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست.شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: این مطالب مصداق نشر اکاذیب است.قاضی مقیسه هم در پاسخ گفت: به شما فرصت دفاع می دهیم.
وکیل شرکت نفتی اچ کی ادامه داد: برای اینکه بابک زنجانی صندوق بازنشستگی نفت را فریب دهد با طراحی نرم افزار مجعول وانمود می کند که مبلغ 300 میلیون یورو به حساب شرکت نیکو واریز کرده است. شمس دغدغه بازگرداندن ثمن حاصل از فروش نفت را نداشته و شرکت هواپیمایی اونر ایر را در ترکیه با پرداخت 255 میلیون دلار خریداری می کند.صادقی قهاره اضافه کرد: متهم ردیف دوم پرونده، 9 میلیون دلار پول بیت المال را صرف خرید 5 فروند هواپیمای آر جی و دو کشتی می کند. دست ما از دریافت پول بیت المال کوتاه است.
در ادامه شکاری یکی از وکلای شرکت ملی نفت ایران گفت: اینکه متهمان می‌گویند قصد کلاهبرداری و اختلاس نداشتند، صحت ندارد. باید از آنها پرسید اگر چنین قصدی نداشتید چرا پول ها را باز نمی گردانید. به قول نماینده دادستان شما شبکه بودید و هر کدام از شما، بخشی از اعمال مجرمانه را انجام داده‌اند.جواد احمدی‌پور وکیل مدافع بانک مسکن نیز در جایگاه قرار گرفت و گفت: زنجانی به بانک مسکن می گوید چهار حساب یورو، دلار، ین و یوان برای شما افتتاح کرده‌ام. به همین خاطر بانک مسکن از طریق بانک سرمایه در ترکیه، پول های مورد نیاز را واریز می کند. در جلسه رسیدگی قبلی در شعبه 15 مجددا گفته شد که بانک مسکن راساً پولی را در اختیار شخص فلاح هروی قرار نداده است؛ لذا ما از مسئولان بانک اف آی آی بی و شخص زنجانی شکایت کردیم.
احمدی پور گفت: در زمان صدور حکم در دادگاه قبلی ملاحظه شد که صرف نظر از مجازات افراد، دادگاه درباره رد مال بانک مسکن و سازمان تأمین اجتماعی سکوت کرده بود. پس از پیگیری به ما اعلام شد که این موضوع از قلم افتاده است. در اصلاحیه، پرداخت رد مال و بدهی به بانک مسکن مورد توجه قرار گرفت.وی افزود: با توجه به اینکه جرم کلاهبرداری یک جرم عمدی است و اکنون مشخص شده که فلاح هروی از مدیران بانک اف آی آی بی بوده لذا از دادگاه درخواست داریم نسبت به رد مال بانک مسکن اتخاذ تصمیم شود.
فرزاد ملکی نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی در دفاع از شکایت این سازمان گفت: با توجه به اینکه اقدامات مجرمانه به صورت شبکه‌ای انجام شده است، لذا هر کدام از این افراد نقش مشخص در ارتکاب جرم سازمان یافته دارند.وی ادامه داد: بابک زنجانی بر اساس تفاهم نامه ای قرار بود چندین شرکت از سازمان تأمین اجتماعی خریداری کند. همچنین در این تفاهم نامه مقرر می شود هلدینگ سورینت قشم مبلغ 4 میلیارد ین ژاپن را در ازای خرید این شرکت به حساب تامین اجتماعی نزد بانک رفاه بپردازد و در عوض سازمان تأمین اجتماعی متعهد می شود یک فقره چک به عنوان ضمانت در اختیار شرکت سورینت قرار دهد.
نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی افزود: در تاریخ 11 دی ماه سال 91، فلاح هروی به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت هلدینگ سورینت شخصا به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با ارائه دست نویس از مرتضوی رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهد به جای یک فقره چک، 5 فقره چک به عنوان ضمانت ارائه شود.وی توضیح داد: پس از انجام این کار، آقای هروی به رئیس سازمان تامین اجتماعی نامه نوشته و می گوید چهار فقره چک صادر شده را به نام شرکت نفت تغییر دهند. به نظر می رسد هدف خرید شرکت های سازمان تأمین اجتماعی نبوده بلکه زنجانی می خواسته این چک ها را بگیرد و به به عنوان بدهی به شرکت نفت پرداخت کند.
ملکی اظهار کرد: آقای فلاح هروی با مشارکت بابک زنجانی با عملیات متقلبانه از سازمان تامین اجتماعی کلاهبرداری کرده است.پس از قرائت شکواییه تأمین اجتماعی، قاضی مقیسه از متهم خواست در جایگاه قرار گیرد و از خود در برابر شکایت‌های مطروحه دفاع کند.متهم ردیف سوم پرونده در دفاع از خود گفت: تقاضا دارم اصل بی طرفی رعایت شود و هر گونه ادعایی که مطرح می شود، مستند باشد.
فلاح هروی خطاب به قاضی مقیسه افزود: سابقه کاری من مشخص است. متاسفانه کیفرخواست صادره پر از تناقض است. در 7 جلسه قبلی، مجموعا 84 بار نام مرا به زبان برده اید. شما گفتید که هروی پس از 30 سال خدمت به نظام، راه انحراف را پیش گرفته است. خدا گواه و شواهد است که گوشت و پوست من مال نظام است و وفاداری به نظام از هر چیزی برایم مهمتر است؛ لذا این مطلب، جفا در حق من محسوب می شود.متهم ردیف سوم گفت: شما در جلسات قبلی عنوان کردید که زنجانی را به وزرا معرفی کرده ایم. لطفا بفرمایید چه کسی را در کجا و چه تاریخی معرفی کرده ام. تنها مستند شما برای این حرف، گزارش پلیس است که کاملا دروغ بوده و در متن کیفرخواست وجود ندارد. اگر کسی ادعایی غیر از این دارد مطرح کند.
فلاح هروی ادامه داد: گفته شده من به شرکت H.K رفته و قرارداد بسته ام که دروغ است؛ چرا برخی افراد به عاقبت این شهادت های دروغ توجه نمی کنند. اگر سند و مدرکی وجود دارد ارائه دهند. متاسفانه بزرگ نمایی به یک عادت تبدیل شده است.وی گفت: یکی از بزرگ نمایی ها این بود که شما گفتید من معاون وزیر بودم که این حرف نادرست است. من یک کارمند ساده بودم و می توانید استعلام کنید. در جلسات گذشته مرتب گفتید که فلاح با ظاهر الصلاح بودن، باعث معرفی زنجانی شده به مسئولان شده است. لطفا با سند بگویید چه کسی را به در کجا و در چه تاریخی معرفی کرده‌ام؟
قاضی مقیسه در ادامه جلسه دادگاه خطاب به فلاح هروی گفت: در ارتباط با موارد اتهامی توضیح دهید، چگونه 138 شرکت تامین اجتماعی را شناسایی کردید؟فلاح هروی پاسخ داد: از راهنمایی شما ممنونم، اما هنوز شروع نکرده‌ام.رییس دادگاه جواب داد: دادگاه جای رجزخواندن نیست. مورد به مورد به کیفرخواست اشاره کنید، آنچه را که نوشتید نخوانید؛ زیرا وقت دادگاه اتلاف می شود. شما چه کاره بودید که ادعا می کنید شبکه تشکیلاتی علیه‌تان طراحی شده است؟مقیسه افزود: شما 30 سال در وزارت اطلاعات کار کردید و همه راه ها را می دانستید و این فاجعه را آفریدید و غارت اموال بیت المال انجام شد. شما اصالتاً خانواده مذهبی دارید. 3 سال قبل بارها و بارها به شخص شما و پدر همسرتان گفتم نزدیک 30 میلیارد از اموال حرام نزد شماست؛ بنابراین آقایی که حسبنا الله و نعم الوکیل سر می دهی، توبه کن.
رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب گفت: مرسدس بنز، آپارتمان، هدیه یک میلیاردی بابک زنجانی در عروسی دخترت، آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می دهد که اموال بیت المال به غارت رفته است. اینها با عرق جبین بابک بدست نیامده و اموال به غارت رفته بیت المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. یک میلیارد و 200 میلیون دلار غارت و 10 محموله نفت را بردید.فلاح هروی پاسخ داد: شما در مورد وضعیت من پیشداوری کردید.قاضی جواب داد: من کیفرخواست را که اقرارهای خود شما در آن است، بیان کردم. شما به عنوان یک «بچه وزارتی» سراغ مرتضوی رفتید و برای پولی که وجود نداشت، 5 فقره چک گرفتید. اقرار شما به شناسایی 138 شرکت تأمین اجتماعی در پرونده موجود است.
مقیسه ادامه داد: به بابک زنجانی گفتید این شرکت ها سودآور است و اینها را بخرید. بنابراین دفاعیات خود را ارائه کنید و به نظام توهین نکنید. کسی علیه شما طراحی تشکیلات نکرده است.متهم پاسخ داد: من هم به اندازه شما از نظام شناخت دارم. اگر چند نفر در کیفرخواست اشتباه کردند و من آن را بیان می کنم، چرا به حساب توهین به نظام می گذارید؟رئیس دادگاه به متهم گفت: از چه سالی با بابک زنجانی آشنا شدی؟
متهم پاسخ داد: از سال 88 با بابک زنجانی رابطه داشتم.قاضی هم جواب داد: پس شما از سابقه دو سال زندان بابک زنجانی در رابطه با چک بلامحل، ارز فروشی و فروش کالاهای آرایشی خبر داشتید. آیا در جلسه آبان سال 91 حضور داشتید؟متهم پاسخ داد: چنین جلسه ای وجود ندارد.رئیس دادگاه افزود: پس بابک زنجانی از روی هوا چنین حرفی می زند و شما در هیچ جلسه نفتی حضور نداشتید؟
فلاح گفت: در جلسه مالزی حضور داشتم و نمی توانم آن را انکار کنم.قاضی مقیسه گفت: تقاضا دارم سخنرانی نکنید و به بندبند کیفرخواست اشاره کنید؛ گوش می دهیم.در این هنگام وکیل حمید فلاح هروی قصد صحبت داشت که قاضی به وی تذکر داد و گفت: درسته که شما شوهر خواهرش هستید، ولی دلیل نمی شود نظم دادگاه را بر هم بزنی.حمید فلاح هروی در ادامه جلسه دادگاه خطاب به قاضی مقیسه گفت: زنجانی اواخر سال 88 از من دعوت کرد به مالزی بروم و با او در جلسات شرکت کنم. در اولین سفرم به مالزی با برخی افراد مثل «ع. ز-م» آشنا شدم. در جلسه مالزی عمده بحث ها درباره پول های جابجا شده در بانک ها بود.
متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه چهار یا پنج سفر بیشتر با زنجانی نداشته است، گفت: در مدل سازی توانمند هستم اما در امورات بانکی سر رشته ای نداشته و بر این امور مسلط نیستم.
وی در خصوص حضور دختر و دامادش در بانک اف آی آی بی گفت: دختر و داماد من در مالزی دانشجو بودند. به همین خاطر تقاضا کردیم در این بانک مشغول بکار شوند، لذا فعالیت خانواده من در آنجا صرفا به عنوان کارمند بوده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما خودتان قبول دارید که این بانک کارمندی نداشته و دختر و داماد شما، نقش سیاهی لشگر را بازی می‌کردند تا این طور وانمود شود که این بانک فعالیت دارد.
متهم در پاسخ به قاضی گفت: خواهش می کنم اجازه بدهید من دفاع کنم؛ چرا اجازه دفاع نمی دهید؟ کل مدتی که خانواده من در آنجا بودند دو ماه بود و کل مبالغ دریافتی آنها هم بین هشت تا 10 میلیون تومان بوده است.
رییس دادگاه جواب داد: شما می گویید دو ماه در آنجا بودند در صورتی که مدت دو ماه زمان زیادی است. حتی یک ساعت هم برای ارتباط یک جرم و تبانی کردن کافی است.
متهم افزود: در یک جلسه با مسئولان بانک ملت حضور داشتم. در آن جلسه مسئولان بانک ملت گفتند برویم از بانک اف آی آی بی اعتبارسنجی کنیم. اینکه گفته شده من پیشنهاد خرید بانک خارجی را دادم، صحت ندارد و سندی هم موجود نیست.
فلاح هروی ادامه داد: زنجانی در اظهارات خود گفته که فلاح فقط با من همراه بوده و نقشی در معاملات و فعالیت ها نداشته است. بابک زنجانی از من دعوت کرد که در سفر مالزی همراه او باشم. در سفرهای مختلفی بودم و افراد مختلفی را همراهی کردم. اینکه صرفا به خاطر همراه بودن محاکمه شوم درست نیست زیرا همراه بودن با یک فرد و حضور در یک جلسه جرم نیست. اگر صفحه، جمله، کلمه یا نقطه پیدا شود که نشان دهد در بانک اف آی آی بی، سمتی داشته ام یا دستوری دادم، حرفت تان را قبول می کنم.
قاضی مقیسه پرسید: شما چه سمتی داشتید که همراه زنجانی به جلسات می رفتید؟ اینکه بخواهید در ملاء عام خطبه بخوانید و خود را فردی انقلابی و مظلوم جلوه بدهید درست نیست. لذا فقط پیرامون کیفرخواست حرف بزنید. یا عناوین اتهامی را قبول دارید یا خیر. سئوال من این است که آیا شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بودید یا خیر؟
هروی پاسخ داد: اگر یک ثانیه کسی مرا در آن جلسات دیده باشد، شما راست می گویید. چرا کسی نپرسیده که آیا من عضو آن ستاد بوده ام یا خیر.
متهم درباره خرید بانک اف آی آی بی توسط بانک ملت نیز گفت: بانک ملت به دنبال دور زدن تحریم ها توسط اشخاص غیردولتی بود لذا من پیشنهاد خرید این بانک را ندادم. بانک خودش مسئول و شورا دارد.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما چکاره بودید که قرار خرید بانک اف آی آی بی توسط بانک ملت را امضا کردید. متهم هم پاسخ داد: آیا صرفا وجود امضای من در پای قرارداد، ملاک است؟ اگر صرف امضا ملاک باشد، باید صاحبان امضاهای دیگر نیز پای میز محاکمه بیایند. جای شگفتی است که برای محکوم کردن یک فرد، به این موضوعات متوسل می شوند.
رئیس دادگاه در ادامه پرسید که شما چکاره بودید که در جلسه بانک ملت با زنجانی حضور داشتید؟
متهم پاسخ داد: متاسفانه مطالب به نوعی بیان شده که گویا من مسئولان بانک ملت را متقاعد کردم، بانک خارجی بخرند. بانک ملت از قبل چنین برنامه ای داشت. از مسئولان بانک ملت کسی را نمی توان پیدا کرد که بگوید فلاح به ما پیشنهاد خرید داده است.
قاضی مقیسه گفت: شما می گویید مستندات ارایه شده از سوی دادستان جعل است!
ساعت 12 ظهر، قاضی مقیسه پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی دادگاه، 16 مرداد ماه برگزار می‌شود.


کد مطلب: 134383

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134383/متهم-گوشت-پوست-نظام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir