به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۳۴۴۵۵

ترساندن سرمایه‌گذار هنر نیست

ترساندن سرمایه‌گذار هنر نیست
داریوش احمدیان

«اضطراب بلاوجه ایجاد نکنید»، این واکنش رییس مجلس و عضو هیئت نظارت بر برجام نسبت به جوّ رسانه‌ای ایجاد شده پس از اقدام مجلس نمایندگان آمریکاست. معنای آن چه علی لاریجانی گفته است را می‌توان در حوزه سیاست بررسی کرد اما این طور به نظر می‌آید که تاثیر این اظهار نظر بیشتر از آن که در دنیای سیاست تعریف شود اثر مهمی در میدان اقتصاد خواهد داشت.یکی از مهمترین دستاوردهای برجام برای ایران برطرف شدن موانع برای سرمایه گذاری خارجی بوده است. اقتصاد ایران به سرمایه خارجی نیازمند است و هر چقدر هم دم از اتکا به سرمایه‌های داخلی بزنیم واقعیت آن است که نمی‌توانیم از نیاز کشور به سرمایه‌های خارجی و همکاری با کشورهای دیگر چشم بپوشیم. از همین روست که هم در سیاست‌های کلی اقتصادی کشور و هم در اسناد بالادستی حوزه اقتصادی مانند برنامه توسعه شاهد آن هستیم که یکی از موارد تاکید شده در آن‌ها تشویق به ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی است.

 این بسترهای لازم لزوما فقط در حوزه‌های اقتصاد تعریف نمی‌شود. و سامان یافته بودن جو سیاسی موجود در کشور هم یکی از همین بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی است. آن چه علی لاریجانی در خصوص نهی از ایجاد اضطراب بلاوجه از سوی رسانه‌ها به بهانه اقدامات تکراری ایالات متحده گفته است را می‌شود از همین زاویه نگریست. در دورانی که آمریکا متمایل است با اتکا به چنین اقدامات ایذایی امکان بهره مندی ایران از گشایش‌های برجام را کاهش دهد و به عنوان یک مثال روشن میزان جذب سرمایه‌های خارجی در ایران را به کمترین مقدار ممکن برساند، بزرگ نمایی اقدامات این کشور در داخل آن هم در شرایطی که اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و این دسته از تحریم‌ها در قیاس با آن چه در گذشته وجود داشت تقریبا هیچ است به نوعی بازی در زمین آمریکایی هاست.

اگر بخواهیم خوشبینانه به این شیوه برخی رسانه‌ها و سیاسیون بنگریم می‌توانیم آن را به توجه نداشتن به این مهم مرتبط بدانیم که هر اظهار نظری می‌تواند سرمایه و سرمایه گذار را که ذاتا‌ترسو است از حضور در ایران باز بدارد اما شاید با نگاهی دیگر بتوان گفت که مشکل اساسی و ریشه‌ای جریان تندرو که سردمدار وارونه نمایی هم درباره برجام و هم درباره اقدامات آمریکا در حوزه تحریم هاست عدم رعایت منافع ملی و توجه بیش از حد به رقابت‌های سیاسی به جای منافع ملی است. اگر به جای رقابت‌های سیاسی که گاه رنگ و بوی کودکانه هم به خود می‌گیرد منافع ملی را سرلوحه عمل خود قرار می‌دادیم آنگاه دیگر شاید شاهد آن نبودیم که به جای کمک به ایجاد فضایی آرام و امن برای جذب سرمایه‌های خارجی در زمین طرف مقابل که «دشمن» خوانده می‌شود بازی کنیم.