به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۳ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۱۳۴۶۰۵
حزب اتحاد ملت:

رفع حصر حاصلی جز خیر و برکت ندارد

گروه سیاسی: حزب اتحاد ملت ایران اسلامى در بیانیه‌اى درباره‌ی ادامه‌ی حصر مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی، نتیجه‌ی رفع حصر را جز خیر و برکت ندانست. متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم
مساله‌ی حصر تنی چند از سابقون انقلاب و مسوولان سابق نظام، آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، با گذشت نزدیک به هفت سال از آن، همچنان یکی از موضوعات اصلی کشور محسوب می‌شود.
این مساله هر جایی که تجمعی مستقل و مردمی شکل می‌گیرد مطرح است؛ شبکه‌های اجتماعی سرشار از خواست انسانی و قانونی رفع حصر است؛ بسیاری از مسوولان کشوری، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و مدنی با گرایش‌های متنوع فکری، دغدغه‌ی خود در این باره را مطرح کرده‌ و مى‌کنند و در هر محفل و مجلسی، سخن از حصر و بى‌حاصلى آن در میان است. همه‌ی این‌ها نشان از وجود معضلی خودساخته است که تاکنون هیچ توجیه و پاسخ قابل قبولی درباره‌ی دلایل تداوم آن داده نشده است.
اما این موضوع در ماه‌ها و روزهای اخیر با توجه بیشتری دنبال شده و می‌شود. یکی به دلیل سر دادن شعار این مطالبه در تمامی تجمعات حامیان کاندیدای پیروز در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و دوم به دلیل اخبار دریافتی از بیماری محصورین و اوضاع نامناسب رسیدگی به سلامت آنان که احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده است.
قاطبه‌ی مردم فارغ از جهت‌گیرى‌هاى سیاسى از حصر طولانی افرادی محترم و با سن بالا که نیازمند توجه و مراقبت‌های لازم پزشکی و رسیدگی‌های خانوادگی هستند، آزرده خاطر و متحیر بوده، از این امر احساس بی‌عدالتی داشته و از تداوم آن شگفت زده هستند و در نتیجه به خاتمه‌ی آن اصرار دارند.
این نگاه مستقل از بحث های حقوقی و فقهی فراوان است که درباره‌ی غیرقانونی بودن این رفتار بر اساس اصول متعدد قانون اساسی و مبانی شرعی از سوی صاحبنظران و کارشناسان مطرح شده است.
علاوه بر همه‌ی این مسایل، عدم شفاف‌سازی درباره‌ی این‌که کدام فرد، نهاد یا دستگاهى مسئول برقرارى حصر و چرایى تشدید محدودیت‌ها بخصوص محدودیت‌هاى درمانى است، پرسش‌ها و بدگمانى‌هایی را موجب شده که مهم‌ترین آنها این است که حصر چه زمانى و به چه صورت خاتمه خواهد یافت؟ نگرانى از محرومیت از روابط اجتماعی و خانوادگی که همچون زندان انفرادی طولانی‌مدت، آن هم بدون حکم دادگاه صالحه، باعث عوارض سنگین و غیر قابل جبران و بزرگ‌ترین آسیب‌ها به سلامت محصورین شده، تا چه زمانی خاطر جامعه را خواهد آزرد؟
بر اساس این شواهد و شرایط و نگرانی‌ها، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به عنوان ادای فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از حاکمیت قانون، از همه دست‌اندرکاران و بزرگان نظام، به خصوص ریاست محترم جمهورى که وعده‌ی رفع حصر را در هر دو دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم مطرح نمودند درخواست دارد تا با تدبیر خود و اجماع‌سازی در نظام برای کمک به رفع هرچه سریع‌تر حصر، به این مطالبه‌ی عمومی پاسخ مثبت دهند. اتفاق مبارکی که موجب همبستگی ملی و حفظ شان نظام شده و موجب پیش‌گیری از اتفاقات سوئى می‌گردد که در صورت رخداد مى توانند به عقده هایی ناگشودنى در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران بدل شود.
تردیدی نیست که رفع حصر حاصلى جز خیر و برکت برای ملک و ملت و احترام به خواست مردم و قانون، و از همه مهم تر تقویت وحدت و انسجام ملى نخواهد داشت و هرگز موجب ضرر و زیانی برای کشور و مسئولان نخواهد بود.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
جمعه، ١٣ مرداد ١٣٩٦