به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۴ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۳۴۶۴۵

قصاص قاتل«ستایش» فعلا اجرا نمی‌شود

گروه حوادث: وکیل مدافع اولیاء دم قاتل ستایش می‌گوید بر خلاف آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، پرونده قاتل ستایش هنوز برای استیذان از رئیس قوه‌قضاییه به منظور اجرای حکم قصاص، نرفته است.
به گزارش تسنیم، عسکر قاسمی آقباش گفت که فعلاً اجرای حکم قصاص متوقف است زیرا باید ابتدا استیذان شود. برای استیذان نیز باید کل پرونده ارسال شود تا تصمیم‌گیری کنند.این وکیل دادگستری اضافه کرد: با توجه به اینکه فعلاً پرونده برای اتخاذ تصمیم در خصوص مهرالمثل و ارش‌البکاره در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک قرار دارد و موضوع به کارشناس ارجاع شده، امکان ارسال پرونده به صورت کامل به منظور اخذ استیذان وجود ندارد.قاسمی آقباش در پاسخ به این سئوال که آیا کارشناس در خصوص مهرالمثل و ارش‌البکاره تصمیم‌گیری کرده است یا خیر گفت: هنوز کارشناس در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده است.

 23 فروردین‌‌‌‌‌‌‌ سال گذشته بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه 6 ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد. گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یک‌شنبه 22 فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر 17 ساله همسایه که دچار وسوسه شیطانی شده بود، او را ربوده و پس از تجاوز به قتل رسانده است.با اعلام این گزارش، دادستانی ورامین بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت پرونده تأکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت تا اینکه پس از صدور قرارمجرمیت و کیفرخواست، شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران، قاتل ستایش را بابت ارتکاب قتل به قصاص، تجاوز به‌عنف به اعدام و بابت جنایت بر میت به دیه محکوم کرد و این حکم در شعبه 32 دیوان عالی کشور تأیید شد.

قاتل ستایش هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت استان تهران به سر می‌برد و چندی پیش نیز وکیل وی از بستری شدن موکلش در بیمارستان اعصاب و روان خبر داد.پزشکی قانونی پیشتر تأیید سلامت روان قاتل ستایش را تأیید کرده بود.بهمن سال 95، حکم قاتل ستایش برای اجرا به واحد اجرای احکام دادسرای ورامین ارجاع شد اما فعلاً منتظر تعیین تکلیف دادگاه در خصوص ارش‌البکاره و مهرالمثل است.دادستان ورامین قبلاً درباره آخرین وضعیت اجرای حکم به خبرنگار تسنیم گفته بود: آن طور که خانواده مقتول گفته‌اند، برای اینکه مجبور نشوند تفاضل دیه ناشی از اجرای قصاص را بپردازند، یحتمل قصاص را معلق و بحث اعدام را پیش بکشند. البته در حال حاضر نمی‌توان نظر قطعی داد زیرا آدمیزاد است و امکان دارد تا روز اجرای حکم، تصمیم‌شان تغییر کند و قصاص را اجرا کنند. مرادطلب تأکید کرده برای اینکه سوء تفاهمی پیش نیاید، دستگاه قضایی هیچ ورودی به موضوع اخذ گذشت نداشته است و فقط آنچه حکم صادر شده و تصمیم اولیاء‌دم است را اجرا می‌کند.