به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۳۴۶۷۳

نگاه‌های جنسیت‌زده، آفت جامعه است

گروه سیاسی_رسانه ها: روزنامه قانون نوشت: این روزها در محافل مختلف سیاسی و اجتماعی کشورمان، بحث انتخاب وزرای دولت دوازدهم بسیار داغ است. جناح‌های مختلف سیاسی در حال رایزنی با ريیس‌جمهور و معرفی افراد شایسته موردنظر خود برای تصدی پست‌های مهم دولتی هستند. هرچند حزب‌هايي که انتخابات 96 را باختند نيز به عنوان یک اقلیت قابل احترام بايد در این موضوع مشارکت لازم را داشته باشند، اما تیم مشاوران ريیس‌جمهور برای انتخاب وزرای دولت، در میان همفکران خود به دنبال افراد موثر می‌گردند. در این میان نکته بسیار مهمی كه اذهان جامعه را به خود معطوف ساخته، اين است كه آیا ريیس‌جمهور از زنان به عنوان وزیر در کابینه استفاده خواهد کرد یا خیر.
 
تقریبا نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند که همواره نقش کلیدی در تحولات جامعه در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند. زنان بسیار توانمندی در عرصه‌های مختلف در حال خدمت هستند که از برخي مردان همرده خود به مراتب موفق‌ترند. اما آیا اینکه بر روی جنسیت یک فرد برای تصدی‌گری جایگاه‌های حیاتی مانند وزارت تاکید شود، منطقی است؟ چه تفاوتی می‌کند که یک فرد توانمند زن باشد یا مرد؟ توسعه‌یافتگی اجتماعی و سیاسی در گرو انتخاب افراد باهوش، متعهد، توانمند و آینده‌نگر است.البته متاسفانه «مرد بودن» یکی از فاکتورهای نانوشته انتخاب مدیران ارشد کشور بوده و هست. بسیاری فعالان سیاسی و اجتماعی که برای انتخاب وزیر زن تلاش می‌کنند، بر از بین بردن این معيارهای غلط تاکید می‌کنند و اين تلاش قابل ستایشی است. اگرچه انتخاب وزیر زن، راه را برای استفاده از توانمندی‌های آنان در سایر عرصه‌ها باز می‌کند اما نباید در این مساله دچار افراط شد.

ممکن ست اصرار بیجا در برخی از وزارتخانه‌ها، منجر به افتادن از آن سمت پشت بام شود. نگاه‌های جنسیت‌زده، آفت یک جامعه است که اگر به جان سیاست آن جامعه بیفتد، ممکن است بسیار ویرانگر باشد. واقعیت این است که جنسیت وزیر مهم نیست، بلكه برابری جنسیتی باید در نگاه یک وزیر باشد.او باید فارغ از جنسیتش، دغدغه‌ها، اولویت‌ها و نیازهای همه افراد جامعه تحت تاثیر خود را – اعم از زن و مرد - در نظر بگیرد. بسیاری از مشکلات زنان تحصیلکرده کشور در اثر بی‌توجهی مسئولان ارشد به دغدغه‌های آنان است. از این رو، در تلاش هستند در کابینه از زنانی استفاده شود که این مشکلات را درک کرده و پیگیر حل آن‌ها باشند. حال اگر اعضاي کابینه، فارغ از جنسیت، در پی حل این مشکلات باشند، اصراری برای نگاه جنسیتی به کابینه وجود ندارد. حل مشکلات جامعه زنان کشور، مطالبه اصلی این جامعه است و مهم نیست وزرای زن این مشکلات را حل کنند یا نه. اصل بر توانمندی افراد در انجام وظایف است.